Containerships: Οι «προβολείς» στο μέτωπο της προσφοράς

Containerships: Οι «προβολείς» στο μέτωπο της προσφοράς

71
Containerships: Οι «προβολείς» στο μέτωπο της προσφοράς

Αβεβαιότητα και προβληματισμός συνεχίζει να επικρατεί αναφορικά με τις βραχυπρόθεσμες προοπτικές της αγοράς containerships, με φόντο το μεγάλο orderbook και την αποδυναμωμένη ζήτηση.

Παραγγελίες

Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της VesselsValue, από την αρχή του έτους έως και τα τέλη Αυγούστου, τοποθετήθηκαν παραγγελίες για τη ναυπήγηση 134 containerships. Σαφώς η εικόνα αυτή δεν αντανακλά πλήρως τον επικείμενο κατακλυσμό νεότευκτων πλοίων. Ενδεικτικά, την ίδια περίοδο το 2021 είχαν τοποθετηθεί παραγγελίες για 408 πλοία και το 2022 για 312 πλοία.

Διαλύσεις

Την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2023, περίπου 70 πλοία μεταφορικής ικανότητας 131.000 TEUs πωλήθηκαν για διάλυση, σημειώνει σε έκθεσή της στις 5 Οκτωβρίου η ναυλομεσιτική Braemar. Συνεπώς, η μέση μεταφορική ικανότητα των εν λόγω πλοίων ανέρχεται σε 1.900 TEUs, γεγονός που σημαίνει ότι, κατά κύριο λόγο, containerships μικρού μεγέθους εξήλθαν του στόλου. Η μέση ηλικία τους ήταν ίση με 28,3 έτη.

Το ηλικιακό προφίλ του στόλου

Από τα πλοία μεταφορικής ικανότητας 10.000 TEUs και άνω, κανένα δεν έχει ηλικία μεγαλύτερη των 20 ετών. Ακόμα και στην αμέσως μικρότερη κατηγορία βάσει μεταφορικής ικανότητας (7.500-10.000 TEUs), o αριθμός των πλοίων ηλικίας μεγαλύτερης ή ίσης των 20 ετών είναι ίσος με 28.

Picture1

Γράφημα 1 Η ηλικιακή κατανομή του στόλου containerships. Πηγή: Braemar

Αντιθέτως, πολλά πλοία στις κατηγορίες μικρότερου μεγέθους είναι ηλικίας τουλάχιστον 20 ετών. Από τα πλοία μεταφορικής ικανότητας που δεν ξεπερνά τα 3.000 TEUs, 945 είναι ηλικίας τουλάχιστον 20 ετών.

Οι εκτιμήσεις

Η Braemar εκτιμά ότι θα καταγραφεί άνοδος στις διαλύσεις containerships βραχυπρόθεσμα. Το 2023 θα διαμορφωθούν συνολικά άνω των 200.000 TEUs, ενώ το 2024 στα 500.000 TEUs.

Την ίδια ώρα, το 2023, η άνοδος του στόλου εκτιμάται στα 2,28 εκατ. TEUs, επίπεδα που συνιστούν ετήσια αύξηση 8%. Το 2024, η ετήσια άνοδος αναμένεται να διαμορφωθεί στο 9%.

Επιπλέον, ο αριθμός των containerships που έχουν ηλικία μεγαλύτερη ή ίση των 20 ετών ενδέχεται να αυξηθεί στα 1.950 από 1.300 σήμερα έως το 2027, ακόμα και αν ληφθούν υπόψη οι διαλύσεις πλοίων.

Υπό τις συγκεκριμένες συνιστώσες, η Braemar εκτιμά ότι, για να είναι βιώσιμη η ναυλαγορά την περίοδο 2023-2025, οι διαλύσεις πλοίων πρέπει να αυξηθούν. Η δραστηριότητα στις διαλύσεις θα εστιαστεί περισσότερο στα πλοία μεσαίου μεγέθους. Ενδεικτικά, σήμερα υπάρχουν 250 πλοία μεταφορικής ικανότητας μεταξύ των 4.000 και των 7.500 TEUs, τα οποία έχουν ηλικία μεγαλύτερη ή ίση των 20 ετών.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.