
Στην κορυφή του κόσμου βρέθηκε για ακόμη ένα έτος ο ελληνόκτητος στόλος, σύμφωνα με την έκθεση «Review of Maritime Transport 2021», η οποία δημοσιεύτηκε την Πέμπτη 18 Νοεμβρίου. Συγκεκριμένα, με βάση τα στοιχεία της UNCTAD για το περασμένο έτος, το 17,64% του παγκόσμιου στόλου σε όρους χωρητικότητας βρίσκεται σε ελληνικά χέρια.
Ειδικότερα, ο ελληνόκτητος στόλος αριθμεί 4.705 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 373,42 εκατ. dwt, γεγονός που καθιστά αδιαμφισβήτητη την πρωτοκαθεδρία του. Άλλωστε, στη δεύτερη θέση βρίσκεται ο στόλος κινεζικών συμφερόντων ο οποίος βέβαια είναι μεγαλύτερος σε αριθμό (7.318), αλλά η συνολική του χωρητικότητα αγγίζει μόλις τα 244,56 εκατ. dwt (11,56% της χωρητικότητας του παγκόσμιου στόλου). Συνεπώς, σε σχέση με πέρυσι ο ιαπωνικών συμφερόντων εμπορικός στόλος έπεσε στην τρίτη θέση, αριθμώντας 4.029 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 241,85 εκατ. dwt. Αξίζει να σημειωθεί πως σε σύγκριση με τα δεδομένα της αντίστοιχης έκθεσης το 2020, σε όρους χωρητικότητας, οι ελληνικών, κινεζικών και ιαπωνικών συμφερόντων στόλοι αυξήθηκαν κατά 2,63%, 7,08% και 3,74% αντίστοιχα.
Παράλληλα, ο ελληνόκτητος στόλος πρωταγωνίστησε και σε όρους αξίας το 2020, σύμφωνα με τα δεδομένα της UNCTAD. Συγκεκριμένα, η αξία των ελληνόκτητων bulkers αγγίζει τα $39,85 δισ., καταλαμβάνοντας την πρώτη θέση στην αντίστοιχη κατάταξη, με των ιαπωνικών συμφερόντων στόλο bulkers να βρίσκεται σε απόσταση αναπνοής, έχοντας αξία $39,56 δισ. Ταυτόχρονα, ο ελληνόκτητος στόλος δεξαμενόπλοιων έχει συνολική αξία $32,6 δισ., ξεπερνώντας σημαντικά τόσο εκείνον κινεζικών συμφερόντων, όσο και σιγκαπουριανών και ιαπωνικών, οι οποίοι καταλαμβάνουν τις επόμενες θέσεις στην παγκόσμια κατάταξη. Ενδεικτικά, καθένας από αυτούς έχει αξία μικρότερη των $13 δισ.
Τέλος, η UNCTAD εκτιμά πως το διεθνές θαλάσσιο εμπόριο θα αυξηθεί κατά 4,3% το 2021, σε ετήσια βάση. Ωστόσο ο ετήσιος ρυθμός αύξησης θα επιβραδυνθεί τα επόμενα έτη (2022-2026) και ο μέσος όρος θα διαμορφωθεί στο 2,48%. Σημαντική αύξηση εκτιμάται και για το containerized trade το 2021, κατά 7,1%. Από το 2022-2026 ο ρυθμός αύξησης θα επιβραδυνθεί και κατά μέσο όρο εκτιμάται στο 4,66%.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ένα ακόμη αεροσκάφος εντάχθηκε στόλο της Olympic Air, σύμφωνα με ανάρτηση της τελευταίας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ειδικότερα, η AEGEAN Airlines, μέσω της θυγατρικής…
Αντίρροπες μεταβολές σημείωσαν κατά τους πρώτους εννέα μήνες του 2025 οι εισαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου της Κίνας. Σύμφωνα με στοιχεία των κινεζικών τελωνείων,…
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Οκτωβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών Χρονικών…
Η απαγόρευση εισαγωγής ρωσικού φυσικού αερίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ), η οποία θα εφαρμοσθεί μέχρι το τέλος του 2027, εγκρίθηκε σήμερα Δευτέρα 20 Οκτωβρίου…
Η κυματική ενέργεια αποτελεί μία από τις ακόμη αναξιοποίητες πηγές θαλάσσιας ανανεώσιμης ενέργειας, ικανή να προσφέρει σταθερή, χαμηλών εκπομπών ηλεκτροπαραγωγή. Η γαλλική νεοφυής επιχείρηση…
O Lloyd’s Register (LR) παρουσίασε τον Οκτώβριο 2025 τον πρώτο ολοκληρωμένο οδηγό πλοήγησης προς την πυρηνική πρόωση στη ναυτιλία, υπό τον τίτλο «Navigating Nuclear Energy in Maritime». Η νέα καθοδήγηση του LR,…
Το Ηνωμένο Βασίλειο και η Τουρκία πρόκειται να εισέλθουν σύντομα σε τρίτο γύρο διαπραγματεύσεων για την εξασφάλιση μιας νέας και «ολοκληρωμένης» συμφωνίας ελεύθερου εμπορίου…
Εκτός Ρωσίας φαίνεται να ωθούν το ρωσικό πετρέλαιο οι αυξανόμενες ουκρανικές επιθέσεις στα διυλιστήρια της χώρας, οι οποίες καθιστούν αναγκαστική την εκτροπή των φορτίων…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ