Γιατί τα Supramaxes οδηγούν τη ναυλαγορά των dry;

Γιατί τα Supramaxes οδηγούν τη ναυλαγορά των dry;

399
Γιατί τα Supramaxes οδηγούν τη ναυλαγορά των dry;

Καθώς η ζήτηση για ξηρά φορτία, όπως σιτηρά και άνθρακα, έχει ανακάμψει σημαντικά, η αγορά των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου έχει καταγράψει ιδιαίτερα υψηλές επιδόσεις τους έξι πρώτους μήνες του έτους. Σύμφωνα με νέα ανάλυση της Signal Ocean, τόσο οι ναύλοι όσο και τα κέρδη κινούνται σε υψηλά ετών, με τα Supramaxes αυτή τη στιγμή να οδηγούν την κούρσα μεταξύ των διαφόρων μεγεθών bulkers.

Παρά το γεγονός ότι οι αβεβαιότητες παραμένουν λόγω της πανδημίας, πολλές χώρες επανακάμπτουν οικονομικά και «χτίζουν» αποθέματα εμπορευμάτων, ενώ εκτιμήσεις κάνουν λόγο για περαιτέρω αύξηση των διά θαλάσσης μεταφορών ξηρών φορτίων το Q3 αλλά και για μια σταθεροποιητική εικόνα στους ναύλους. Στην ανάλυση της Signal τονίζεται ότι η θαλάσσια μεταφορά σιτηρών και το «ballooning» που παρατηρήθηκε στη ζήτηση των δευτερευόντων ξηρών φορτίων σε συνδυασμό με την ανισορροπία στην ανάπτυξη του στόλου διατήρησαν σταθερή τη ναυλαγορά των dry το Q1. Από την άλλη, οι ναύλοι των Supramaxes ανέκαμψαν σημαντικά κυρίως λόγω της σημαντικής ετήσιας αύξησης των ροών ξηρών φορτίων που μεταφέρουν.

Οι υψηλοί ναύλοι που καταγράφηκαν το α΄ τρίμηνο συνεχίστηκαν και τους επόμενους μήνες και πριν από το τέλος Ιουνίου ο δείκτης ναυλαγοράς των Supramaxes αυξήθηκε κατά 48 μονάδες, στις 2.802 την Παρασκευή 18 Ιουνίου, στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων δέκα χρόνων. Την ίδια ώρα, τα μέσα κέρδη από τις χρονοναυλώσεις έσπασαν το φράγμα των $30.000/ημέρα και συγκεκριμένα άγγιξαν τα $30.819/ημέρα, σημειώνοντας ετήσια αύξηση 332%. Η εξέλιξη αυτή πυροδότησε το επενδυτικό ενδιαφέρον, κάτι που αντανακλάται στις αυξημένες αγορές second-hand πλοίων σε υψηλότερες τιμές, σημειώνεται στην ανάλυση. Στις 23 Ιουνίου, ο επιμέρους δείκτης των Supramaxes ανήλθε στις 2.840 μονάδες, ενώ οι συνθήκες της προσφοράς υποδεικνύουν ότι η ανάκαμψη ήρθε για να μείνει καθώς οδεύουμε προς το γ΄ τρίμηνο του έτους.

Η ναυλαγορά συνεχίζει να χαρακτηρίζεται από σταθερή και αξιοσημείωτη ανάπτυξη κυρίως λόγω της χαμηλότερης διαθεσιμότητας τονάζ και της σταθερής ζήτησης για ξηρά φορτία. Κύρια συνιστώσα της ανάκαμψης αποτελεί η Λεκάνη του Ατλαντικού, όπου η εξαγωγική περίοδος σόγιας και καλαμποκιού στην Ανατολική Ακτή της Νότιας Αμερικής και στον Κόλπο του Μεξικού κρίνεται ιδιαίτερα ισχυρή.

Το παρακάτω γράφημα από τα «Μarket Rates» reports της πλατφόρμας της Signal Ocean δείχνουν την αύξηση στους ναύλους στη spot αγορά σε όρους $/τόνο. Σε αυτό καταγράφεται πώς έχει εξελιχθεί η ναυλαγορά των Supramaxes για διάφορα δρομολόγια στον Ατλαντικό και στον Ειρηνικό από τις αρχές του έτους.

1 Market Rates report Signal Ocean - Supramax dry bulk

To γράφημα παραπάνω δείχνει τη σημαντική αύξηση των ναύλων για τα δρομολόγια από την Ανατολική Ακτή της Νότιας Αμερικής προς την Άπω Ανατολή, οι οποίοι ξεπέρασαν τα $70/τόνο τον Ιούνιο και πλησίασαν τα $80/τόνο σε σύγκριση με τα $42,5/τόνο στα τέλη Δεκεμβρίου. Σημαντική είναι και η αύξηση για τους ναύλους από το US Gulf στην Άπω Ανατολή, οι οποίοι κινούνται πάνω από τα $60/τόνο.

Oι τάσεις της ζήτησης

Στο παρακάτω γράφημα φαίνεται η αυξητική τάση του διακινούμενου όγκου ξηρών φορτίων από μήνα σε μήνα για τα έτη 2021, 2020 και 2019. Για καθέναν από τους μήνες Μάρτιο, Απρίλιο και Μάιο του τρέχοντος έτους, ο όγκος αυτών των ροών ξεπέρασε τους 130 εκατ. τόνους.

4 caro flows last 3 years all area

Η Κίνα συνεχίζει να πρωταγωνιστεί στην αγορά των dry ως ο κορυφαίος προορισμός ξηρών φορτίων, όπως προκύπτει από τον παρακάτω πίνακα:

5 cargo flows - destination countries

Μέσες ταχύτητες

Η πολύ καλή απόδοση της ναυλαγοράς των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου και ιδιαίτερα των Supramaxes από τον Ιανουάριο του 2021 αντανακλάται και στις μέσες ταχύτητες αυτών των πλοίων. Σύμφωνα με την ανάλυση και παρά το γεγονός ότι οι τιμές ναυτιλιακών καυσίμων ακολουθούν αυξητική τάση, οι μέσες ταχύτητες των Supramaxes ανήλθαν στα υψηλότερα επίπεδα των 12,2 κόμβων τον Ιούνιο, αύξηση 4% στις μέσες ταχύτητες σε σχέση με αυτές του Ιουνίου του 2020.

6 Laden average vessel speed

Οι προοπτικές

Η ζήτηση για θαλάσσια μεταφορά σιτηρών αναμένεται να παράσχει στήριξη στη ναυλαγορά, με την Κίνα να οδηγεί τον όγκο των ροών, καταλήγει στην ανάλυσή της η Signal. Είναι χαρακτηριστικό ότι, τον περασμένο Μάιο, η Κίνα προέβη στη μεγαλύτερη αγορά αμερικανικού καλαμποκιού (1,36 εκατ. τόνοι) για την εμπορική περίοδο που ξεκινά την 1η Σεπτεμβρίου.

Κύριο ερώτημα παραμένει το κατά πόσο η καλή εικόνα της ναυλαγοράς των Supramaxes θα συνεχιστεί και τους επόμενους μήνες. Συνδυάζοντας τις τάσεις προσφοράς, ζήτησης και μακροοικονομίας, διαφαίνεται μια αισιόδοξη νότα την καλοκαιρινή περίοδο και καθώς εισερχόμαστε στο τρίτο τρίμηνο.

Για την παραπάνω ανάλυση χρησιμοποιήθηκαν στοιχεία, reports και γραφήματα από την πλατφόρμα της Signal Ocean.

Φωτό: Kelly Lacy/Pexels

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.