
Οι τιμές πετρελαίου σε τριψήφια επίπεδα αποτελούν μια νέα πραγματικότητα, η οποία δεν φαίνεται ότι θα αλλάξει σύντομα, εν μέσω μιας παγκόσμιας προσπάθειας να αντικατασταθούν οι ρωσικές ροές.
Στην πρόσφατη έκθεση της Gibson σημειώνεται ότι οι παρούσες τιμές πετρελαίου θα επιφέρουν σημαντικές επιδράσεις. Ήδη στις οδικές μεταφορές η ζήτηση καταγράφει πτώση ‒ ενδεικτικά, η ζήτηση για βενζίνη και diesel στις ΗΠΑ τον περασμένο Μάιο μειώθηκε κατά 2,7% και 4,7% αντίστοιχα σε σχέση με έναν χρόνο πριν. Παρόμοια τάση επικρατεί και στην Ευρώπη.
Σε μακροοικονομικό επίπεδο, ο καλπάζων πληθωρισμός και οι αυξήσεις στα επιτόκια θα μειώσουν το διαθέσιμο εισόδημα, δυσχεραίνοντας τις παγκόσμιες οικονομικές προοπτικές. Παρά τις σημαντικές αυτές προκλήσεις, ο ΙΕΑ εκτιμά ότι η ζήτηση πετρελαίου φέτος και το 2023 θα αυξηθεί αντίστοιχα κατά 1,8 εκατ. βαρέλια/ημέρα και 2,2 εκατ. βαρέλια/ημέρα, με κινητήριο μοχλό να αποτελεί η Κίνα. Ωστόσο, η εκτιμώμενη κινεζική αύξηση της ζήτησης εγείρει ερωτηματικά, καθώς δεν είναι δεδομένο ότι ο ασιατικός γίγαντας θα προβεί σε σημαντικές αλλαγές στην πολιτική μηδενικής ανοχής σε ό,τι αφορά την πανδημία.
Οι υψηλές τιμές πετρελαίου, όπως είναι λογικό, επηρεάζουν και την προσφορά. Η Gibson αναφέρει ότι η επιπρόσθετη παραγωγή θα προέλθει κυρίως από τις χώρες που δεν ανήκουν στον OPEC+. Συγκεκριμένα, αναμένεται η παραγωγή αυτών των χωρών να αυξηθεί κατά 1,8 εκατ. βαρέλια/ημέρα και κατά 1,9 εκατ. βαρέλια/ημέρα. Στο περιβάλλον αυτό, οι ΗΠΑ θα επωφεληθούν λόγω της υψηλής παραγωγής σχιστολιθικού πετρελαίου και αργού πετρελαίου στον Κόλπο του Μεξικού. Οφέλη από την αύξηση της παραγωγής θα αποκομίσουν Νορβηγία, Βραζιλία, Γουιάνα και Καναδάς. Το θαλάσσιο εμπόριο μέσω Aframax και Suezmax στην Ευρώπη εκτιμάται ότι θα καταγράψει άνοδο, απόρροια της αύξησης της παραγωγής σε ΗΠΑ και Λατινική Αμερική. Στον Καναδά, η αύξηση της παραγωγής θα δώσει φτερά στα Aframax προς την Ασία και ενώ ο αγωγός TransMountain από την Αλμπέρτα στη Δυτική Ακτή της Βρετανικής Κολομβίας αναμένεται να ολοκληρωθεί το β’ εξάμηνο του 2023.
Πάντως, ενώ οι αυξήσεις στην παραγωγή θα παράσχουν στήριξη στο θαλάσσιο εμπόριο, οι σημαντικοί σκόπελοι στη ζήτηση θα έχουν αντίθετα αποτελέσματα. Σε κάθε περίπτωση, η πλήρης εφαρμογή του ευρωπαϊκού εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο το επόμενο έτος θα αυξήσει τις αποστάσεις που θα πρέπει να καλύψουν τα δεξαμενόπλοια, δίνοντας ώθηση στους ναύλους από την πλευρά της ζήτησης, καταλήγει η Gibson.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Με ταχύτατους ρυθμούς προχωρά το ναυπηγικό πρόγραμμα της Royal Caribbean, η οποία κατέγραψε ένα σημαντικό ορόσημο στην κατασκευή ενός ακόμα mega-κρουαζιερόπλοιου. Συγκεκριμένα, βάσει σχετικής…
H ρωσική εταιρεία Transneft που διαχειρίζεται μονοπωλιακά τους αγωγούς πετρελαίου στη Ρωσία προειδοποίησε τις εταιρείες εξόρυξης πετρελαίου ότι είναι πιθανόν μελλοντικά να μειώσουν την…
Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς τάσσεται υπέρ της πλήρους διαλεύκανσης της υπόθεσης που ξεσκέπασε η συντονισμένη έφοδος της ευρωπαϊκής εισαγγελίας και ζημιώνει την εικόνα του λιμανιού…
Με αμείωτο ρυθμό συνεχίζεται η επέκταση του στόλου της Sea Pioneer Shipping Corporation. Συγκεκριμένα, την Πέμπτη 18 Σεπτεμβρίου, η Sea Pioneer γιόρτασε στο Ναγκασάκι…
Αύξηση 4,6% προκύπτει και στην επιβατική κίνηση για το οκτάμηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2025, στο σύνολο των αεροδρομίων της χώρας που διεξάγονται εμπορικές πτήσεις (39 αεροδρόμια:…
Με αμείωτο ενδιαφέρον συνεχίζονται οι συμφωνίες προμήθειας LNG στη διεθνή αγορά ενέργειας, με τις Woodside και Petronas να παίρνουν τη σκυτάλη. Συγκεκριμένα, η Woodside…
Για τον οικονομικό γίγαντα της Ασίας, η χαλυβουργία αποτελεί κορυφαία επιχειρηματική δραστηριότητα, η οποία εξυπηρετεί τόσο ίδιες ανάγκες της Κίνας όσο και άλλων οικονομιών,…
Καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανία επιταχύνει τις προσπάθειες αποανθρακοποίησης, τα εναλλακτικά καύσιμα βρίσκονται στο επίκεντρο της ενεργειακής μετάβασης των πλοίων. Στο πλαίσιο αυτό, πρόσφατη έκθεση…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ