
Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης συμμετείχε πρόσφατα στις εργασίες της συνόδου COP27 στο Σαρμ Ελ Σέιχ της Αιγύπτου, οπότε και συναντήθηκε με τον Ειδικό Απεσταλμένο του Προέδρου των ΗΠΑ για το Κλίμα, John Kerry. Ακόμη, έλαβε μέρος στην εκδήλωση υψηλού επιπέδου για την πρωτοβουλία της Κύπρου και της Αιγύπτου όσον αφορά τον συντονισμό δράσεων κατά της κλιματικής αλλαγής στην Ανατολική Μεσόγειο και τη Μέση Ανατολή.
Ενεργειακή μετάβαση και ο ρόλος της ναυτιλίας
Κατά τη διάρκεια της συνάντησης με τον John Kerry συζητήθηκε η συνεργασία Ελλάδας – Ηνωμένων Πολιτειών σε θέματα αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής και για την επίτευξη του στόχου περί μηδενικού ισοζυγίου εκπομπών έως το 2050.
Ο Πρωθυπουργός ενημέρωσε τον συνομιλητή του για την προετοιμασία της διοργάνωσης της Διεθνούς Διάσκεψης «Our Ocean Conference» το 2024 στην Ελλάδα, αλλά και για τη στήριξη της χώρας μας στην πρωτοβουλία «Green Shipping Challenge» των ΗΠΑ και της Νορβηγίας.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης χαιρέτισε τις πρωτοβουλίες των ΗΠΑ για τη μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος της ναυτιλίας, τονίζοντας τον κομβικό ρόλο της ελληνόκτητης ποντοπόρου ναυτιλίας -της μεγαλύτερης στον κόσμο- για την επιτυχία οποιουδήποτε στόχου ανάπτυξης βιώσιμων λύσεων στον τομέα.
Η πρωτοβουλία «Green Shipping Challenge», που ανακοινώθηκε κατά την COP27, έχει στόχο την ενθάρρυνση κυβερνήσεων, λιμένων και ναυτιλιακών εταιρειών να προχωρήσουν με συγκεκριμένα βήματα στην απανθρακοποίηση του ναυτιλιακού τομέα, το αργότερο έως το 2050.
Υπενθυμίζεται ότι ο πρωθυπουργός, στο πλαίσιο συνέντευξής του κατά τη διάρκεια της COP26 στη Γλασκόβη το 2021 είχε υπογραμμίσει ότι η ναυτιλία θα πρέπει να αναλάβει το μερίδιό της στην ενεργειακή μετάβαση. Για τον λόγο αυτό, είχε σχολιάσει πως είναι απαραίτητη περισσότερη έρευνα και ανάπτυξη.
Διαφοροποίηση στον τομέα της ενέργειας και η σημασία της περιφερειακής συνεργασίας
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ενημέρωσε ακόμα τον κ. Kerry για τις πρωτοβουλίες της Ελλάδας ως προς τη διαφοροποίηση των πηγών και οδεύσεων ενέργειας και για τη μετατροπή της χώρας μας σε κόμβο μεταφοράς ενέργειας που συνδέει την Αφρική και την ανατολική Μεσόγειο με την ανατολική Ευρώπη.
Νωρίτερα, ο Πρωθυπουργός έλαβε μέρος, με τον Πρόεδρο της Αιγύπτου και οικοδεσπότη της συνόδου COP27, Abdel Fattah El-Sisi και τον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας Νίκο Αναστασιάδη, στην εκδήλωση υψηλού επιπέδου για την Πρωτοβουλία της Κύπρου και της Αιγύπτου «Coordinating Climate Change Actions in the Eastern Mediterranean & Middle East».
Στην παρέμβασή του, ο Πρωθυπουργός υπογράμμισε τη σημασία της περιφερειακής συνεργασίας και του συντονισμού για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής στην ανατολική Μεσόγειο, με έμφαση στις ηλεκτρικές διασυνδέσεις και στη διαχείριση φυσικών καταστροφών.
Διακρατικές συνεργασίας στο πεδίο της πολιτικής προστασίας
Αναφερόμενος στις προκλήσεις που προκαλεί η κλιματική κρίση στο πεδίο της πολιτικής προστασίας, ο Κυριάκος Μητσοτάκης στάθηκε στην ανάγκη διεύρυνσης των διακρατικών συνεργασιών.
«Όλοι αντιμετωπίζουμε καταστροφικά καιρικά φαινόμενα. Κάποιοι από μας αντιμετωπίζουμε συχνότερα πυρκαγιές, άλλοι μπορεί να αντιμετωπίζουν περισσότερες πλημμύρες. Και είναι σχετικά εύκολο και αποτελεσματικό να συνεργαζόμαστε όσον αφορά το να μοιραζόμαστε πόρους στον τομέα της πολιτικής προστασίας», είπε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
«Το κάνουμε αυτό σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης και πιστεύω ότι θα ήταν ένα πολύ καλό μήνυμα για τον ευρωπαϊκό μηχανισμό RescEU να συμμαχήσει με χώρες στην περιοχή για να υπάρξουν κι άλλοι πόροι κοινής χρήσης, για να μπορούμε να ανταποκριθούμε σε συμβάντα που ξέρουμε ότι θα είναι όλο και πιθανότερα», προσέθεσε ο Πρωθυπουργός.
Η εν λόγω πρωτοβουλία ανακοινώθηκε από την Κυπριακή Δημοκρατία το 2018 και υποστηρίχθηκε εξ αρχής από την Ελλάδα. Οδήγησε στην κατάρτιση «Πλαισίου Πολιτικών και Μέτρων για την Κλιματική Κρίση στην Ανατολική Μεσόγειο και Μέση Ανατολή», το οποίο περιλαμβάνει έξι αλληλοϋποστηριζόμενους πυλώνες δράσεων. Στόχος της πρωτοβουλίας είναι η κατάρτιση Περιφερειακού Σχεδίου Δράσης από τις χώρες της περιοχής, το οποίο θα εδράζεται στους έξι αυτούς πυλώνες.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Σε τροχιά εξηλεκτρισμού βρίσκονται οι μεταφορές εσωτερικής ναυσιπλοΐας της Φινλανδίας, καθώς η σκανδιναβική χώρα στοχεύει στην πλήρη ανανέωση του στόλου της με «πράσινα» ferries.…
Αναστάτωση επικρατεί στις τάξεις της Ομάδας των Επτά (G7) έπειτα από τους πρόσφατους περιορισμούς της Κίνας στις εξαγωγές σπάνιων γαιών, με την Ιαπωνία να…
Μετά από ένα δρομολόγιο διάρκειας 20 ημερών, το πρώτο πλοίο της γραμμής τακτικής μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, μέσω του Αρκτικού Ωκεανού, προσέγγισε…
Η CMA CGM εξήγγειλε ότι υπέγραψε επιστολή προθέσεων για την κατασκευή έξι containerships διπλού καυσίμου, κατανάλωσης και LNG, στο ναυπηγείο Cochin Shipyard Limited (CSL)…
Καταιγιστικές είναι οι πρόσφατες εξελίξεις στη ναυλαγορά των VLCCs, καθώς ένα «κοκτέιλ» παραγόντων θέτει εκ νέου τους ναύλους σε ανοδική τροχιά. Συγκεκριμένα, τα VLCCs…
Εν μέσω επιβράδυνσης του επενδυτικού ενδιαφέροντος για νεότευκτα σε διεθνές επίπεδο, οι παραγγελίες των Ελλήνων πλοιοκτητών συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό. Την τελευταία εβδομάδα, μάλιστα,…
Οι ελλείψεις νερού στο νότιο Τέξας εγκυμονούν κινδύνους για έναν ταχέως αναπτυσσόμενο βιομηχανικό κόμβο, ο οποίος θεωρείται ζωτικής σημασίας για τον διπλό στόχο Τραμπ,…
Πολυδιάστατες φαίνεται πως θα είναι οι επιδράσεις στις στρατηγικές των ναυλωτών από τα αντίμετρα της Κίνας στις ΗΠΑ. Στις 10 Οκτωβρίου 2025, το Υπουργείο…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ