Αμμωνία ως καύσιμο και εμπόρευμα: Οι ανάγκες του μέλλοντος

Αμμωνία ως καύσιμο και εμπόρευμα: Οι ανάγκες του μέλλοντος

143
Αμμωνία ως καύσιμο και εμπόρευμα: Οι ανάγκες του μέλλοντος

Μπορεί η αμμωνία ως καύσιμο να βρίσκεται στο επίκεντρο του ναυτιλιακού ενδιαφέροντος λόγω των οφελών που δύναται να παρέχει ως προς τη μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος του κλάδου, όμως ένα σημαντικό ερώτημα παραμένει αναπάντητο: Υπάρχει αρκετή αμμωνία για όλες τις βιομηχανίες και αρκετά πλοία για να τη μεταφέρουν;

Πέραν του γεγονότος ότι η αμμωνία χρησιμοποιείται για την παραγωγή λιπάσματος, εξετάζεται η αξιοποίησή της και ως ναυτιλιακού καυσίμου αλλά και ως πηγής ενέργειας για την ηλεκτροπαραγωγή. Στο πλαίσιο αυτό, σε πρόσφατη έκθεσή της, η ναυλομεσιτική Intermodal υπογραμμίζει ότι το παγκόσμιο εμπόριο αμμωνίας χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος εκτιμάται πως θα σημειώσει σημαντική άνοδο και θα φτάσει τους 69 εκατ. τόνους με ορίζοντα το 2040.

Στη διελκυστίνδα ζήτησης και προσφοράς, Ασία και Ευρώπη αναμένεται να οικοδομήσουν τον πόλο ζήτησης ενώ Μέση Ανατολή και Αυστραλία τον πόλο προσφοράς. Δεν συνιστά λοιπόν έκπληξη πως και το θαλάσσιο εμπόριο αμμωνίας εκτιμάται ότι θα σημειώσει σταθερή άνοδο τα ερχόμενα έτη. Η εξέλιξη αυτή είναι ήδη εμφανής: το 2023 το θαλάσσιο εμπόριο αμμωνίας σημείωσε άνοδο 2,9%, ενώ τα έτη 2024 και 2025 το αντίστοιχο ποσοστό αναμένεται να διαμορφωθεί σε περίπου 4%.

Ιδού, λοιπόν, βάσει της Intermodal, ο κινητήριος μοχλός των πρόσφατων επενδύσεων σε πλοία μεταφοράς αμμωνίας, στις οποίες οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο. Επί του παρόντος, το orderbook των Very Large Ammonia Carriers (VLACs) αριθμεί 36 πλοία, εκ των οποίων τα 28 θα παραδοθούν το 2027.

Τέλος, ο παγκόσμιος στόλος VLACs αναμένεται να αυξηθεί στα έως και 400 πλοία εντός των επόμενων 25 ετών.

 

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.