
Οποιαδήποτε φιλοδοξία της Γροιλανδίας να εξορύξει πετρέλαιο εγκαταλείπεται, με την κυβέρνηση να ανακοινώνει πως θα παύσει στρατηγικές ανακάλυψης πετρελαίου και πως δεν θα εκδίδει πλέον άδειες εξερεύνησης των φυσικών της πόρων. Συγκεκριμένα, η αναστολή τέθηκε σε ισχύ στις 24 Ιουνίου 2021.
Η εξερεύνηση, που είχε ξεκινήσει από τη δεκαετία του 1970, με σημαντικές εταιρείες να συμμετέχουν (Shell, Chevron, ExxonMobil, Eni), θα παύσει το 2028, οπότε και θα λήξει η τελευταία από τις τέσσερις ενεργές άδειες εξερεύνησης. Έως τότε οι τέσσερις αυτές άδειες θα διατηρήσουν την ισχύ τους, εφόσον οι κάτοχοί τους μετέχουν ενεργά σε διαδικασίες εξερεύνησης.
Όπως ανέφερε το Reuters, η απόφαση της κυβέρνησης ελήφθη έπειτα από εκτεταμένες έρευνες, που ανέδειξαν πως η εξόρυξη πετρελαίου θα οδηγούσε σε λιγοστά έσοδα ή ζημίες για την οικονομία της Γροιλανδίας. Πέραν της οικονομικής πτυχής, μεγάλη ανησυχία υπήρχε και για τις επιπτώσεις τόσο της εξερεύνησης όσο και των πιθανών εξορύξεων στα παρθένα νερά της Αρκτικής.
Ωστόσο, η εξέλιξη αυτή δεν είναι ανεπάντεχη. Η περιβαλλοντική ατζέντα του κυβερνώντος κόμματος της Κοινότητας των Ινουίτ είχε γίνει ξεκάθαρη από τους πρώτους μήνες του έτους μέσω της τήρησης των προεκλογικών του δεσμεύσεων να σταματήσει τα πλάνα εξόρυξης ουρανίου και σπάνιων μεταλλευμάτων που περιλαμβάνονταν στο σχέδιο Kvanefjeld.
Το σχέδιο Kvanefjeld είχε προκαλέσει διεθνές ενδιαφέρον, καθώς μέσω αυτού η Γροιλανδία θα μπορούσε να εξελιχθεί στον μεγαλύτερο παραγωγό ουρανίου και σπάνιων μεταλλευμάτων στη Δύση. Άλλωστε, θα αποτελούσε εναλλακτική πηγή από το τωρινό μονοπώλιο της Κίνας, η οποία κατέχει το 90% της παραγωγής ουρανίου και σπάνιων μεταλλευμάτων. Η σπουδαιότητα του ουρανίου έγκειται στη χρήση του για την κατασκευή όπλων, ενώ η σπουδαιότητα των σπάνιων μεταλλευμάτων στη χρήση τους στον τεχνολογικό τομέα.
Φωτό: Magnus Kristensen/ ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ολοκληρώθηκαν την Δευτέρα 20 Οκτωβρίου 2025 οι αρχαιρεσίες της Ένωσης Μαρινών Ελλάδας με την εκλογή των 7 μελών στο Διοικητικό της Συμβούλιο. Αναλυτικά η…
Μια νέα τεχνολογική δοκιμή καυσίμου συνδυάζει για πρώτη φορά αιθανόλη, μεθανόλη και ναυτιλιακό ντίζελ (bunker) σε δίχρονες μηχανές μεγαλης κλιμακας. Η καινοτόμος αυτή προσπάθεια,…
Η υιοθέτηση μιας ενεργειακά διασυνδεδεμένης αρχιτεκτονικής υπόσχεται να μειώσει δραστικά τις εκπομπές και να επαναπροσδιορίσει την αποδοτικότητα των πλοίων. Ο συνδυασμός αυτός αφορά τεχνολογίες…
Ένα ακόμη σημαντικό ορόσημο για την επέκταση του στόλου της σημείωσε πρόσφατα η Atlas Maritime, με επικεφαλής τον κ. Λέοντα Πατίτσα, στο πλαίσιο της…
Καθώς η παγκόσμια ζήτηση για εισαγωγές LNG αυξάνεται με γεωμετρική πρόοδο, οι εξαγωγείς της Βόρειας Αμερικής φαίνονται αποφασισμένοι να συνεχίσουν με το πόδι στο…
Το Τμήμα Κρουαζιέρας του Ομίλου MSC πέτυχε ένα επίτευγμα στο ταξίδι του προς την απανθρακοποίηση, καθώς δύο από τα πλοία του – το «MSC…
Οι επενδύσεις στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας επέτρεψαν στα κράτη που εισάγουν ορυκτά καύσιμα να εξοικονομήσουν περίπου $1,3 τρισ. από το 2010, σύμφωνα με νέα…
Με γνώμονα την ενίσχυση της παρουσίας του στον χάρτη της διεθνούς ναυτιλίας, το Μουσκάτ προέβη πρόσφατα σε τροποποιήσεις στη φορολογία που εφαρμόζεται στα πλοία…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ