
Μία εκ των συνεπειών της αύξησης της ζήτησης για εμπορευματικές μεταφορές και της εκτόξευσης των ναύλων ήταν η κατακόρυφη αύξηση των κερδών προ φόρων και τόκων (ΕΒΙΤ) των εταιρειών στην αγορά των τακτικών γραμμών, με την Drewry να εκτιμά ότι το αθροιστικό ΕΒΙΤ του κλάδου θα κυμανθεί στα $39,2 δισ. το β΄ εξάμηνο του 2021. Αν μάλιστα επαληθευτεί η εκτίμηση της Drewry, το αθροιστικό ΕΒΙΤ της αγοράς των τακτικών γραμμών θα είναι σχεδόν δέκα φορές μεγαλύτερο σε σχέση με τα κέρδη ύψους $3,6 δισ. του β΄ εξαμήνου του 2020.
Σε αυτό το ευνοϊκό περιβάλλον για την αγορά των containers, οι αυξήσεις στο κόστος των εισροών, όπως οι υψηλότερες τιμές ναύλωσης containerships και οι αυξήσεις στην τιμή των καυσίμων, είχαν μικρή επίπτωση στην κερδοφορία των εταιρειών. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι όλες οι εταιρείες που ερεύνησε η Drewry αύξησαν το περιθώριο κέρδους τους άνω του 50% εντός του 2021.
Γι’ αυτό και συνολικά το αθροιστικό ετήσιο ΕΒΙΤ των εταιρειών στην αγορά των τακτικών γραμμών αναμένεται να φτάσει τα $150 δισ. για φέτος, ενώ, με τα μέχρι τώρα δεδομένα, οι προβλέψεις για το 2022 είναι ακόμα πιο ευοίωνες. Για τους έμπειρους αναλυτές της αγοράς, τα ποσά αυτά όχι μόνο ζαλίζουν αλλά και φαντάζουν σουρεαλιστικά, λαμβάνοντας υπόψη τις οικονομικές επιδόσεις των μεταφορέων πριν από το 2019.
Όπως ήταν αναμενόμενο, οι εταιρείες άδραξαν την ευκαιρία, αξιοποιώντας την αυξημένη κερδοφορία τους προκειμένου να αποπληρώσουν χρέη, να μοιράσουν μερίσματα στους μετόχους, να προβούν σε εκτεταμένες επενδύσεις για την επέκταση της χωρητικότητάς τους και την ανανέωση του μηχανολογικού εξοπλισμού τους μεταξύ άλλων. Το γεγονός μάλιστα ότι επανεπενδύουν τα κέρδη τους είναι ιδιαίτερα σημαντικό, καθώς όσο περισσότερα κέρδη αποκομίζουν αυτή τη στιγμή στην αγορά τόσο περισσότερο πρέπει να προσπαθήσουν για να δικαιολογήσουν τον ρόλο τους στο διεθνές εμπόριο.
Παρότι είναι απίθανο να πειστούν για τις καλές προθέσεις των μεταφορέων οι περισσότεροι εκ των φορτωτών, οι εταιρείες τακτικών γραμμών πρέπει τουλάχιστον να δείξουν στις ρυθμιστικές αρχές ότι πράττουν ό,τι είναι δυνατόν για να βελτιώσουν τη ροή των αγαθών τόσο τη δεδομένη στιγμή που παρουσιάζονται σημαντικές διαταραχές στις εφοδιαστικές αλυσίδες όσο και στο μέλλον. Σε διαφορετική περίπτωση, είναι πολύ πιθανό το ενδεχόμενο να βρεθούν αντιμέτωπες με την επιβολή ανεπιθύμητων ρυθμιστικών μέτρων. Με τις ρυθμιστικές αρχές να καραδοκούν, ερευνώντας για στοιχεία καταχρηστικής συμπεριφοράς από πλευράς των εταιρειών τακτικών γραμμών, οι θαλάσσιοι μεταφορείς είναι σε θέση άμυνας, με κάποιες από τις εταιρείες (CMA CGM) να προβαίνουν ακόμα και σε πάγωμα των ναύλων στη spot αγορά.
Κατά την Drewry, βέβαια, οι εταιρείες τακτικών γραμμών δεν ευθύνονται γι’ αυτή την κρίση που βιώνει ο κλάδος των εμπορευματοκιβωτίων, απλώς είναι οι πιο ευνοημένοι σε μια γενικότερα δύσκολη συγκυρία. Τώρα, το πώς θα εξελιχθεί στο μέλλον η κατάσταση στην αγορά και αν θα επέλθει ομαλοποίηση στις εφοδιαστικές αλυσίδες νωρίτερα ή αργότερα εντός του 2022, αποτελεί μια εκτίμηση η οποία θα εξαρτηθεί εν τέλει από πολλούς παράγοντες. Ωστόσο, με βάση τα μέχρι τώρα δεδομένα (έκταση των διαταραχών, πανδημική ανάκαμψη, πορεία της ζήτησης, εκ νέου περιορισμοί στην εργασία), η Drewry θεωρεί πιο πιθανό το σενάριο επιστροφής στην κανονικότητα προς το τέλος του 2022.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ένα ακόμη αεροσκάφος εντάχθηκε στόλο της Olympic Air, σύμφωνα με ανάρτηση της τελευταίας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ειδικότερα, η AEGEAN Airlines, μέσω της θυγατρικής…
Αντίρροπες μεταβολές σημείωσαν κατά τους πρώτους εννέα μήνες του 2025 οι εισαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου της Κίνας. Σύμφωνα με στοιχεία των κινεζικών τελωνείων,…
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Οκτωβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών Χρονικών…
Η απαγόρευση εισαγωγής ρωσικού φυσικού αερίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ), η οποία θα εφαρμοσθεί μέχρι το τέλος του 2027, εγκρίθηκε σήμερα Δευτέρα 20 Οκτωβρίου…
Η κυματική ενέργεια αποτελεί μία από τις ακόμη αναξιοποίητες πηγές θαλάσσιας ανανεώσιμης ενέργειας, ικανή να προσφέρει σταθερή, χαμηλών εκπομπών ηλεκτροπαραγωγή. Η γαλλική νεοφυής επιχείρηση…
O Lloyd’s Register (LR) παρουσίασε τον Οκτώβριο 2025 τον πρώτο ολοκληρωμένο οδηγό πλοήγησης προς την πυρηνική πρόωση στη ναυτιλία, υπό τον τίτλο «Navigating Nuclear Energy in Maritime». Η νέα καθοδήγηση του LR,…
Το Ηνωμένο Βασίλειο και η Τουρκία πρόκειται να εισέλθουν σύντομα σε τρίτο γύρο διαπραγματεύσεων για την εξασφάλιση μιας νέας και «ολοκληρωμένης» συμφωνίας ελεύθερου εμπορίου…
Εκτός Ρωσίας φαίνεται να ωθούν το ρωσικό πετρέλαιο οι αυξανόμενες ουκρανικές επιθέσεις στα διυλιστήρια της χώρας, οι οποίες καθιστούν αναγκαστική την εκτροπή των φορτίων…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ