Έως πότε θα διαρκέσει το ράλι στην αγορά τακτικών γραμμών;

Έως πότε θα διαρκέσει το ράλι στην αγορά τακτικών γραμμών;

183
Έως πότε θα διαρκέσει το ράλι στην αγορά τακτικών γραμμών;

Η ναυτιλιακή αγορά των τακτικών γραμμών δεν έχει βιώσει ξανά τέτοια περίοδο ευημερίας. Οι επενδυτές συρρέουν, καθώς τα κέρδη των εταιρειών έχουν φτάσει σε επίπεδα ρεκόρ, με το 2020 να αποτελεί, σύμφωνα με την Drewry, την καλύτερη χρονιά από πλευράς οικονομικής απόδοσης του κλάδου, καταγράφοντας συγκεντρωτικά κέρδη $26,6 δισ. και περιθώριο λειτουργικού κέρδους 13%.

Ωστόσο, στην ερώτηση πόσο θα διαρκέσει αυτή η ευημερούσα κατάσταση, η Drewry θεωρεί ότι η ιστορία του κλάδου αποτελεί τον αποκλειστικό οδηγό. Όπως ξεκαθαρίζει, η αγορά τακτικών γραμμών ιστορικά ήταν συνηθισμένη στα χαμηλά περιθώρια κέρδους, τα οποία αναπροσαρμόζονταν είτε προς τα πάνω είτε προς τα κάτω, αναλόγως των περιστάσεων και των συνθηκών της αγοράς. Ως εκ τούτου, ενώ η αρχική εκτίμηση θα ήταν ότι η αγορά θα επανέλθει στην κανονικότητα σχετικά σύντομα, λόγω των έκτακτων συγκυριών που βιώνουμε, η Drewry εκτιμά ότι η αυξημένη κερδοφορία των εταιρειών τακτικών γραμμών θα συνεχιστεί τουλάχιστον για τα επόμενα δύο χρόνια, παρά την αύξηση της τιμής των καυσίμων.

Το σημαντικό για την Drewry είναι να λαμβάνουμε υπόψη το πώς φτάσαμε έως εδώ. Η τεράστια αύξηση των ναύλων από το β΄ τρίμηνο του 2020 και έπειτα ήταν αποτέλεσμα δύο προσωρινών παραγόντων (της αύξησης της καταναλωτικής ζήτησης και εν συνεχεία της διαταραχής των εφοδιαστικών αλυσίδων), οι οποίοι ωστόσο παραμένουν, γεγονός που παρατείνει την επιστροφή στην κανονικότητα.

Λαμβάνοντας λοιπόν υπόψη την κατάσταση της αγοράς, η Drewry εκτιμά ότι η συμφόρηση στους λιμένες και οι ελλείψεις σε εμπορευματοκιβώτια θα διαρκέσουν για το μεγαλύτερο μέρος του έτους, ωστόσο η έντασή τους θα ελαττωθεί με το πέρασμα των μηνών. Έτσι, η διαθέσιμη χωρητικότητα θα συνεχίσει να είναι περιορισμένη, γεγονός που με τη σειρά του θα οδηγήσει σε σημαντικά αυξημένους ναύλους.

Ενδεικτικό στοιχείο για την κατάσταση στην αγορά τακτικών γραμμών είναι η ραγδαία αύξηση των νέων παραγγελιών. Μόνο το δ΄ τρίμηνο του 2020, ο όγκος των νέων παραγγελιών ήταν τριπλάσιος των προηγούμενων εννέα μηνών, ενώ τα συμβόλαια που έχουν υπογραφεί τους τρεις πρώτους μήνες του 2021 (και αφορούν σε χωρητικότητα 1,45 εκατ. TEUs) ξεπερνούν το σύνολο αυτών του 2020. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι συνολικές παραγγελίες αντιστοιχούν αυτή τη στιγμή στο 15% του παγκόσμιου στόλου. Αν και οι παραγγελίες γίνονται δεδομένων των υφιστάμενων συνθηκών, κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος πώς θα είναι η αγορά σε δύο ή και τρία χρόνια που θα παραδοθούν τα εν λόγω πλοία. Για τον λόγο αυτόν, κατά την Drewry, οι εταιρείες τακτικών γραμμών πρέπει να λάβουν υπόψη τους ότι οι συνθήκες που δημιούργησαν τη συγκεκριμένη δυναμική δεν θα διαρκέσουν για πάντα.

Φωτό: Ishant Mishra/Unspash

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.