
Μετά από μήνες έντονων διαπραγματεύσεων, ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO) ενέκρινε την Παρασκευή 11 Απριλίου τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για τη μείωση εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία.
Το θεσμικό όργανο εκπροσώπησης των Ευρωπαίων εφοπλιστών, ECSA European Shipowners, με ανακοίνωσή του χαιρετίζει τη συμφωνία που επετεύχθη. Όπως αναφέρει, η εξαιρετικά σημαντική δέσμη νέων μέτρων για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (GHG), το «IMO net-zero framework» θα συμβάλει στη διασφάλιση της μετάβασης της διεθνούς ναυτιλίας σε μηδενικές εκπομπές.
«Η ναυτιλία θα είναι ο πρώτος κλάδος που θα έχει συμφωνήσει σε ένα carbon price. Είναι σημαντικό η πολυμερής συνεργασία σε επίπεδο ΟΗΕ να προσφέρει συγκεκριμένη δράση σε περιόδους αυξανόμενης αβεβαιότητας, ώστε να επιτευχθεί ο στόχος του 2050 για μηδενικές εκπομπές. Παρόλο που η συμφωνία δεν είναι τέλεια, αποτελεί ένα καλό σημείο εκκίνησης για περαιτέρω εργασίες. Είναι ένα πλαίσιο πάνω στο οποίο μπορούμε να βασιστούμε για να εξασφαλίσουμε τις απαραίτητες επενδύσεις στην παραγωγή καθαρών καυσίμων», δήλωσε ο Σωτήρης Ράπτης, Γενικός Γραμματέας της ECSA European Shipowners.
Το γεγονός ότι η εν λόγω συμφωνία στηρίζεται σε απλή πλειοψηφία 63 κρατών-μελών, σε συνάρτηση και με την κατάθεση σχετικών επιφυλάξεων από αρκετές χώρες, δημιουργούν ιδιαίτερο προβληματισμό για τη ρεαλιστικότητα των επιδιωκόμενων στόχων, σημειώνει με ανακοίνωσή της η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών.
Στην προσπάθεια συγκερασμού αντικρουόμενων συμφερόντων και διαφορετικών προτεραιοτήτων ομάδων κρατών-μελών του Οργανισμού, η διεθνής συμφωνία περιέχει θετικά σημεία, αλλά και σημεία τα οποία ενισχύουν τον προβληματισμό.
Στο πλαίσιο αυτό η Πρόεδρος της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών, κ. Μελίνα Τραυλού, δηλώνει:
«Καλωσορίζουμε τα θετικά σημεία της συμφωνίας του ΙΜΟ, στα οποία περιλαμβάνεται η αναγνώριση της αρχής “ο ρυπαίνων πληρώνει”, και η μετακύλιση του κόστους συμμόρφωσης στον φορέα εμπορικής εκμετάλλευσης του πλοίου (commercial operator).
»Ωστόσο, η μη αναγνώριση του ζωτικού ρόλου και η άδικη μεταχείριση των μεταβατικών καυσίμων, όπως το LNG, υπονομεύει τις επενδύσεις που έχουν πραγματοποιηθεί καθώς και τις προσπάθειες του κλάδου για απεξάρτηση από τον άνθρακα.
»Σε κάθε περίπτωση, η ελληνική ναυτιλία θα παραμείνει προσηλωμένη στον δρόμο της αποανθρακοποίησης του κλάδου μας, πρωτοστατώντας για την υιοθέτηση κατάλληλων, εφικτών αλλά κυρίως ρεαλιστικών διεθνών λύσεων».
«Η Παρασκευή 11 Απριλίου 2025 σηματοδότησε μια ιστορική ημέρα στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό στο Λονδίνο. Την ημέρα αυτή, οι χώρες υιοθέτησαν μια πρωτοποριακή συμφωνία για τη ρύθμιση του κλίματος για την παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία. Η ναυτιλία θα είναι ο πρώτος κλάδος στον κόσμο που θα έχει μια τέτοια συμφωνία», αναφέρει η ανακοίνωση των Δανών εφοπλιστών.
H Ένωση Εφοπλιστών του Βελγίου (KBRV), κατά τη διάρκεια των συζητήσεων στο Λονδίνο, τάχθηκε υπέρ ενός levy επί των εκπομπών, μια πρόταση «που δυστυχώς δεν έτυχε επαρκούς υποστήριξης και δεν συμπεριλήφθηκε στην τελική συμφωνία», υπογραμμίζεται στη σχετική ανακοίνωση.
Στο πλαίσιο αυτό, ο Wilfried Lemmens, Managing Director της KBRV, σχολίασε: «Η Ένωση εκφράζει τη λύπη της για το γεγονός ότι τα κράτη-μέλη του ΙΜΟ δεν κατάφεραν να συμφωνήσουν σε ένα παγκόσμιο levy, καθώς αυτός θα ήταν ο απλούστερος και αποτελεσματικότερος τρόπος για τον ναυτιλιακό τομέα να επιτύχει τους κλιματικούς στόχους. Παρ’ όλα αυτά, είμαστε ικανοποιημένοι που επιτεύχθηκε μια συμφωνία σε διεθνές επίπεδο, η οποία θα ωφελήσει τους ισότιμους όρους ανταγωνισμού σε παγκόσμιο επίπεδο και στην οποία μπορούμε να βασιστούμε».
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η επέκταση των δραστηριοτήτων της JERA σε διεθνές επίπεδο συνεχίζεται με ταχύτατους ρυθμούς, με τον ιαπωνικό κολοσσό ενέργειας να πραγματοποιεί νέα «στάση», αυτή τη…
Η σταθερότητα φαίνεται να αποτελεί το νέο status quo της ναυλαγοράς των LPG carriers, καθώς την περασμένη εβδομάδα δεν σημειώθηκαν μεταβολές στους spot ναύλους.…
Δεκατρείς είναι πλέον οι εβδομάδες διαδοχικών απωλειών για τη ναυλαγορά των containerships, με τους spot ναύλους σε κορυφαίες εμπορικές γραμμές να ακολουθούν αντίρροπες τάσεις…
Επίσκεψη στα Ναυπηγεία Ελευσίνας της ONEX πραγματοποίησε ο Υπουργός Εσωτερικών των ΗΠΑ, Doug Burgum, τον οποίο υποδέχθηκε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της…
Η Γαλλία βιώνει μια κρίσιμη καμπή στην ιστορία της που ξεπερνά τα όρια της συνηθισμένης πολιτικής αστάθειας. Η πρόσφατη πτώση της κυβέρνησης Μπαϊρού, λόγω…
Καθώς οι κυρώσεις και οι δασμοί της Δύσης σε βάρος της Μόσχας «δίνουν και παίρνουν», η απροσδόκητη ευελιξία της Ρωσίας στην ανακατεύθυνση των εξαγωγών…
Μετά την άρση των κυρώσεων της αμερικανικής κυβέρνησης στο αργό της Βενεζουέλας, οι οποίες διήρκεσαν τέσσερις μήνες, οι πετρελαϊκές εξαγωγές της λατινοαμερικανικής χώρας έχουν…
Στον απόηχο της διμερούς εμπορικής συμφωνίας ΗΠΑ-Ιαπωνίας, η Χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου προετοιμάζεται για μια σημαντική αύξηση των εισαγωγών αμερικανικών προϊόντων ενέργειας. Συγκεκριμένα, την…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ