Η αβεβαιότητα στη ναυτιλία, στο επίκεντρο του Ναυτιλιακού Συνεδρίου Ύδρας

Η αβεβαιότητα στη ναυτιλία, στο επίκεντρο του Ναυτιλιακού Συνεδρίου Ύδρας

33
Η αβεβαιότητα στη ναυτιλία, στο επίκεντρο του Ναυτιλιακού Συνεδρίου Ύδρας

Το 14ο Ναυτιλιακό Συνέδριο Ύδρας, που διοργανώθηκε από την Αδελφότητα Υδραίων Αθηνών ολοκληρώθηκε το Σάββατο 16 Σεπτεμβρίου 2023 στη Συνεδριακή Αίθουσα του Ιερού Καθεδρικού Ναού Ύδρας, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, της Ελληνικής Ένωσης Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (HELMEPA), της Ναυτιλιακής Λέσχης Πειραιώς, του Ναυτικού Ομίλου Ελλάδος, του Πανελλήνιου Ομίλου Ιστιοπλοΐας Ανοικτής Θαλάσσης, του Adopt A- Ship, της  Ελληνικής Ένωσης Γυναικών στον Πολιτισμό & Τουρισμό, του Ινστιτούτου Ενέργειας Νοτιοανατολικής Ευρώπης και του Project Connect.

Ο κ. Γιάννης Σαχίνης, Πρόεδρος της Αδελφότητος Υδραίων Αθηνών, καλωσόρισε τους συνέδρους και εγκαινίασε τις εργασίες του 14ου Ναυτιλιακού Συνεδρίου Ύδρας, ενημερώνοντάς τους για τους σκοπούς της Αδελφότητος από την ίδρυσή της το 1890 που είναι οι παρεμβάσεις σε εθνικά θέματα, η προβολή της προσφοράς της Ύδρας στο Έθνος, η διατήρηση επαφής με φιλέλληνες, η φιλανθρωπία, η προστασία της περιβαλλοντικής και αρχιτεκτονικής κληρονομιάς και κυρίως η προσέλκυση των νέων στο ναυτικό επάγγελμα.

O Δρ. Γιώργος Πατέρας, Πρόεδρος του Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου Ελλάδος τόνισε ότι η κατάργηση του CO2 έως το 2050 είναι ανέφικτος στόχος για τη ναυτιλία,  με τα σημερινά δεδομένα.  Ακόμα και αν η ναυτιλία και οι βιομηχανίες  επιτύχουν καθαρά μηδενικές εκπομπές αερίων, η ατμόσφαιρα θα έχει επιβαρυνθεί για δεκαετίες. Ο πρόεδρος του ΝΕΕ αναφέρθηκε σε εναλλακτικά καύσιμα όπως η αμμωνία, η μεθανόλη και το υδρογόνο, τα οποία όμως δεν είναι ασφαλή στη χρήση και η παραγωγή τους απαιτεί τεράστιες ποσότητες ενέργειας.

Στο μέτωπο των καυσίμων, ο κ. Πάνος Ζαχαριάδης, τεχνικός διευθυντής της Atlantic Bulk Carriers Management αμφισβήτησε το οικολογικό πλεονέκτημα του LNG, ως επιλογής ναυτιλιακού καυσίμου, λόγω της απελευθέρωσης μεγάλων ποσοτήτων μεθανίου που θα προκαλούσε στην ατμόσφαιρα.

Όσον αφορά στα εναλλακτικά καύσιμα, όπως το υδρογόνο, τη μεθανόλη και την αμμωνία, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, παράγονται από φυσικό αέριο και η παραγωγή τους έχει ως αποτέλεσμα επιβλαβή αέρια για το περιβάλλον. Επιπλέον, η υποδομή εφοδιασμού για τη μετάβαση από το πετρέλαιο στα εναλλακτικά καύσιμα θα απαιτήσει περίπου 2,5 τρισεκατομμύρια δολάρια, ποσό απαγορευτικό για την παγκόσμια αγορά ενέργειας.

Την ίδια ώρα, ο κ. Κωστής Σταμπολής Διευθυντής του Ινστιτούτου Ενεργειακών Μελετών (ΙΕΝΕ), εξέφρασε τη βεβαιότητα ότι η ναυτιλία και οι άλλοι τομείς των μεταφορών θα οδηγηθούν σταδιακά σε πιο οικολογικά καύσιμα και συμφώνησε με τους άλλους ομιλητές ότι αυτό δεν θα συμβάλει απαραίτητα σε μια πιο καθαρή ατμόσφαιρα. Πάντως, αμφισβήτησε το ενδεχόμενο εκτόπισης του πετρελαίου από εναλλακτικές μορφές ενέργειας μέχρι το 2050, καθώς το παγκόσμιο ενεργειακό σύστημα δεν μπορεί να αντέξει επί του παρόντος το τεράστιο κόστος τρισεκατομμυρίων δολαρίων της ενεργειακής μετάβασης. Οι μεγάλες εταιρείες ενέργειας όπως η Shell και άλλες, στις μελέτες τους εκτιμούν ότι το 2050 το πετρέλαιο θα παραμείνει η κύρια πηγή καυσίμου. Συνεπώς, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η ελληνική ναυτιλία θα συνεχίσει να μεταφέρει πετρέλαιο τα επόμενα 20-25 χρόνια, αλλά θα πρέπει σταδιακά να προετοιμαστεί για την ενεργειακή μετάβαση που θα διαρκέσει περισσότερο από το αναμενόμενο.

img-2852_orig

Ο καθηγητής Ντίνος Αρκουμάνης, Πρόεδρος του Ακαδημαϊκού Συμβουλίου του Μητροπολιτικού Κολλεγίου εκτίμησε ότι το κρισιμότερο ζήτημα που θα μας απασχολήσει τα επόμενα χρόνια είναι πρωτίστως η κλιματική αλλαγή και δευτερευόντως η ενεργειακή μετάβαση. Ειδικότερα, ο καθηγητής πιστεύει ότι η συνεχής επιβολή των κανονισμών από τον ΙΜΟ και την ΕΕ, είναι μη αναστρέψιμη λόγω της σχετικά μικρής πολιτικής ισχύος που έχει η ναυτιλία σε παγκόσμιο επίπεδο. Επιπλέον, οι καταστροφές που επιφέρει η κλιματική αλλαγή θα απαιτήσουν τεράστια ποσά για την ανακατασκευή υποδομών, με αποτέλεσμα οι απαραίτητες επενδύσεις στη μαζική παραγωγή πράσινων καυσίμων να περιοριστούν σημαντικά, επιβραδύνοντας αισθητά την πράσινη μετάβαση.

Από πλευράς του, ο κ. Γιάννης Πλατσιδάκης, Επίτιμος Πρόεδρος της INTERCARGO, συμφώνησε ότι η κλιματική αλλαγή θα μας απασχολήσει τα επόμενα χρόνια και σε ό,τι αφορά τη ναυτιλία, ο κ. Πλατσιδάκης τόνισε ότι ο κλάδος έχει δεχτεί άδικη μεταχείριση από τον ΙΜΟ και τους κανονισμούς που έχει υιοθετήσει. Η ναυτιλία δεν έπρεπε να συμφωνήσει άνευ όρων με αυτούς τους στόχους, εξήγησε ο κ. Πλατσιδάκης, για το λόγο ότι η ναυτιλία δεν μπορεί να επιτύχει μόνη της απανθρακοποίηση – εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τα ναυπηγεία και τα καύσιμα που παράγονται από τα διυλιστήρια.

Επιπλέον, ο κ. Γιώργος Τσαβλίρης, Πρόεδρος του Συνεδρίου επεσήμανε ότι η ελληνική ναυτιλία πρέπει να αντιδράσει, με συμμαχίες και ασκήσεις επιρροής, σε ορισμένα μέτρα που δεν έχουν φέρει τα αναμενόμενα αποτελέσματα, όπως τα scrubbers. Ο κ. Πλατσιδάκης συμφώνησε και σημείωσε ότι  η ναυτιλία δεν διαθέτει το πολιτικό βάρος που έχουν οι άλλοι κλάδοι, όπως η ζυθοποιία, που μπορεί και επηρεάζει τις αποφάσεις των πολιτικών. Επίσης, ο κ. Πλατσιδάκης είπε πως είναι υπέρ ενός φόρου (εισφοράς) για την ανάπτυξη πράσινων τεχνολογιών που χρειάζονται οι θαλάσσιες μεταφορές.

img-1666_orig

Από πλευράς πλοιοκτησίας, ο κος Βαλέντιος Βαλεντής, Ιδρυτής & Πρόεδρος της Pyxis Maritime Corp. ανέφερε ότι είναι δύσκολο για μια μικρή και μεσαία ναυτιλιακή εταιρεία να επενδύσει σε «έτοιμα» πλοία διπλού καυσίμου, καθώς το κόστος είναι 7-8 εκατομμύρια δολάρια μεγαλύτερο. Αυτό που πρακτικά θα μπορούσε να επιτευχθεί, είναι η μείωση των εκπομπών αερίων από τα πλοία – μέσω επιλεκτικών τεχνικών βελτιώσεων και η διατήρηση ενός στόλου νεότερης τεχνολογίας ούτως ώστε οι μικρές και μεσαίες ναυτιλιακές εταιρείες να είναι σε θέση να πλεονεκτούν ανταγωνιστικά.

Άλλα στελέχη της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας, όπως οι κκ. Γιώργος Ξηραδάκης, Διευθύνων Σύμβουλος XRTC Business, Γιάννης Κοτζιάς, Πρόεδρος της Xclusiv Shipbrokers και Γιάννης Τριφύλλης, Εκτελεστικό Μέλος του Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου Ελλάδος συμφώνησαν με τις εκτιμήσεις των προαναφερθέντων ομιλητών ότι οι κανονισμοί είναι πολύ φιλόδοξοι και ότι το πετρέλαιο θα παραμείνει η κύρια πηγή ενέργειας για το άμεσο μέλλον.

Παράλληλα, η κ. Ιωάννα Ν. Βαρδινογιάννη, ανέφερε ότι όταν εργάστηκε για την Mobil oil στο Κογκρέσο στην Ουάσινγκτον έζησε την δυσκολία επικοινωνίας μεταξύ πολιτικής ηγεσίας και οικονομικού τρόπου σκέψεως.  Πριν από αρκετά χρόνια, την εποχή του τραγικού οικολογικού συμβάντος του Exxon Valdez, η Mobil Oil αποφάσισε να μεταφέρει τα κεντρικά της γραφεία από τη Νέα Υόρκη στην Fairfax Washington DC.  Ένας από τους στόχους της εταιρίας  ήταν να είναι κοντά στην πολιτική ηγεσία της Αμερικής για να την βοηθήσει να δημιουργηθεί νομικό πλαίσιο που θα προστατεύει τον πλανήτη από το να μην επαναληφθεί μια τέτοια σοβαρή οικολογική καταστροφή. Χωρίς όμως να ξεχάσουν ότι το περιβάλλον και η ναυτιλία μπορούν να συνυπάρξουν βάζοντας εφικτούς και πραγματοποιήσιμους στόχους.

img-2897_orig

Ο κ. Γιώργος Ξηραδάκης, συντονιστής της δεύτερης ομάδας, παρατήρησε ότι το θαύμα και το παράδοξο της ελληνικής ναυτιλίας είναι ότι μια μικρή χώρα, που ελέγχει πολύ λίγα φορτία παγκοσμίως, μεταφέρει το 20% των παγκόσμιων εμπορευμάτων. Στο πλαίσιο αυτό, ο κος Ξηραδάκης κάλεσε τον κ. Ντίνο Πετρόπουλο της Τράπεζας Πειραιώς, που χρηματοδοτεί την ελληνική ναυτιλία, να εξηγήσει τα θέματα της ναυτιλιακής πίστωσης. Ο κ. Πετρόπουλος ενημέρωσε ότι η Τράπεζα Πειραιώς έχει ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο περίπου 3 δισεκατομμυρίων δολαρίων, αλλά αυτό το επίπεδο έχει επιτευχθεί μέσω μιας σημαντικής διαδικασίας αναδιάρθρωσης και αλλαγής πολιτικής από το 2013, σε μια περίοδο κατά την οποία κολοσσιαία χρηματοπιστωτικά ιδρύματα όπως η Royal Bank of Scotland κατέρρεαν. Ο κ. Πετρόπουλος είπε χαρακτηριστικά ότι η ναυτιλία είναι ένας μαραθώνιος με εμπόδια και σε αυτό το πλαίσιο, σήμερα, ο στόχος είναι να στηρίξουμε υγιείς και αφοσιωμένες ναυτιλιακές εταιρείες, ανεξάρτητα από το μέγεθός τους.

Ο κ. Βαλεντής, Πρόεδρος της Pyxis Maritime Corporation, από πλευράς πλοιοκτησίας, επιβεβαίωσε ότι η Τράπεζα Πειραιώς τηρεί τις παραδοσιακές αξίες της ναυτιλιακής χρηματοδότησης, υποστηρίζοντας την ανάπτυξη της ποντοπόρου ναυτιλίας.

Στην συνέχεια ο κ. Ζαχαριάδης αναφέρθηκε στον κανονισμό (ΕΕ) 2020/852 (ΕU Taxonomy), που προωθεί η Ευρωπαϊκή Ένωση, ο οποίος περιλάμβανε πράσινα κριτήρια για την έγκριση της χρηματοδότησης. Η πολιτική αυτή, τόνισε, στρέφεται ενάντια στα συμφέροντα της ελληνικής ναυτιλίας, όπως και πολλές άλλες ισχύουσες νομοθεσίες, όπως τα Poseidon principles, που δυσχεραίνουν τη χρηματοδότηση της ναυτιλίας.

Επιπλέον, ο κ. Κώστας Κωνσταντίνου της Moore αναφέρθηκε στην αβεβαιότητα που προκαλεί η εξέλιξη της τεχνολογίας και στις απαιτήσεις για προστασία του περιβάλλοντος. Εν συνεχεία, σημείωσε ότι η ναυτιλία υιοθετεί σταδιακά τις αρχές ESG, καθώς είναι επιτακτική η ανάγκη προσαρμογής τους στη διαδικασία αναφοράς βιωσιμότητας (sustainability reporting process). Ο κ. Κωνσταντίνου κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η ελληνική ναυτιλία έχει αντιμετωπίσει και στο παρελθόν σημαντικές προκλήσεις και συνεπώς θα ανταποκριθεί επάξια και στις απαιτήσεις ESG.

Πέραν αυτού, η κ. Amelia Rocos, της Pacific Energy Group, περιέγραψε το νέο ενεργειακό τοπίο όπως έχει διαμορφωθεί μετά τον πόλεμο Ρωσίας-Ουκρανίας και πως πρέπει να διασφαλιστεί ένα ορθό πλαίσιο για τη ναυτιλία. Η κ. Rocos τόνισε ότι το 80-90% των παγκόσμιων αγαθών μεταφέρονται δια θαλάσσης και όλα τα έξοδα, στο τέλος της ημέρας, επιβαρύνουν τον τελικό καταναλωτή.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο κ. Γιάννης Κοτζιάς, Xclusiv Shipbrokers επεσήμανε τον κίνδυνο πολλά πλοία να θεωρηθούν απαρχαιωμένα, λόγω της εξέλιξης της ναυτικής τεχνολογίας και κατά συνέπεια της μη συμμόρφωσης με τις περιβαλλοντικές απαιτήσεις.

Στο τεχνολογικό μέτωπο εστιάστηκε και ο κ. Γιάννης Πατινιώτης, Οικονομικός Διευθυντής της Carras Hellas. Ο κ. Πατινιώτης εξήγησε τον ρόλο της τεχνητής νοημοσύνης [AI] στη ναυτιλία η οποία είναι να υποστηρίξει τον ανθρώπινο παράγοντα και όχι να τον περιθωριοποιήσει.

Ο κ. Μανώλης Βορδώνης, πρώην Διευθυντής της Thenamaris, συνόψισε τα συμπεράσματα του συνεδρίου και τόνισε την ανάγκη να εκπροσωπήσουμε τη χώρα μας διεθνώς, με αυτοπεποίθηση και δυναμισμό. Ο κ. Βορδώνης εστιάστηκε στον τίτλο του συνεδρίου «Stay Confused» και είπε ότι πρέπει να δημιουργήσουμε μια  ναυτιλιακή κοινότητα βασισμένη σε ισχυρούς συνεκτικούς δεσμούς.

Χορηγοί ήταν: Tsakos Group, Tsakos Energy Navigation, Starbulk, Atlantic Bulk Carriers Management Ltd, Τράπεζα Πειραιώς, KPMG, Tototheo Maritime. Υποστηρικτές ήταν: Panama Maritime Authority & Panama Embassy. Συμμετείχαν : ABS, Moore, V.Ships. Χορηγός Μεταφορών η Alpha Lines. Χορηγός Κρασιού η Agrovision. Χορηγός Μπύρας η Nissos Beer και χορηγός παγωτού I love pagoto.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.