Πτώση 24% κατέγραψαν οι εγκαταστάσεις scrubbers σε πλοία το περασμένο έτος και πλέον το 13% των bulkers, tankers και containerships είναι εξοπλισμένα με τα εν λόγω συστήματα για τη συμμόρφωση με το sulphur cap, που τέθηκε σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου 2020. Τα δεξαμενόπλοια παρουσιάζουν το μεγαλύτερο ποσοστό εγκατάστασης scrubbers, καθώς το 32% σε όρους αριθμού πλοίων και το 38% σε όρους χωρητικότητας διαθέτουν τα συγκεκριμένα συστήματα.
Το 2022, scrubbers τοποθετήθηκαν σε 399 πλοία, σύμφωνα με δεδομένα της BIMCO, η οποία, παρά την πτώση, εκτιμά ότι τα επόμενα χρόνια ο αριθμός των εν λόγω πλοίων θα αυξηθεί, καθώς το 17% του orderbook θα διαθέτει scrubbers.
Στις 31 Δεκεμβρίου 2019, μία μέρα πριν από την εφαρμογή του sulphur cap, το premium για το VLSFO στους έξι μεγαλύτερους κόμβους τροφοδοσίας ναυτιλιακών καυσίμων ήταν στα $347/τόνο. Πλέον κατά μέσο όρο το εν λόγω premium είναι στα $149/τόνο. «Όσο υψηλότερο είναι το VLSFO premium, τόσο πιο ελκυστική είναι η επένδυση στα scrubbers, καθώς μειώνεται ο χρόνος απόσβεσης. Το χαμηλότερο του αναμενομένου VLSFO premium έχει πιθανώς αποθαρρύνει πλοιοκτήτες να εγκαταστήσουν scrubbers, ιδιαίτερα σε μικρότερα πλοία με χαμηλότερες καταναλώσεις καυσίμου», υπογράμμισε ο Niels Rasmussen, επικεφαλής ναυτιλιακός αναλυτής της BIMCO.
Πάντως, σε πιο μακροπρόθεσμο ορίζοντα, η χρήση scrubbers ενδέχεται να υποχωρήσει, καθώς οι προσπάθειες απανθρακοποίησης της ναυτιλίας προωθούν εναλλακτικά ναυτιλιακά καύσιμα που συμμορφώνονται και με το sulphur cap.