
Η Διώρυγα του Παναμά ανακοίνωσε την εισαγωγή του NetZero Slot, μιας νέας κατηγορίας στο σύστημα κρατήσεων διελεύσεων, που στοχεύει άμεσα στην επιτάχυνση της αποανθρακοποίησης της ναυτιλίας. Πρόκειται για μια καινοτόμο πρωτοβουλία, που συνδέει τη λειτουργία της διώρυγας με την παγκόσμια στρατηγική για μηδενικές καθαρές εκπομπές έως το 2050.
Η εφαρμογή του NetZero Slot ξεκινά στις 3 Οκτωβρίου 2025, με την πρώτη εβδομάδα διελεύσεων να ορίζεται για τις 2-8 Νοεμβρίου 2025. Από τότε και στο εξής, η διώρυγα θα διαθέτει κάθε εβδομάδα μια ειδικά δεσμευμένη θέση διέλευσης, η οποία θα προορίζεται αποκλειστικά για πλοία που πληρούν τις τεχνικές και κανονιστικές απαιτήσεις χαμηλών εκπομπών.
Η τεχνολογική ουσία του NetZero Slot βρίσκεται στα χαρακτηριστικά των πλοίων που δικαιούνται να συμμετάσχουν. Στην πρώτη φάση, πρόκειται για διπλού καυσίμου πλοία, ικανά να λειτουργήσουν με τουλάχιστον ένα καύσιμο που έχει συντελεστή έντασης άνθρακα ίσο ή χαμηλότερο από 75 gCO₂e/MJ. Στα καύσιμα αυτά συγκαταλέγονται η πράσινη μεθανόλη, η πράσινη αμμωνία, το bio-LNG και το bio-LPG. Πρόκειται για καύσιμα των οποίων οι τεχνολογίες, ακόμα και αν και δεν χρησιμοποιούνται επί του παρόντος, αναγνωρίζονται ως επενδύσεις υποδομής για το μέλλον, όταν η αλυσίδα εφοδιασμού τους θα είναι πλήρως ανεπτυγμένη.
Το NetZero Slot δεν είναι δημοπρατούμενο, αλλά διανέμεται μέσα από ένα σύστημα προτεραιότητας που συνδέεται με τρεις παραμέτρους: την κατάσταση του φορτίου (με προβάδισμα στα φορτωμένα πλοία), τη χωρητικότητα σε PCUMS (δίνοντας έμφαση σε μεγαλύτερο τονάζ) και την οικονομική συνεισφορά του εκάστοτε πλοίου μέσω τελών και υπηρεσιών της Διώρυγας, που λειτουργεί ως κριτήριο επίλυσης ισοβαθμιών.
Για τους πλοιοκτήτες και τους διαχειριστές, η εξασφάλιση του NetZero Slot συνεπάγεται τεχνολογικά και επιχειρησιακά οφέλη. Η Διώρυγα παρέχει εγγυημένη διέλευση εντός 24 ωρών, πρόσβαση στην υπηρεσία Just-in-Time (JIT) και μεγαλύτερη ευελιξία ως προς την επιλογή ή την αντικατάσταση πλοίου ίδιων προδιαγραφών. Η υπηρεσία JIT επιτρέπει στα πλοία να συγχρονίζουν με ακρίβεια την άφιξή τους στη διώρυγα, ώστε να αποφεύγεται η άσκοπη αναμονή. Αντί να ταξιδεύουν με υψηλή ταχύτητα για να φτάσουν νωρίτερα και να περιμένουν αγκυροβολημένα, τα πλοία μπορούν να ρυθμίσουν τη διαδρομή τους ώστε να φτάσουν την κατάλληλη στιγμή. Αυτό μειώνει την κατανάλωση καυσίμου, περιορίζει τις εκπομπές και βελτιώνει τη συνολική αποδοτικότητα της διέλευσης.
Με αυτόν τον τρόπο, η Διώρυγα όχι μόνο ενθαρρύνει την τεχνολογική μετάβαση προς τα καθαρά καύσιμα, αλλά και ανταμείβει έμπρακτα όσους έχουν ήδη προχωρήσει σε τέτοιες επενδύσεις.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Εικοσιτετράωρη πανελλαδική απεργία για την Τρίτη 14 Οκτωβρίου 2025 προκήρυξε η ΑΔΕΔΥ, αντιδρώντας στο νέο εργασιακό νομοσχέδιο. Η συγκέντρωση στην Αθήνα θα γίνει στις…
Η απεργία των λιμενεργατών στο λιμάνι του Ρότερνταμ, μετά το αίτημα τους για υψηλότερους μισθούς ανεστάλη προσωρινά σήμερα 13 Οκτωβρίου, μετά από νομικές ενέργειες,…
Ανάμεικτα είναι τα συναισθήματα που απορρέουν από την αναθεώρηση των προβλέψεων του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (ΠΟΕ) για την ανάπτυξη του παγκόσμιου εμπορίου. Συγκεκριμένα, βάσει…
Η εμπορική διαμάχη μεταξύ της Κίνας και του αυστραλιανού μεταλλευτικού κολοσσού BHP, σε συνδυασμό με τις δασμολογικές τριβές που θολώνουν τις πωλήσεις των αμερικανικών…
Στον απόηχο της συμφωνίας κατάπαυσης πυρός στη Λωρίδα της Γάζας ανάμεσα στο Ισραήλ και τη Χαμάς, τα βλέμματα της διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας στρέφονται στην…
Το σύνολο της ναυτιλιακής βιομηχανίας αναμένει με αγωνία τις αποφάσεις που θα ληφθούν το διάστημα 14-17 Οκτωβρίου στη συνεδρίαση της MEPC, αναφορικά με το…
Ως μοχλό ανάπτυξης που τροφοδοτεί το μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον για το λιμάνι του Λαυρίου, χαρακτήρισε ο Γιώργος Βακόνδιος, διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου…
Για το πρώτο της κλιματικά ουδέτερο ταξίδι με 100% προηγμένο βιοκαύσιμο ετοιμάζεται η νορβηγική εταιρεία Hurtigruten. Στις 29 Οκτωβρίου 2025, το υβριδικό πλοίο «MS…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ