
Αναντίρρητα, την τελευταία πενταετία η διεθνής κοινότητα έχει ταλανιστεί από αλλεπάλληλες κρίσεις −γεωπολιτικές, υγειονομικές, ενεργειακές− που έχουν επηρεάσει το σύνολο των βιομηχανιών, με το αίσθημα της αβεβαιότητας να κυριαρχεί.
Ωστόσο, παρά τους τριγμούς που συντελούνται και την αβεβαιότητα που επικρατεί κατά τη διάρκεια των τελευταίων πέντε ετών, η αγορά ανακυκλώσεων πλοίων παραμένει υποτονική. Στο πλαίσιο αυτό, πρόσφατη έκθεση της ναυλομεσιτικής Xclusiv σκιαγραφεί τις παραμέτρους νωχελικότητας της αγοράς, η οποία μάλιστα, από το 2020 και έπειτα, καταγράφει σταδιακή πτώση.
Κατά τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης του COVID-19, το αίσθημα αβεβαιότητας ήταν τέτοιο που οδήγησε τους πλοιοκτήτες να στραφούν στην αγορά διαλύσεων, προκειμένου να αντεπεξέλθουν με επιτυχία στις χρηματοπιστωτικές πιέσεις. Σύμφωνα με την Xclusiv, τα έτη 2020 και 2021 ξεχώρισαν την τελευταία πενταετία, με 308 και 291 πλοία να ανακυκλώνονται αντίστοιχα. Το 2023, 215 πλοία οδηγήθηκαν προς διάλυση, ενώ το 2024 μόλις 164.
Είναι άξιο αναφοράς ότι, το τρέχον έτος, ενδέχεται να αποτελέσει εκ των πλέον υποτονικών για την εν λόγω αγορά την τελευταία δεκαετία, με μόλις 122 πλοία να έχουν ανακυκλωθεί τους πρώτους οκτώ μήνες του 2025. Μάλιστα, ακόμα και αν οι διαλύσεις επιταχυνθούν μέχρι το τέλος του έτους, ο συνολικός αριθμός είναι (μάλλον) απίθανο να ξεπεράσει το όριο των 200.
Όσον αφορά τους τύπους πλοίων, μέχρι στιγμής φέτος οι διαλύσεις bulk carriers ανέρχονται σε 54 πλοία, έναντι 144 το 2020. Ακόμα πιο υποτονική καταγράφεται η δραστηριότητα στις διαλύσεις containerships, με μόλις 8 πλοία να έχουν οδηγηθεί στις γιάρδες διάλυσης μέχρι τώρα το 2025, από 81 και 82 το 2020 και το 2023 αντίστοιχα. Στον αντίποδα, τα δεξαμενόπλοια καταγράφουν έναν ασυνεπή ρυθμό. Από 179 πλοία το 2021, ο αριθμός ανακυκλώσεων κατακρημνίστηκε σε μόλις 11 το 2024. Το 2025, 28 δεξαμενόπλοια έχουν ήδη πωληθεί για scrap.
Τέλος, οι ανακυκλώσεις LNG carriers επιταχύνονται, με 10 πλοία να έχουν ήδη ανακυκλωθεί το 2025, ξεπερνώντας τους αριθμούς των περισσότερων προηγούμενων ετών. Αυτό οφείλεται στην πλημμύρα παραγγελιών για νέα πλοία αυτού του τύπου, η οποία έχει οδηγήσει πολλά πλοία εκτός αγοράς.
Πηγή: Xclusiv
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Στο 8,2% διαμορφώθηκε το ποσοστό της ανεργίας στη χώρα τον Σεπτέμβριο εφέτος, έναντι 9,7% τον Σεπτέμβριο 2024 και του αναθεωρημένου προς τα πάνω 8,2%…

Τα πλοία του παγκόσμιου στόλου που υπόκεινται σε κυρώσεις εξακολουθούν να πληθύνονται με αμείωτους ρυθμούς, με τη μέση ηλικία τους μάλιστα να ξεπερνά τα…

Η υιοθέτηση συστημάτων δέσμευσης διοξειδίου του άνθρακα επί του πλοίου παραμένει ως ένας παράλληλος μηχανισμός μείωσης εκπομπών ρύπων, επιτρέποντας στα υπάρχοντα πλοία να μειώσουν…

Με την ενεργειακή θωράκιση της Κίνας να αποτελεί βασική προτεραιότητα του Πεκίνου, ευοίωνα διαφαίνονται τα «μηνύματα» από την εγχώρια παραγωγή φυσικού αερίου. Σύμφωνα με…

Η επέκταση της CMA CGM στη λιμενική βιομηχανία βαίνει με αμείωτο ρυθμό, με τον γαλλικό κολοσσό των logistics να «ρίχνει δίχτυα» στο Μαρόκο. Συγκεκριμένα,…

Εν μέσω θολών προοπτικών για την επόμενη ημέρα του κλάδου των μεταφορών, η ζήτηση για επιβατικές αερομεταφορές καταγράφει «υψηλές πτήσεις». Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τη…

Ένα σημαντικό ορόσημο στην πορεία επέκτασης του στόλου της σημείωσε πρόσφατα η Hapag-Lloyd, με τον γερμανικό κολοσσό να γιορτάζει τα «βαφτίσια» ενός ακόμα νεότευκτου…

Στα σκαριά βρίσκεται η δημιουργία υποδομών ελλιμενισμού mega yatchs στην Κέρκυρα. Το έργο δύναται να αναδείξει το νησί του Ιονίου στο εξωτερικό ως έναν…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ