
Στις 14 Ιουλίου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε το λεγόμενο πακέτο μέτρων «Fit for 55», το οποίο περιέχει μια δέσμη νομοθετικών προτάσεων προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 50% έως το 2030 αλλά και η κλιματική ουδετερότητα έως το 2050.
Σε αυτό το πλαίσιο, ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Λιμένων (European Sea Ports Organisation ‒ ESPO) καλωσόρισε το πακέτο «Fit for 55», χαρακτηρίζοντάς το ως ένα σημαντικό πρώτο βήμα στην επίτευξη των στόχων της Πράσινης Συμφωνίας (Green Deal), που κατοχυρώνονται μέσω του Ευρωπαϊκού Δικαίου για το Κλίμα.
Μάλιστα, το πακέτο περιλαμβάνει μια σειρά προτάσεων που αφορούν και τους λιμένες. Πιο συγκεκριμένα, περιέχει πρόταση για τη διαμόρφωση κανονισμού σχετικού με τις Υποδομές Εναλλακτικών Καυσίμων (AFIR), μια νέα πρόταση για την αύξηση της χρήσης εναλλακτικών καυσίμων στη ναυτιλία (FuelEU Maritime), την επέκταση του Συστήματος Εμπορίας Ρύπων στη ναυτιλία (EU ETS), τροποποιήσεις της Οδηγίας για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (REDIII) καθώς και την ενημέρωση οδηγίας αναφορικά με την ενεργειακή φορολόγηση.
Η Γενική Γραμματέας του ESPO, κ. Isabelle Ryckbost, με αφορμή το πακέτο «Fit for 55», δήλωσε: «Περιέχει όλα τα συστατικά προκειμένου να επιτευχθούν η πράσινη συμφωνία και οι κλιματικοί στόχοι που έχουν τεθεί. Θα εξετάσουμε τις προτάσεις εις βάθος, έτσι ώστε να προσδιορίσουμε το πώς οι σχετικές με τη λιμενική βιομηχανία προτάσεις μπορούν να βελτιστοποιηθούν. Για τα λιμάνια της Ευρώπης είναι απαραίτητη η κατάρτιση μιας πολιτικής η οποία προωθεί αποτελεσματικά τη μείωση των ρύπων, είναι συνεκτική, παρακολουθεί την ανταγωνιστικότητα του ευρωπαϊκού λιμενικού κλάδου, ενώ παράλληλα είναι διαχρονική και δεν δημιουργεί παρωχημένες λιμενικές εγκαταστάσεις ή πρόσθετα διοικητικά κόστη στους λιμένες».
Για τον λόγο αυτόν, προκειμένου να καταστεί κατάλληλο το προτεινόμενο πακέτο για τη λιμενική βιομηχανία, ο ESPO προτείνει μεταξύ άλλων να ληφθούν υπόψη οι ακόλουθες βασικές παράμετροι:
• Συνοχή του πακέτου μέσα από την πλήρη εναρμόνιση μεταξύ της πρότασης FuelEU Maritime και της AFIR.
• Αποτελεσματικότητα όσον αφορά τη μείωση των εκπομπών μέσα από μια προσέγγιση που βασίζεται σε στόχους, είναι ουδέτερη τεχνολογικά και προκρίνει την καινοτομία, τη συνεργασία καθώς και την υιοθέτηση λύσεων κατά περίπτωση αντί μιας λύσης για όλες τις περιστάσεις.
• Χερσαία παροχή ενέργειας μέσω εναλλακτικών πηγών (OPS) όπου έχει νόημα. Παρότι το OPS σίγουρα αποτελεί μέρος της λύσης, δεν πρέπει να αποτελεί αυτοσκοπό. Για να εξασφαλιστεί η ταχεία ανάπτυξη του OPS και να αποφευχθεί η σπατάλη δημόσιων πόρων, τα λιμάνια της Ευρώπης πρέπει να είναι σε θέση να προτεραιοποιήσουν και να επικεντρωθούν στην ανάπτυξη OPS όπου έχει νόημα, όσον αφορά την αποτελεσματική από πλευράς κόστους μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και της ατμοσφαιρικής ρύπανσης κατά την παραμονή των πλοίων στον λιμένα.
• Παροχή χρηματοδότησης για την επίτευξη του στόχου μείωσης των εκπομπών κατά 55%. Οι στόχοι του πακέτου «Fit for 55» μπορούν να επιτευχθούν μόνο αν συνοδευτούν από επαρκή χρηματοδοτική υποστήριξη από την ΕΕ για την ανάληψη επενδύσεων σε νέες υποδομές (εναλλακτικών καυσίμων, μετασκευή υπαρχόντων πλοίων).
Οι απαραίτητες πράσινες επενδύσεις στα λιμάνια, προκειμένου να προωθηθεί αντίστοιχα η πράσινη μετάβαση στη ναυτιλία, είναι τεράστιες. Δεδομένου όμως ότι δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας, οι εν λόγω λιμενικές επενδύσεις είναι υψηλού ρίσκου και χαμηλών αποδόσεων για κάθε λιμενική αρχή που προτίθεται να τις προωθήσει. Για τον λόγο αυτόν η χρηματοδοτική υποστήριξη της Ευρώπης πρέπει να είναι αντίστοιχη των φιλόδοξων στόχων που έχουν τεθεί. Σε αυτό το πλαίσιο, ο ESPO προσβλέπει στη διεξαγωγή συζητήσεων αναφορικά με τις προτάσεις του πακέτου «Fit for 55» με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, προκειμένου να διαμορφωθεί ένα φιλόδοξο πακέτο μέτρων, το οποίο θα επιτελέσει τον σκοπό για τον οποίο καταρτίστηκε.
Πηγή: Port of Rotterdam / Danny Cornelissen
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Με ταχύτατους ρυθμούς προχωρά το ναυπηγικό πρόγραμμα της Royal Caribbean, η οποία κατέγραψε ένα σημαντικό ορόσημο στην κατασκευή ενός ακόμα mega-κρουαζιερόπλοιου. Συγκεκριμένα, βάσει σχετικής…
H ρωσική εταιρεία Transneft που διαχειρίζεται μονοπωλιακά τους αγωγούς πετρελαίου στη Ρωσία προειδοποίησε τις εταιρείες εξόρυξης πετρελαίου ότι είναι πιθανόν μελλοντικά να μειώσουν την…
Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς τάσσεται υπέρ της πλήρους διαλεύκανσης της υπόθεσης που ξεσκέπασε η συντονισμένη έφοδος της ευρωπαϊκής εισαγγελίας και ζημιώνει την εικόνα του λιμανιού…
Με αμείωτο ρυθμό συνεχίζεται η επέκταση του στόλου της Sea Pioneer Shipping Corporation. Συγκεκριμένα, την Πέμπτη 18 Σεπτεμβρίου, η Sea Pioneer γιόρτασε στο Ναγκασάκι…
Αύξηση 4,6% προκύπτει και στην επιβατική κίνηση για το οκτάμηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2025, στο σύνολο των αεροδρομίων της χώρας που διεξάγονται εμπορικές πτήσεις (39 αεροδρόμια:…
Με αμείωτο ενδιαφέρον συνεχίζονται οι συμφωνίες προμήθειας LNG στη διεθνή αγορά ενέργειας, με τις Woodside και Petronas να παίρνουν τη σκυτάλη. Συγκεκριμένα, η Woodside…
Για τον οικονομικό γίγαντα της Ασίας, η χαλυβουργία αποτελεί κορυφαία επιχειρηματική δραστηριότητα, η οποία εξυπηρετεί τόσο ίδιες ανάγκες της Κίνας όσο και άλλων οικονομιών,…
Καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανία επιταχύνει τις προσπάθειες αποανθρακοποίησης, τα εναλλακτικά καύσιμα βρίσκονται στο επίκεντρο της ενεργειακής μετάβασης των πλοίων. Στο πλαίσιο αυτό, πρόσφατη έκθεση…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ