Οι εταιρείες τακτικών γραμμών οι μεγάλοι κερδισμένοι του 2020

Οι εταιρείες τακτικών γραμμών οι μεγάλοι κερδισμένοι του 2020

135
Οι εταιρείες τακτικών γραμμών οι μεγάλοι κερδισμένοι του 2020

Κατά το 2020, σύμφωνα με την ετήσια επισκόπηση της BIMCO, ο παγκόσμιος όγκος μεταφερόμενων εμπορευματοκιβωτίων σημείωσε πτώση της τάξης του 1,2% σε σύγκριση με το 2019.

Η μείωση αυτή, ωστόσο, είναι αρκετά μικρότερη ακόμα και από εκτιμήσεις που έγιναν προ του ξεσπάσματος της πανδημίας. Αν και κατά το α΄ εξάμηνο του 2020 οι όγκοι μεταφερόμενων εμπορευματοκιβωτίων σημείωσαν μείωση κατά 6,8%, κατά το β΄ εξάμηνο η ζήτηση ανέκαμψε, καταγράφοντας αύξηση της τάξης του 4,2% σε σχέση με το 2019. Το μεγαλύτερο μέρος αυτής της αύξησης συγκεντρώθηκε σε ορισμένες εμπορικές οδούς, δημιουργώντας φαινόμενα συμφόρησης και ανισορροπιών (προσφοράς και ζήτησης), που εν τέλει επεκτάθηκαν και σε άλλους εμπορικούς δρόμους.

Με σημαντική διαφορά, η μεγαλύτερη αύξηση στον όγκο των μεταφερόμενων εμπορευματοκιβωτίων σημειώθηκε στον εμπορικό δρόμο μεταξύ Άπω Ανατολής και Βόρειας Αμερικής. Σε αυτόν τον εμπορικό δρόμο, οι όγκοι αυξήθηκαν κατά 3,6 εκατ. TEUs το β΄ εξάμηνο του έτους σε σύγκριση με το α΄ εξάμηνο, ενώ σε σύγκριση με το β΄ εξάμηνο του 2019 οι όγκοι αυξήθηκαν κατά 2,1 εκατ. TEUs. Ειδικότερα, η επίδοση του β΄ εξαμήνου ήταν αρκετή ούτως ώστε το 2020 να κλείσει με θετικό πρόσημο (+1,4 εκατ. TEUs).

Ωστόσο, η ανάπτυξη που καταγράφηκε κατά το β΄ εξάμηνο προκάλεσε μεγάλες αναταραχές σε πολλά λιμάνια της Δυτικής Ακτής των ΗΠΑ, καθώς δεν μπόρεσαν να αντεπεξέλθουν στις ανάγκες διαχείρισης του αυξημένου όγκου φορτίων, ενώ εφάρμοζαν μέτρα τήρησης των κοινωνικών αποστάσεων μεταξύ των εργαζομένων, λόγω της πανδημίας. Επιπλέον, η μείωση της παραγωγής και των εξαγωγών εμπορευματοκιβωτίων κατά το α΄ εξάμηνο του 2020 επιδείνωσε την εμπορική ανισορροπία, οδηγώντας σε ελλείψεις εξοπλισμού και εμπορευματοκιβωτίων.

Μεταξύ των τριών σημαντικότερων εμπορικών δρόμων, μόνο αυτός μεταξύ Άπω Ανατολής και Βόρειας Αμερικής έκλεισε το 2020 με αύξηση στον συνολικό όγκο των μεταφερόμενων εμπορευματοκιβωτίων, καθώς η αύξηση που σημειώθηκε κατά το β΄ εξάμηνο τόσο στο ενδο-ασιατικό όσο και στον εμπορικό δρόμο Άπω Ανατολής-Ευρώπης δεν ήταν ικανή να καλύψει τις απώλειες του α΄ εξαμήνου. Ειδικότερα, στον εμπορικό δρόμο Άπω Ανατολής-Ευρώπης κατά το α΄ εξάμηνο του 2020 οι όγκοι σημείωσαν πτώση κατά 1,1 εκατ. TEUs σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019, ενώ κατά το β΄ εξάμηνο αυξήθηκαν μόνο 0,2 εκατ. TEUs σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Συνολικά, σε ετήσια βάση, ο όγκος των μεταφερόμενων εμπορευματοκιβωτίων στον εν λόγω εμπορικό δρόμο σημείωσε πτώση 5,2% σε σχέση με το 2019.

Αντίστοιχα, στο ενδο-ασιατικό εμπόριο, η αύξηση της τάξης του 2,2% (σε σχέση με το 2019) που σημειώθηκε το β΄ εξάμηνο του έτους δεν ήταν αρκετή για να ανακτηθούν οι απώλειες της τάξης του 4% που σημειώθηκαν κατά το α΄ εξάμηνο του 2020.

Παρά τις μειώσεις που καταγράφηκαν στον όγκο των μεταφερόμενων εμπορευματοκιβωτίων το α΄ εξάμηνο, μόλις οι όγκοι άρχισαν να ανακάμπτουν στο δεύτερο μισό του έτους, οι ναύλοι ακολούθησαν ανοδική πορεία, η οποία έχει οδηγήσει τους ναύλους στα επίπεδα-ρεκόρ που βρίσκονται σήμερα. Αντίστοιχα, η αύξηση της εμπορευματικής ζήτησης είχε ως αποτέλεσμα να αυξηθεί και η ζήτηση για επιπλέον χωρητικότητα από τις εταιρείες τακτικών γραμμών, γεγονός που εκτόξευσε τις τιμές ναύλωσης όλων των πλοίων εμπορευματοκιβωτίων, ανεξαρτήτως μεγέθους, σε σημαντικά υψηλότερα από τα προ πανδημίας επίπεδα.

Συνολικά, ο στόλος πλοίων εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκε κατά 2,9% το 2020, με 857.616 TEUs να προστίθενται στην αγορά σε σύγκριση με τα 188.800 TEUs που αποσύρθηκαν.

Φωτό: Sujithsidharth/ Pexels