
Μια πρόσφατη τεχνική μελέτη, δημοσιευμένη από την Oil and Gas Climate Initiative (OGCI), το Global Centre for Maritime Decarbonisation (GCMD) και τη Stena Bulk, επιβεβαιώνει ότι η τεχνολογία δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα επί του πλοίου (Onboard Carbon Capture and Storage ‒ OCCS) έχει τη δυνατότητα να μειώσει σημαντικά τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO₂) στη ναυτιλία. Η μελέτη, η οποία διεξήχθη από ένα κοινοπρακτικό σχήμα ναυτιλιακών οργανισμών, επιβεβαίωσε τη δυνατότητα μείωσης των εκπομπών CO₂ έως και 20% ετησίως για πλοία όπως το «Stena Impero».
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της μελέτης, η εφαρμογή ενός συστήματος OCCS στο μεσαίου μεγέθους δεξαμενόπλοιο «Stena Impero» μπορεί να μειώσει τις ετήσιες εκπομπές CO₂ κατά περίπου 20%. Ωστόσο, η υιοθέτηση αυτής της τεχνολογίας συνοδεύεται από ένα ενεργειακό κόστος, το λεγόμενο «fuel penalty», το οποίο εκτιμάται κάτω από το 10%. Αυτό σημαίνει ότι η δέσμευση άνθρακα απαιτεί ελαφρώς περισσότερη κατανάλωση καυσίμου, κάτι που αυξάνει το λειτουργικό κόστος, αλλά δεν αναιρεί τα περιβαλλοντικά οφέλη.
Ένα από τα βασικά θέματα που εξετάστηκαν στη μελέτη είναι το οικονομικό κόστος της OCCS τεχνολογίας. Το συνολικό κόστος κατασκευής και εγκατάστασης ενός πλήρους συστήματος OCCS σε πλοίο εκτιμάται στα 13 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, το κόστος αποφυγής εκπομπών CO₂ γι’ αυτό το πρωτότυπο σύστημα πρώτης γενιάς, μετρούμενο σε ευρώ ανά τόνο κατακρατημένου CO₂, ανέρχεται στα 723 ευρώ ανά τόνο. Παρόλο που το κόστος αυτό είναι υψηλό για τα πρώτα συστήματα, αναμένεται ότι περαιτέρω έρευνα και τεχνολογικές εξελίξεις θα το μειώσουν σταδιακά, καθιστώντας την OCCS τεχνολογία πιο προσιτή και ευρέως εφαρμόσιμη.
Επιπλέον, η τεχνική έκθεση κατέδειξε ότι η επιτυχής υιοθέτηση της τεχνολογίας OCCS σε ευρεία κλίμακα εξαρτάται από την ανάπτυξη κατάλληλων υποδομών στα λιμάνια για την εκφόρτωση του αποθηκευμένου CO₂ και την τελική του απόθεση. Οι υποδομές αυτές παραμένουν σε αρχικό στάδιο, ενώ η δημιουργία εθνικών πολιτικών και πολιτικών λιμένων για τη διαχείριση και την αποθήκευση του CO₂ είναι αναγκαία για την υποστήριξη της τεχνολογίας.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Με ταχύτατους ρυθμούς προχωρά το ναυπηγικό πρόγραμμα της Royal Caribbean, η οποία κατέγραψε ένα σημαντικό ορόσημο στην κατασκευή ενός ακόμα mega-κρουαζιερόπλοιου. Συγκεκριμένα, βάσει σχετικής…
H ρωσική εταιρεία Transneft που διαχειρίζεται μονοπωλιακά τους αγωγούς πετρελαίου στη Ρωσία προειδοποίησε τις εταιρείες εξόρυξης πετρελαίου ότι είναι πιθανόν μελλοντικά να μειώσουν την…
Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς τάσσεται υπέρ της πλήρους διαλεύκανσης της υπόθεσης που ξεσκέπασε η συντονισμένη έφοδος της ευρωπαϊκής εισαγγελίας και ζημιώνει την εικόνα του λιμανιού…
Με αμείωτο ρυθμό συνεχίζεται η επέκταση του στόλου της Sea Pioneer Shipping Corporation. Συγκεκριμένα, την Πέμπτη 18 Σεπτεμβρίου, η Sea Pioneer γιόρτασε στο Ναγκασάκι…
Αύξηση 4,6% προκύπτει και στην επιβατική κίνηση για το οκτάμηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2025, στο σύνολο των αεροδρομίων της χώρας που διεξάγονται εμπορικές πτήσεις (39 αεροδρόμια:…
Με αμείωτο ενδιαφέρον συνεχίζονται οι συμφωνίες προμήθειας LNG στη διεθνή αγορά ενέργειας, με τις Woodside και Petronas να παίρνουν τη σκυτάλη. Συγκεκριμένα, η Woodside…
Για τον οικονομικό γίγαντα της Ασίας, η χαλυβουργία αποτελεί κορυφαία επιχειρηματική δραστηριότητα, η οποία εξυπηρετεί τόσο ίδιες ανάγκες της Κίνας όσο και άλλων οικονομιών,…
Καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανία επιταχύνει τις προσπάθειες αποανθρακοποίησης, τα εναλλακτικά καύσιμα βρίσκονται στο επίκεντρο της ενεργειακής μετάβασης των πλοίων. Στο πλαίσιο αυτό, πρόσφατη έκθεση…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ