
Βάσει έρευνας του Carbon Tracker Initiative, η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας μέσω ορυκτών καυσίμων έχει ήδη κορυφωθεί. Οι αναπτυσσόμενες οικονομίες επενδύουν σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, έναντι του άνθρακα, του πετρελαίου ή του φυσικού αερίου.
Ένας εκ των βασικότερων λόγων αυτής της επιλογής είναι πως το κόστος επένδυσης σε ανανεώσιμες πηγές συνεχίζει να μειώνεται. Συγκεκριμένα, βάσει έρευνας του Συμβουλίου Ενέργειας, Περιβάλλοντος και Υδάτων (CEEW), η ηλιακή και αιολική ενέργεια είναι ήδη οι φθηνότερες πηγές παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στο 90% του πλανήτη. Η εξέλιξη αυτή οφείλεται σε σημαντικό βαθμό στο γεγονός πως πλέον η κατασκευή υποδομών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας μέσω ανανεώσιμων πηγών δύναται να ανταγωνιστεί σε κόστος την κατασκευή υποδομών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας μέσω καύσης άνθρακα.
Αφού λοιπόν το κόστος δεν διαφέρει σημαντικά, οι αναπτυσσόμενες οικονομίες δεν είναι υποχρεωμένες να επενδύσουν σε εργοστάσια ηλεκτροπαραγωγής με καύση άνθρακα για να καλύψουν τις ανάγκες τους. Ουσιαστικά, έχουν τη δυνατότητα να παραλείψουν ένα στάδιο της «εξελικτικής» αλυσίδας της παραγωγής ηλεκτρισμού που ήδη οι ανεπτυγμένες χώρες έχουν υιοθετήσει.
Επιπλέον, η έρευνα προβλέπει πως η αύξηση της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας μεταξύ 2019 και 2040 θα οφείλεται σε αναπτυσσόμενες αγορές. Η μετάβασή τους στην ηλιακή και αιολική ενέργεια κρίνεται απαραίτητη, καθώς, σε περίπτωση που δεν πραγματοποιηθεί, οι παγκόσμιοι περιβαλλοντικοί στόχοι δύσκολα θα επιτευχθούν.
Πάντως, το κατά πόσο είναι εφικτό να βασιστεί ο πλανήτης στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας άμεσα παραμένει ερωτηματικό. Συγκεκριμένα, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Ενέργειας (IEA) έχει ήδη αναφέρει πως η παραγωγή ηλεκτρισμού μέσω ανανεώσιμων πηγών δεν θα είναι αρκετή για να καλύψει την αύξηση της ζήτησης τα επόμενα χρόνια. Ακόμη, σε πρόσφατη έκθεση του IEA αναφέρεται πως η ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας από την πανδημία Covid-19 αναμένεται να αυξήσει σε επίπεδο ρεκόρ την εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα.
Ένα επιπλέον εμπόδιο για τις επενδύσεις σε ανανεώσιμες πηγές είναι τα επιτόκια. Οι τράπεζες φαίνεται ακόμα να ευνοούν επενδύσεις σε εργοστάσια ηλεκτροπαραγωγής μέσω καύσης άνθρακα, καθώς εκείνες απολαμβάνουν μικρότερα επιτόκια. Βέβαια, ο τρόπος με τον οποίο καθορίζεται ένα επιτόκιο είναι σύνθετος και επηρεάζεται από διάφορους παράγοντες.
Ο δρόμος προς την παγκόσμια βιωσιμότητα είναι μακρύς και δύσβατος. Ευκαιρίες σαν αυτή, που επιτρέπουν τη «διάνυση μερικών χιλιομέτρων» πιο γρήγορα από ό,τι είναι αναμενόμενο, είναι επιθυμητές, αν όχι απαραίτητες, ώστε να επιτευχθούν οι απαιτητικοί στόχοι που έχουν τεθεί σε παγκόσμιο επίπεδο για τις επόμενες δεκαετίες.
Φωτό: Stefan Sauer/ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών





Υπεγράφησαν σήμερα από τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Σταύρο Παπασταύρου, τέσσερις Υπουργικές Αποφάσεις, οι οποίες αφορούν στην επιλογή αιτούντων του διεθνούς διαγωνισμού για…

Οι κρατικές πετρελαϊκές εταιρείες της Κίνας ανέστειλαν τις αγορές ρωσικού πετρελαίου που μεταφέρεται δια θαλάσσης μετά τις κυρώσεις που επέβαλαν οι Ηνωμένες Πολιτείες στις…

Η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), η ηγετική φωνή της παγκόσμιας βιομηχανίας κρουαζιέρας, παρουσιάζει τα οφέλη του εξαιρετικά δυναμικού τομέα της κρουαζιέρας για τις…

Πλοία του Πολεμικού Ναυτικού θα καταπλεύσουν στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, προκειμένου να δοθεί η ευκαιρία επίσκεψης στο κοινό από αύριο, Παρασκευή…

Το αμερικανικό υπουργείο Οικονομικών ανακοίνωσε χθες Τετάρτη κυρώσεις στους ρωσικούς ενεργειακούς ομίλους Rosneft και Lukoil, προσάπτοντας στη Μόσχα «έλλειψη σοβαρής δέσμευσης σε μια ειρηνευτική…

Το αεροδρόμιο Schiphol του Άμστερνταμ ακύρωσε δεκάδες πτήσεις σήμερα, Πέμπτη 23 Οκτωβρίου, λόγω καταιγίδας που αναμένεται να πλήξει τις ολλανδικές ακτές από το απόγευμα.…

Η Stena RoRo επεκτείνει την εμπιστοσύνη της στα κινεζικά ναυπηγεία με την τοποθέτηση μιας ακόμα παραγγελίας. Ειδικότερα, η σουηδική ναυτιλιακή εταιρεία υπέγραψε επιστολή προθέσεων…

Το λιμάνι του Πειραιά συνιστά πλέον το μεγαλύτερο λιμάνι πολλαπλών χρήσεων στη Μεσόγειο, καθώς και ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη. Ταυτόχρονα όμως αποτελεί…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ