
Οι φιλορώσοι αυτονομιστές κατέλαβαν δύο πλοία υπό ξένη σημαία στο λιμάνι της Μαριούπολης, στην ανατολική Ουκρανία, ανακοινώνοντας ότι αποτελούν πλέον «κρατική ιδιοκτησία». Πρόκειται για τις πρώτες τέτοιες ενέργειες σε βάρος της εμπορικής ναυτιλίας, σύμφωνα με τις επιστολές που περιήλθαν στην κατοχή του πρακτορείου Reuters.
Η Μαριούπολη, στο νοτιοανατολικό άκρο της Ουκρανίας, πέρασε στον έλεγχο των Ρώσων και των αυτονομιστών τον Μάιο, έπειτα από πολύμηνη πολιορκία. Η αυτοανακηρυχθείσα Λαϊκή Δημοκρατία του Ντονέτσκ, μέσω του «υπουργείου Εξωτερικών» της, ενημέρωσε δύο ναυτιλιακές εταιρίες ότι θα πλοία τους «υπόκεινται σε αναγκαστική κατάσχεση κινητής περιουσίας» η οποία καθίσταται «κρατική περιουσία» χωρίς καμία αποζημίωση για τους ιδιοκτήτες.
Η εταιρεία Smarta Shipping, στην οποία ανήκει το υπό λιβεριανή σημαία πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου Smarta, ανέφερε ότι ενημερώθηκε για την κατάσχεση στις 30 Ιουνίου, μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και την χαρακτήρισε «παράνομη» και αντίθετη «με όλους τους κανόνες του διεθνούς δικαίου».
«Τέτοια αναγκαστική κατάσχεση συνιστά καταπάτηση των θεμελιωδών ανθρωπίνων δικαιωμάτων, όσον αφορά τα δικαιώματα ιδιοκτησίας», σχολίασε, τονίζοντας ότι πρόκειται για μια «σοβαρή απειλή για τη ναυτιλία και την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας».
Σύμφωνα με την εταιρεία, το Smarta έφτασε στη Μαριούπολη στις 21 Φεβρουαρίου για να φορτώσει χάλυβα και επλήγη από τους βομβαρδισμούς στην πόλη στις 20 Μαρτίου, με αποτέλεσμα να προκληθούν σοβαρές ζημιές στη γέφυρά του. Τα 19 μέλη του πληρώματος μεταφέρθηκαν δια της βίας στο Ντονέτσκ από τους Ρώσους στρατιώτες και απελευθερώθηκαν έναν μήνα αργότερα.
Το άλλο πλοίο που κατασχέθηκε είναι το υπό σημαία Παναμά Blue Star I.
Ένα στέλεχος της διαχειρίστριας εταιρείας Fetida Maritaime που εδρεύει στην Οδησσό απέφυγε να κάνει κάποιο σχόλιο, λέγοντας ότι οι υπηρεσίες ασφαλείας της Ουκρανίας έχουν όλες τις σχετικές πληροφορίες.
Ένας αξιωματούχος του ουκρανικού υπουργείου Εξωτερικών δήλωσε ότι γνωρίζει την ανακοίνωση της «ρωσικής κατοχικής αρχής στο Ντόνετσκ για τη δημιουργία ενός εθνικού στόλου αποτελούμενου από πλοία που έκλεψαν στη Μαριούπολη», προσθέτοντας ότι ελέγχουν τις πληροφορίες.
Περισσότερα από 80 πλοία υπό ξένη σημαία παραμένουν καθηλωμένα σε λιμάνια της Ουκρανίας, σύμφωνα με στοιχεία του ΟΗΕ. Ορισμένα από αυτά τα λιμάνια ελέγχονται από τους Ρώσους.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Φωτό: Sergei Ilnitsky/ ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ένα ακόμη αεροσκάφος εντάχθηκε στόλο της Olympic Air, σύμφωνα με ανάρτηση της τελευταίας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ειδικότερα, η AEGEAN Airlines, μέσω της θυγατρικής…
Αντίρροπες μεταβολές σημείωσαν κατά τους πρώτους εννέα μήνες του 2025 οι εισαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου της Κίνας. Σύμφωνα με στοιχεία των κινεζικών τελωνείων,…
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Οκτωβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών Χρονικών…
Η απαγόρευση εισαγωγής ρωσικού φυσικού αερίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ), η οποία θα εφαρμοσθεί μέχρι το τέλος του 2027, εγκρίθηκε σήμερα Δευτέρα 20 Οκτωβρίου…
Η κυματική ενέργεια αποτελεί μία από τις ακόμη αναξιοποίητες πηγές θαλάσσιας ανανεώσιμης ενέργειας, ικανή να προσφέρει σταθερή, χαμηλών εκπομπών ηλεκτροπαραγωγή. Η γαλλική νεοφυής επιχείρηση…
O Lloyd’s Register (LR) παρουσίασε τον Οκτώβριο 2025 τον πρώτο ολοκληρωμένο οδηγό πλοήγησης προς την πυρηνική πρόωση στη ναυτιλία, υπό τον τίτλο «Navigating Nuclear Energy in Maritime». Η νέα καθοδήγηση του LR,…
Το Ηνωμένο Βασίλειο και η Τουρκία πρόκειται να εισέλθουν σύντομα σε τρίτο γύρο διαπραγματεύσεων για την εξασφάλιση μιας νέας και «ολοκληρωμένης» συμφωνίας ελεύθερου εμπορίου…
Εκτός Ρωσίας φαίνεται να ωθούν το ρωσικό πετρέλαιο οι αυξανόμενες ουκρανικές επιθέσεις στα διυλιστήρια της χώρας, οι οποίες καθιστούν αναγκαστική την εκτροπή των φορτίων…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ