
Η κρίση στην Ανατολική Ευρώπη προκαλεί διεθνώς ανησυχία για την πορεία τόσο της ρωσικής οικονομίας και το τι αυτό συνεπάγεται αναφορικά με το ρωσικό χρέος, όσο της παγκόσμιας οικονομίας, με τις εκτιμήσεις για την πορεία της να γίνονται ολοένα και πιο απαισιόδοξες.
Ανησυχία για τη ρωσική οικονομία
Στην Ρωσία, οι δυτικές κυρώσεις παρέλυσαν μέρος του τραπεζικού και χρηματοπιστωτικού συστήματος και προκάλεσαν την πτώση του ρουβλίου, μέχρι τα 177 ρούβλια αν δολάριο στις 7 Μαρτίου (έναντι 75 ρουβλίων ανά δολάριο στις αρχές του Φεβρουαρίου). Τα ρωσικά αποθέματα στο εξωτερικό ύψους, 300 δισεκατομμυρίων, έχουν παγώσει.
Η επιβολή των μέτρων αυτών οδήγησε σε ανησυχία στην Ρωσία για στάση πληρωμών, για πρώτη φορά από το 1998, ενώ το χρηματιστήριο της Μόσχας ανέστειλε την λειτουργία του επί τρεις εβδομάδες και δεν άνοιξε παρά μερικώς την Δευτέρα.
Μέχρι σήμερα, η ρωσική οικονομία, την οποία η ρωσική ηγεσία προσπάθησε να σταθεροποιήσει κατά την τελευταία δεκαετία, δεν έχει καταρρεύσει. Και ο φόβος στάσης πληρωμών κάπως απομακρύνθηκε αφού η Μόσχα αποπλήρωσε την περασμένη εβδομάδα χρέος 117 εκατομμυρίων δολαρίων που συνδεόταν με δύο ομόλογα. Ωστόσο, το επόμενο δίμηνο έρχεται η λήξη νέων προθεσμιών.
Φρένο στην ανάπτυξη
Οι συνέπειες θα υπάρξουν, αλλά οι διαστάσεις τους είναι άγνωστες. Ο ΟΟΣΑ εκτιμά μείωση κατά μία ποσοστιαία μονάδα σε παγκόσμια κλίμακα. Το ΔΝΤ θα αναθεωρήσει προς τα κάτω την εκτίμησή του για την οικονομική ανάπτυξη, που σήμερα είναι 4,4% για το 2022.
Η πιο απαισιόδοξη εκτίμηση προέρχεται από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης, το ΔΝΤ και την Παγκόσμια Τράπεζα που εξέφρασαν στις 18 Μαρτίου βαθιά ανησυχία προβλέποντας επιβράδυνση της ανάπτυξης, διατάραξη των εμπορικών συναλλαγών και ιδιαίτερα σφοδρές συνέπειες για τους φτωχότερους και τους πλέον ευάλωτους.
Χωρίς να προβλέπουν μεγάλης κλίμακας ύφεση, οι ειδικοί προειδοποιούν για την απειλή του στασιμοπληθωρισμού. Διότι ο πόλεμος πυροδοτεί τον πληθωρισμό που εμφανίσθηκε μετά την πανδημία.
«Ο πληθωρισμός αυτός θα αναγκάσει τις κεντρικές τράπεζες να αντιδράσουν αυξάνοντας τα επιτόκιά τους – μερικές το έχουν ήδη κάνει – πράγμα κακό για την ανάπτυξη», δήλωσε στο AFP η επικεφαλής οικονομολόγος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης Μπεάτα Γιάβορτσικ.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η δραστηριότητα στα διαλυτήρια της Τουρκίας είναι έντονη τους τελευταίους μήνες, και από αυτή δεν λείπουν επίμαχα περιστατικά. Σημειώνεται ότι πρόσφατα πυρκαγιά ξέσπασε σε…
Μια σημαντική επέκταση αναμένεται να πραγματοποιηθεί στο λιμάνι του Λονγκ Μπιτς, στο Λος Άντζελες. Ειδικότερα, η International Transportation Service (ITS) ξεκίνησε τη διαδικασία επέκτασης…
Σε χαμηλά επίπεδα εξακολουθούν να κυμαίνονται οι ναύλοι των LNG carriers, με την προηγούμενη εβδομάδα να ολοκληρώνεται εκ νέου με μικρές απώλειες. Ειδικότερα, βάσει…
Το 18ο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας ενέκρινε την Παρασκευή 18 Ιουλίου το Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ), επιτυγχάνοντας ένα ισχυρό πλήγμα…
Καθώς εντείνονται οι εκκλήσεις της διεθνούς κοινότητας για την επιτάχυνση της αποανθρακοποίησης της ναυτιλιακής βιομηχανίας, το LNG κερδίζει διαρκώς έδαφος ως μεταβατικό καύσιμο για…
Η ναυπήγηση κρουαζιερόπλοιων φαίνεται πως βρίσκεται πλέον ψηλά στην ατζέντα της Μόσχας, καθώς τα ναυπηγεία της Ρωσίας εντείνουν τις προσπάθειές τους προς αυτή την…
To 7,72% των μετοχών της Genco Shipping & Trading απέκτησε η Diana Shipping σύμφωνα με filing της πρώτης στην αμερικανική επιτροπή κεφαλαιαγοράς. Η εταιρεία…
Την τελική έγκριση του 18ου πακέτου κυρώσεων κατά της Ρωσίας έδωσε το Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων σήμερα στις Βρυξέλλες. Το 18ο πακέτο κυρώσεων περιλαμβάνει νέα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ