
Στις 30 Οκτωβρίου 1970, το δεξαμενόπλοιο «Μιχαήλ Κ. Λεμός», υπό τους ήχους του ελληνικού εθνικού ύμνου, ήρθε σε επαφή με τα νερά του ποταμού Weser, ο οποίος εκβάλλει στη Βόρεια Θάλασσα. Η καθέλκυση του πλοίου πραγματοποιήθηκε στη Βρέμη, για λογαριασμό του Κώστα Μ. Λεμού. Το πλοίο, την κατασκευή του οποίου είχαν αναλάβει τα ναυπηγεία Weser, αποτέλεσε το πρώτο από τέσσερα συνολικά αδελφά πλοία που είχε παραγγείλει ο Έλληνας πλοιοκτήτης. Το πρώτο πλοίο αυτής της σειράς νηολογήθηκε στον Πειραιά και έφερε την ελληνική σημαία, καθιστώντας το το μεγαλύτερο πλοίο που ήταν εγγεγραμμένο στο ελληνικό νηολόγιο εκείνη την περίοδο. Τα Ναυτικά Χρονικά, αναγνωρίζοντας τη σπουδαιότητα του γεγονότος, προχώρησαν σε αφιέρωμα στο τεύχος της 15ης Νοεμβρίου 1970.
Οι επίσημοι προσκεκλημένοι στην τελετή της καθέλκυσης ξεπερνούσαν τους 200, με την 30ή Οκτωβρίου ‒ημέρα γέννησης του πλοίου, όπως αναφέρει με χαρακτηριστικό τρόπο το περιοδικό‒ να χαρακτηρίζεται ως εορταστική για την πόλη της Βρέμης. Το όνομα του πλοίου ήταν αφιερωμένο στον προπάππου και στον πατέρα του Κώστα Μ. Λεμού, ο οποίος επέλεξε να τους τιμήσει με αυτόν τον τρόπο.
Το «Μιχαήλ Κ. Λεμός» χαρακτηρίστηκε από το περιοδικό ως «ελληνικός γίγας». Πράγματι, μια ματιά στις τεχνικές του λεπτομέρειες προδίδει τα εντυπωσιακά χαρακτηριστικά του: Το τεραστίων διαστάσεων πλοίο είχε μήκος 347,8 μ., πλάτος 51,8 μ. και χωρητικότητα 254.000 τόνων dw. Σημειώνεται επίσης ότι για την ολοκλήρωσή του χρειάστηκαν 36.000 τόνοι χάλυβα.
Η ταχύτητα του ελληνικού δεξαμενόπλοιου έφτανε περίπου τους 15,75 κόμβους σε έμφορτη κατάσταση. Η αυτοματοποίηση της λειτουργίας της κύριας μηχανής, του λέβητα και των βοηθητικών μηχανών αναφέρεται ότι είχε φτάσει σε μέγιστο βαθμό για τα τεχνολογικά δεδομένα της περιόδου, ενώ τα ενδιαιτήματα του πληρώματος ήταν άνετα, με κλιματισμό και ανελκυστήρα μεταξύ των επιπέδων που τα διαχώριζε.
Για την κατασκευή του «Μιχαήλ Κ. Λεμός» υπήρξε μια προπαρασκευαστική περίοδος, που ξεκίνησε τον Μάρτιο του 1970, ενώ το keel laying του πλοίου σημειώθηκε την 30ή Απριλίου 1970. Η παράδοση του «Μιχαήλ Κ. Λεμός» αναμενόταν στα μέσα Ιανουαρίου του 1971, με την κατασκευή των αδελφών του πλοίων να ολοκληρώνεται κάθε έξι μήνες μετά την παράδοση του πρώτου.
Το γεγονός ότι το «Μιχαήλ Κ. Λεμός» ναυπηγήθηκε στη Βρέμη έδωσε ταυτόχρονα την αφορμή στα Ναυτικά Χρονικά να αναφερθούν στην εν γένει κατάσταση των γερμανικών ναυπηγείων. Την περίοδο ναυπήγησης του «ελληνικού γίγαντα», η γερμανική ναυπηγική βιομηχανία περνούσε ιδιαίτερα κρίσιμη περίοδο, μετά από ανατίμηση που είχε περάσει το μάρκο εκείνη την εποχή.
Επομένως, η ναυπήγηση τεσσάρων τόσο ευμεγέθων πλοίων αποτελούσε μείζον ζήτημα για την τοπική οικονομία. Η σημασία των ναυπηγείων για την ευρύτερη περιοχή της Βρέμης αναδεικνύεται και από το γεγονός ότι στα τοπικά ναυπηγεία απασχολούνταν το 20,5% των εργαζομένων στον κλάδο της βιομηχανίας.
Στο αφιέρωμα των Ναυτικών Χρονικών υπάρχει ακόμη μία αναφορά ότι ο Κώστας Μ. Λεμός, την ίδια περίοδο που καθελκυόταν το «Μιχαήλ Κ. Λεμός», είχε οκτώ παραγγελίες στα ιαπωνικά ναυπηγεία της IHI. Πιο συγκεκριμένα, ανέμενε τη ναυπήγηση οκτώ μεικτών πλοίων τύπου Ο.Β.Ο., χωρητικότητας 150.000 dwt το καθένα. Εντός διετίας από το αφιέρωμα, υπολογιζόταν διπλασιασμός του στόλου του. Το γεγονός αυτό αναδεικνύει την εφευρετικότητα του Έλληνα πλοιοκτήτη, ο οποίος δεν εμπιστευόταν αποκλειστικά την Ιαπωνία, αλλά μπορούσε να αναγνωρίσει ευκαιρίες και σε άλλες ναυπηγικές βιομηχανίες ανά την υφήλιο, προκειμένου να σχεδιάσει και να υλοποιήσει το ναυπηγικό πρόγραμμα του ομίλου του.
Μπορείτε να διαβάσετε αφιέρωμα των Ναυτικών Χρονικών στο «Μιχαήλ Κ. Λεμός» εδώ.
Η ψηφιοποίηση του αρχείου των τευχών από το 1931 έως το 1983 είναι μια ευγενική χορηγία του Ιδρύματος Ευγενίδου, στη μνήμη της Μαριάνθης Σίμου.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ένα ακόμη αεροσκάφος εντάχθηκε στόλο της Olympic Air, σύμφωνα με ανάρτηση της τελευταίας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ειδικότερα, η AEGEAN Airlines, μέσω της θυγατρικής…
Αντίρροπες μεταβολές σημείωσαν κατά τους πρώτους εννέα μήνες του 2025 οι εισαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου της Κίνας. Σύμφωνα με στοιχεία των κινεζικών τελωνείων,…
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Οκτωβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών Χρονικών…
Η απαγόρευση εισαγωγής ρωσικού φυσικού αερίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ), η οποία θα εφαρμοσθεί μέχρι το τέλος του 2027, εγκρίθηκε σήμερα Δευτέρα 20 Οκτωβρίου…
Η κυματική ενέργεια αποτελεί μία από τις ακόμη αναξιοποίητες πηγές θαλάσσιας ανανεώσιμης ενέργειας, ικανή να προσφέρει σταθερή, χαμηλών εκπομπών ηλεκτροπαραγωγή. Η γαλλική νεοφυής επιχείρηση…
O Lloyd’s Register (LR) παρουσίασε τον Οκτώβριο 2025 τον πρώτο ολοκληρωμένο οδηγό πλοήγησης προς την πυρηνική πρόωση στη ναυτιλία, υπό τον τίτλο «Navigating Nuclear Energy in Maritime». Η νέα καθοδήγηση του LR,…
Το Ηνωμένο Βασίλειο και η Τουρκία πρόκειται να εισέλθουν σύντομα σε τρίτο γύρο διαπραγματεύσεων για την εξασφάλιση μιας νέας και «ολοκληρωμένης» συμφωνίας ελεύθερου εμπορίου…
Εκτός Ρωσίας φαίνεται να ωθούν το ρωσικό πετρέλαιο οι αυξανόμενες ουκρανικές επιθέσεις στα διυλιστήρια της χώρας, οι οποίες καθιστούν αναγκαστική την εκτροπή των φορτίων…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ