ΗΠΑ-Ιράν: Τι θα σημάνει για τα tankers ενδεχόμενη άρση των κυρώσεων

ΗΠΑ-Ιράν: Τι θα σημάνει για τα tankers ενδεχόμενη άρση των κυρώσεων

426
ΗΠΑ-Ιράν: Τι θα σημάνει για τα tankers ενδεχόμενη άρση των κυρώσεων

Ο Αμερικανός πρόεδρος Τζο Μπάιντεν είχε ξεκαθαρίσει κατά τη διάρκεια της προεκλογικής του καμπάνιας ότι θα επιζητήσει να εξομαλυνθούν οι σχέσεις Ουάσιγκτον-Τεχεράνης, με στόχο την επιστροφή των ΗΠΑ στο Κοινό Ολοκληρωμένο Σχέδιο Δράσης (ΚΟΣΔ).

Πρόσφατα, μάλιστα, οι ΗΠΑ προσκλήθηκαν σε συζητήσεις που διεξήχθησαν στη Βιέννη, σε μια προσπάθεια διάσωσης της διεθνούς πυρηνικής συμφωνίας με το Ιράν.

Σαφώς και καμία από τις δύο πλευρές δεν αναμένει άμεση επίλυση των διαφορών και ίσως χρειαστούν μήνες για την επίτευξη συμφωνίας. Η κατάσταση ίσως γίνει πιο περίπλοκη σε περίπτωση που στις εκλογές του ερχόμενου Ιουνίου το Ιράν εκλέξει νέο πρόεδρο, με μια πιο σκληρή ατζέντα εξωτερικής πολιτικής.

Τι θα σημάνει όμως για τα δεξαμενόπλοια μια επίτευξη συμφωνίας μεταξύ ΗΠΑ και Ιράν; Στο ερώτημα επιχειρεί να απαντήσει ο ναυλομεσιτικός οίκος Gibson στο εβδομαδιαίο του report. Η Gibson λοιπόν εκτιμά ότι, σε περίπτωση που αρθούν οι αμερικανικές κυρώσεις, η Τεχεράνη θα χρειαστεί 25 VLCCs και 20 Suezmaxes για να καλύψει τις ανάγκες εξαγωγών πετρελαίου ύψους 2 εκατ. βαρελιών/ημέρα, αν υποθέσουμε trade patterns όμοια με αυτά του 2018. Ενώ η National Iranian Tanker Company (NITC) θεωρητικά διαθέτει αρκετά VLCCs για την κάλυψη των εξαγωγικών αναγκών, πρακτικοί λόγοι συνιστούν ότι από μόνος του ο στόλος της NITC δεν επαρκεί για τη μεταφορά ιρανικού πετρελαίου εν τη απουσία των κυρώσεων, σημειώνει η Gibson.

Mε μέσο όρο ηλικίας τα 15 έτη, κάποιος θα πρέπει να αναμένει ότι πολλά από τα πλοία του στόλου της NITC δεν θα είναι σε θέση να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των παραληπτών υγρών φορτίων. Η Gibson εκτιμά ότι το 8% του στόλου των VLCCs και το 5% των Suezmaxes (συμπεριλαμβανομένων πλοίων της NITC) εμπλέκονται σε παράνομη μεταφορά ιρανικού πετρελαίου (παρακάμπτοντας ουσιαστικά τις αμερικανικές κυρώσεις). Σε περίπτωση άρσης των αμερικανικών κυρώσεων, τα πλοία αυτά δεν μπορούν να απολαύουν υψηλών ναύλων, ενώ, με δεδομένο το ηλικιακό τους προφίλ, ίσως αναγκαστούν να σταλούν για scrapping προς όφελος του ευρύτερου κλάδου των tankers, καταλήγει η Gibson.

Φωτό: Joey Velasquez/Pixabay

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.