
Αναντίρρητα, την τελευταία πενταετία η διεθνής κοινότητα έχει ταλανιστεί από αλλεπάλληλες κρίσεις −γεωπολιτικές, υγειονομικές, ενεργειακές− που έχουν επηρεάσει το σύνολο των βιομηχανιών, με το αίσθημα της αβεβαιότητας να κυριαρχεί.
Ωστόσο, παρά τους τριγμούς που συντελούνται και την αβεβαιότητα που επικρατεί κατά τη διάρκεια των τελευταίων πέντε ετών, η αγορά ανακυκλώσεων πλοίων παραμένει υποτονική. Στο πλαίσιο αυτό, πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Xclusiv σκιαγραφεί τις παραμέτρους νωχελικότητας της αγοράς, η οποία μάλιστα, από το 2020 και έπειτα, καταγράφει σταδιακή πτώση.
Κατά τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης του COVID-19, το αίσθημα αβεβαιότητας ήταν τέτοιο που οδήγησε τους πλοιοκτήτες να στραφούν στην αγορά διαλύσεων, προκειμένου να αντεπεξέλθουν με επιτυχία στις χρηματοπιστωτικές πιέσεις. Σύμφωνα με την Xclusiv, τα έτη 2020 και 2021 ξεχώρισαν την τελευταία πενταετία, με 308 και 291 πλοία να ανακυκλώνονται αντίστοιχα. Το 2023, 215 πλοία οδηγήθηκαν προς διάλυση, ενώ το 2024 μόλις 164.
Είναι άξιο αναφοράς ότι, το τρέχον έτος, ενδέχεται να αποτελέσει εκ των πλέον υποτονικών για την εν λόγω αγορά την τελευταία δεκαετία, με μόλις 122 πλοία να έχουν ανακυκλωθεί τους πρώτους οκτώ μήνες του 2025. Μάλιστα, ακόμα και αν οι διαλύσεις επιταχυνθούν μέχρι το τέλος του έτους, ο συνολικός αριθμός είναι (μάλλον) απίθανο να ξεπεράσει το όριο των 200.
Όσον αφορά τους τύπους πλοίων, μέχρι στιγμής φέτος οι διαλύσεις bulk carriers ανέρχονται σε 54 πλοία, έναντι 144 το 2020. Ακόμα πιο υποτονική καταγράφεται η δραστηριότητα στις διαλύσεις containerships, με μόλις 8 πλοία να έχουν οδηγηθεί στις γιάρδες διάλυσης μέχρι τώρα το 2025, από 81 και 82 το 2020 και το 2023 αντίστοιχα. Στον αντίποδα, τα δεξαμενόπλοια καταγράφουν έναν ασυνεπή ρυθμό. Από 179 πλοία το 2021, ο αριθμός ανακυκλώσεων κατακρημνίστηκε σε μόλις 11 το 2024. Το 2025, 28 δεξαμενόπλοια έχουν ήδη πωληθεί για scrap.
Τέλος, οι ανακυκλώσεις LNG carriers επιταχύνονται, με 10 πλοία να έχουν ήδη ανακυκλωθεί το 2025, ξεπερνώντας τους αριθμούς των περισσότερων προηγούμενων ετών. Αυτό οφείλεται στην πλημμύρα παραγγελιών για νέα πλοία αυτού του τύπου, η οποία έχει οδηγήσει πολλά πλοία εκτός αγοράς.
Πηγή: Xclusiv
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Έπειτα από δυόμισι έτη αδράνειας, ο αγωγός πετρελαίου Kirkuk-Ceyhan τέθηκε εκ νέου σε λειτουργία μετά την επίτευξη συμφωνίας ανάμεσα στην κυβέρνηση του Ιράκ, στην…
Απώλειες κατέγραψε η ναυλαγορά των LNG carriers την περασμένη εβδομάδα, με τους ναύλους να υποχωρούν ελαφρά. Σύμφωνα με έκθεση της ναυλομεσιτικής Fearnleys, το κόστος…
Έπειτα από δύο χρόνια απουσίας από το Ιράκ, η ExxonMobil επανέρχεται δυναμικά στη χώρας της Μέσης Ανατολής, προκειμένου να προωθήσει τα φιλόδοξα σχέδια της…
Με τη ναυτιλιακή βιομηχανία να στρέφεται σταδιακά προς τα «πράσινα» καύσιμα, με γνώμονα την ενεργειακή μετάβαση των πλοίων, το επενδυτικό ενδιαφέρον των προμηθευτών καυσίμων…
Με το Νόμπελ Ειρήνης τιμήθηκε φέτος η ηγέτιδα της αντιπολίτευσης στη Βενεζουέλα Μαρία Κορίνα Ματσάδο, η αποκαλούμενη «λιμπερταδόρα» (απελευθερώτρια), η οποία είναι όμως υποχρεωμένη…
Η Performance Shipping, ναυτιλιακή εταιρεία που εξειδικεύεται στη διαχείριση δεξαμενόπλοιων, επεκτείνει τον στόλο της μέσω της δευτερογενούς αγοράς. Πιο συγκεκριμένα, δύο θυγατρικές εταιρείες υπό…
Στην καθοριστική σημασία της ναυτιλιακής βιομηχανίας για το παγκόσμιο εμπόριο και την οικονομία, αλλά και στην έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού, εστιάστηκε ο René Kofod-Olsen, CEO…
Ένα νέο βήμα στη θαλάσσια ενεργειακή μετάβαση κάνουν η ABB και η SwitcH2, συνδυάζοντας τεχνολογία ηλεκτρόλυσης μεγάλης κλίμακας με συστήματα πλήρως αυτοματοποιημένης διαχείρισης ενέργειας.…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ