Eπί τάπητος οι προκλήσεις για την ευρωπαϊκή ναυτιλία σήμερα

Eπί τάπητος οι προκλήσεις για την ευρωπαϊκή ναυτιλία σήμερα

166
Eπί τάπητος οι προκλήσεις για την ευρωπαϊκή ναυτιλία σήμερα

Πόσο ευρωπαϊκή είναι η ευρωπαϊκή ναυτιλία; Με αφορμή το ενδιαφέρον αυτό ερώτημα για το τι μέλλει γενέσθαι στη ναυτιλία της Γηραιάς Ηπείρου, εκπρόσωποι της ευρύτερης ναυτιλιακής επιχειρηματικότητας ξεδίπλωσαν τις σκέψεις τους στο περιθώριο του συνεδρίου Slide2Open Shipping Finance 2024, που διεξήχθη την Τετάρτη 24 Ιανουαρίου στην Αθήνα.

IMG_20240130_114437

Στην αρχική του τοποθέτηση, ο κ. Albrecht Gundermann τόνισε ότι η ευρωπαϊκή ναυτιλία πρέπει να λειτουργεί σε συνθήκες ελεύθερου ανταγωνισμού, χωρίς την ύπαρξη μέτρων προστατευτισμού. Χαρακτηριστικά σχολίασε ότι «δεν χρειαζόμαστε έναν αντίστοιχο Jones Act». Σε σχετική ερώτηση για το αν η φωνή της ευρωπαϊκής ναυτιλίας ακούγεται στις Βρυξέλλες, ο κ. Gundermann επισήμανε ότι, με βάση την πρόσφατη εμπειρία του, το lobbying, προκειμένου οι πολιτικοί να αντιληφθούν τη σημασία της ναυτιλίας, είναι προστιθέμενης αξίας για τους Ευρωπαίους καταναλωτές.

Ο κ. Αλέξης Στεφάνου, Chief Financial Officer του Goldenport Group, σημείωσε ότι προσώρας η Ευρώπη επικεντρώνεται σε πτυχές προστιθέμενης αξίας, όπως τα χρηματοοικονομικά και το management. Την ίδια ώρα, πρόσθεσε, οι κεφαλαιαγορές στην Ευρώπη θα μπορούσαν να αποκομίσουν σημαντικά οφέλη ακολουθώντας το παράδειγμα των ΗΠΑ σε ό,τι αφορά την προσέγγιση που ακολουθούν για τους επενδυτές-μετόχους. Σε σχετική ερώτηση εξέφρασε την άποψη ότι οι ευρωπαϊκές νομοθεσίες είναι αποτελεσματικές, ωστόσο «δεν θα πρέπει να τιμωρούμε τους εαυτούς μας», υπογραμμίζοντας το παράδειγμα του πλαφόν στο ρωσικό πετρέλαιο και τον αντίκτυπό του στις τιμές ενέργειας για τους Ευρωπαίους πολίτες. Ακόμη, τόνισε ότι η Ευρώπη αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο της ναυτιλίας, δεδομένου ότι ένα μεγάλο μέρος των εμπορευματικών ροών λαμβάνει χώρα στη συγκεκριμένη γεωγραφική περιοχή και πολλοί commodity traders έχουν την έδρα τους εδώ.

Κατά τον κ. Γιάννη Τιμαγένη, Partner της Timagenis Law Firm, η Ευρώπη προφανώς και θα πρέπει να νομοθετεί, ωστόσο σημαντική είναι η συμμετοχή της ευρωπαϊκής πλοιοκτητικής κοινότητας στις εν λόγω διαδικασίες. «Συχνά λαμβάνουν αποφάσεις για τη ναυτιλία άνθρωποι που δεν συνδέονται άμεσα με αυτήν», σχολίασε χαρακτηριστικά και συμπλήρωσε ότι, μέσω της συνεργασίας δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, η προώθηση της ναυτιλίας και η εκπαίδευση θα μπορούσαν να καταστούν εφικτές.

Αναφερόμενη στο ETS, η κ. Νεκταρία Ρέτσου, General Manager της Hellas Confidence Shipmanagement S.A., ανέφερε ότι, συχνά, οι ευρωπαϊκές νομοθεσίες για τη ναυτιλία υπερβαίνουν τις νομοθεσίες του ΙΜΟ, ενώ θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη όλες τις πτυχές της ναυτιλιακής επιχειρηματικότητας. Η κ. Ρέτσου υπογράμμισε επίσης ότι είναι αναγκαία η ανάπτυξη των ευρωπαϊκών νηολογίων, προκειμένου η ευρωπαϊκή ναυτιλία να έχει καλύτερη εκπροσώπηση στον ΙΜΟ.

Η εφαρμογή κάθε νέου κανονισμού που επιβάλλεται είναι δύσκολη στην αρχή, είπε ο κ. Ralf Garrn, Managing Director του OceanScore, ο οποίος εξέφρασε την άποψη ότι το ETS θα επεκταθεί, ως μέτρο, από τον ΙΜΟ σε παγκόσμια κλίμακα. Κατά τον ίδιο, το ETS θα ενισχύει την καινοτομία στην Ευρώπη, η οποία διαθέτει ικανό και καλά καταρτισμένο ανθρώπινο δυναμικό για την επόμενη μέρα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας. Λαμβάνοντας υπόψη ότι «η ΕΕ κινείται πιο γρήγορα απ’ ό,τι η βιομηχανία αναμένει», κατά τη συγκεκριμένη περίοδο, όλοι οι stakeholders επιχειρούν να εγκλιματιστούν στη νέα τάξη πραγμάτων.

 

 

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.