Στα δύο ο (νέος) εμπορευματικός χάρτης των δεξαμενόπλοιων

Στα δύο ο (νέος) εμπορευματικός χάρτης των δεξαμενόπλοιων

167
Στα δύο ο (νέος) εμπορευματικός χάρτης των δεξαμενόπλοιων

Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα επιφέρει σημαντικές αλλαγές στις παραδοσιακές διόδους της ναυτιλίας και, ειδικότερα, έχει επιπτώσεις στην παγκόσμια αγορά πετρελαίου. Πιο συγκεκριμένα, η αγορά πετρελαίου στρέφεται πλέον στους εγγύτερους –γεωγραφικά‒ προμηθευτές «μαύρου χρυσού», εξαιτίας τόσο της έκρυθμης κατάστασης όσο και των αυξημένων ναύλων.

Οι μειωμένες διελεύσεις των tankers από τη Διώρυγα του Σουέζ αποτελούν το έναυσμα για έναν «διαχωρισμό» των οδών θαλασσίου εμπορίου πετρελαίου. Η πρώτη εμπορική περιοχή συγκεντρώνεται γύρω από τον Ατλαντικό Ωκεανό και περιλαμβάνει τη Βόρεια Θάλασσα και τη Μεσόγειο Θάλασσα, ενώ η δεύτερη εμπορική περιοχή περιλαμβάνει τον Περσικό Κόλπο, τον Ινδικό Ωκεανό και την Ανατολική Ασία, σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg.

Αυτός ο διαχωρισμός φαίνεται και από το γεγονός ότι κάποια ευρωπαϊκά διυλιστήρια ακύρωσαν αγορές ιρακινού αργού Basrah τον περασμένο Ιανουάριο, ενώ πλέον οι Ευρωπαίοι αγοραστές στρέφονται στα φορτία «μαύρου χρυσού» από τη Βόρεια Θάλασσα και τη Γουιάνα. Στην Ασία, αντίστοιχα, σημειώθηκε άνοδος στη ζήτηση του αργού Murban του Άμπου Ντάμπι. Τα φορτία αργού πετρελαίου από τις ΗΠΑ με προορισμό την Ασία σημείωσαν «βουτιά» κατά περισσότερο από 1/3 τον περασμένο μήνα, σύμφωνα με την Kpler.

Επισημαίνεται πάντως ότι αυτός ο κατακερματισμός της αγοράς πετρελαίου δεν θα είναι μόνιμος, αλλά για το τρέχον διάστημα «δυσκολεύει» χώρες ενεργειακά εξαρτώμενες, όπως η Ινδία και η Νότια Κορέα, να διαφοροποιήσουν τις εισαγωγές τους.

Οι διελεύσεις των tankers από τη Διώρυγα του Σουέζ σημείωσαν πτώση 23% τον περασμένο μήνα σε σχέση με τον Νοέμβριο του 2023. Παράλληλα, η μείωση ήταν ακόμα μεγαλύτερη για τα πλοία μεταφοράς LPG και LNG, των οποίων οι διελεύσεις έπεσαν κατά 65% και 73% αντίστοιχα, σύμφωνα με τα στατιστικά δεδομένα της Kpler.

Εν κατακλείδι, η έκρυθμη κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα δεν αναμένεται να οδηγήσει σε μια μεγάλης εμβέλειας επαναδρομολόγηση των ροών του πετρελαίου, αλλά μια συνολική διευθέτηση της κρίσης στην περιοχή δεν φαίνεται εφικτή το προσεχές διάστημα.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.