
Αναντίρρητα, την τελευταία πενταετία η διεθνής κοινότητα έχει ταλανιστεί από αλλεπάλληλες κρίσεις −γεωπολιτικές, υγειονομικές, ενεργειακές− που έχουν επηρεάσει το σύνολο των βιομηχανιών, με το αίσθημα της αβεβαιότητας να κυριαρχεί.
Ωστόσο, παρά τους τριγμούς που συντελούνται και την αβεβαιότητα που επικρατεί κατά τη διάρκεια των τελευταίων πέντε ετών, η αγορά ανακυκλώσεων πλοίων παραμένει υποτονική. Στο πλαίσιο αυτό, πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Xclusiv σκιαγραφεί τις παραμέτρους νωχελικότητας της αγοράς, η οποία μάλιστα, από το 2020 και έπειτα, καταγράφει σταδιακή πτώση.
Κατά τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης του COVID-19, το αίσθημα αβεβαιότητας ήταν τέτοιο που οδήγησε τους πλοιοκτήτες να στραφούν στην αγορά διαλύσεων, προκειμένου να αντεπεξέλθουν με επιτυχία στις χρηματοπιστωτικές πιέσεις. Σύμφωνα με την Xclusiv, τα έτη 2020 και 2021 ξεχώρισαν την τελευταία πενταετία, με 308 και 291 πλοία να ανακυκλώνονται αντίστοιχα. Το 2023, 215 πλοία οδηγήθηκαν προς διάλυση, ενώ το 2024 μόλις 164.
Είναι άξιο αναφοράς ότι, το τρέχον έτος, ενδέχεται να αποτελέσει εκ των πλέον υποτονικών για την εν λόγω αγορά την τελευταία δεκαετία, με μόλις 122 πλοία να έχουν ανακυκλωθεί τους πρώτους οκτώ μήνες του 2025. Μάλιστα, ακόμα και αν οι διαλύσεις επιταχυνθούν μέχρι το τέλος του έτους, ο συνολικός αριθμός είναι (μάλλον) απίθανο να ξεπεράσει το όριο των 200.
Όσον αφορά τους τύπους πλοίων, μέχρι στιγμής φέτος οι διαλύσεις bulk carriers ανέρχονται σε 54 πλοία, έναντι 144 το 2020. Ακόμα πιο υποτονική καταγράφεται η δραστηριότητα στις διαλύσεις containerships, με μόλις 8 πλοία να έχουν οδηγηθεί στις γιάρδες διάλυσης μέχρι τώρα το 2025, από 81 και 82 το 2020 και το 2023 αντίστοιχα. Στον αντίποδα, τα δεξαμενόπλοια καταγράφουν έναν ασυνεπή ρυθμό. Από 179 πλοία το 2021, ο αριθμός ανακυκλώσεων κατακρημνίστηκε σε μόλις 11 το 2024. Το 2025, 28 δεξαμενόπλοια έχουν ήδη πωληθεί για scrap.
Τέλος, οι ανακυκλώσεις LNG carriers επιταχύνονται, με 10 πλοία να έχουν ήδη ανακυκλωθεί το 2025, ξεπερνώντας τους αριθμούς των περισσότερων προηγούμενων ετών. Αυτό οφείλεται στην πλημμύρα παραγγελιών για νέα πλοία αυτού του τύπου, η οποία έχει οδηγήσει πολλά πλοία εκτός αγοράς.
Πηγή: Xclusiv
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Το λιμάνι του Μπέλφαστ φιλοξένησε την πρώτη τελετή ονοματοδοσίας πλοίου, μετά από δύο δεκαετίες, με 200 προσκεκλημένους να δίνουν το «παρών». Το «Stena Futura»,…

Η παγκόσμια παραγωγή ακατέργαστου χάλυβα σημείωσε κάμψη για δεύτερο συνεχόμενο μήνα τον Οκτώβριο, οδηγούμενη εκ νέου από την επιβράδυνση της κινεζικής παραγωγής. Συγκεκριμένα, σύμφωνα…

Μεταβολές καταγράφονται στη ναυλαγορά των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στο κατώφλι του 2026. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με δεδομένα της Xeneta, την εβδομάδα που μας πέρασε, οι…

Η εισαγωγή του νέου Port Community System (PCS) από την DP World στο λιμάνι της Μομπάσα αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για τον ψηφιακό μετασχηματισμό…

Ένα σημαντικό ορόσημο στην πορεία επέκτασης του στόλου της σημείωσε πρόσφατα η Norwegian Car Carriers (NOCC), με τον όμιλο να γιορτάζει τα «βαφτίσια» ενός…

Τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς χημικών προϊόντων αποτελούν το έναυσμα για τη σύσταση μιας νέας συμμαχίας στη Βόρεια Ευρώπη. Πιο συγκεκριμένα, η Odfjell SE και η…

Οι ιαπωνικές αρχές ενέκριναν, στις 21 Νοεμβρίου, την επανεκκίνηση του μεγαλύτερου πυρηνικού εργοστασίου παγκοσμίως, για πρώτη φορά μετά την καταστροφική πυρηνική κρίση της Φουκουσίμα…

Αύξηση 0,4% σημείωσε η δύναμη του ελληνικού εμπορικού στόλου τον Σεπτέμβριο εφέτος σε σύγκριση με την αντίστοιχη δύναμη του Σεπτεμβρίου 2024, ενώ αύξηση επίσης…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ