
Σύμφωνα με την Ιnnovez One, έναν από τους κορυφαίους παρόχους λογισμικού λιμενικής διοίκησης για τα πλέον πολυσύχναστα λιμάνια, από τους 4.900 λιμένες ανά τον κόσμο, η πλειοψηφία δεν χρησιμοποιεί ακόμη τις ψηφιακές τεχνολογίες ούτε για τις πιο απλές διαδικασίες. Ειδικότερα, το 80% των λιμένων συνεχίζουν να βασίζονται σε χειρωνακτικές και έντυπες διαδικασίες για τη διαχείριση σημαντικών ναυτιλιακών υπηρεσιών, όπως η ρυμούλκηση, η πλοήγηση και η καθέλκυση πλοίων. Οι πρακτικές αυτές, ωστόσο, καθιστούν πολλά λιμάνια ευάλωτα και λιγότερο ικανά να αντεπεξέλθουν στις ανάγκες του ανταγωνισμού, σε έναν ολοένα και περισσότερο ψηφιακό κόσμο.
Παρά το γεγονός ότι η φράση «έξυπνα λιμάνια» χρησιμοποιείται τακτικά εντός της ναυτιλιακής βιομηχανίας επί σειρά ετών, τα οφέλη της ψηφιοποίησης αποτελούν προνόμιο μιας μικρής μερίδας μεγάλων λιμένων, οι οποίοι διαθέτουν το προφίλ και τα οικονομικά μέσα για να επιτύχουν αυτή τη μετάβαση. Αντίθετα, οι λιμένες μικρότερου μεγέθους και βεληνεκούς παραμένουν προσκολλημένοι εν πολλοίς στη χρήση των παραδοσιακών μέσων κατά τη διαχείριση τόσο των πλοίων όσο και των φορτίων προς την ενδοχώρα, γεγονός που δημιουργεί διαχειριστικές ανεπάρκειες (καθυστερήσεις, αύξηση κατανάλωσης καυσίμων και ρύπων), οδηγώντας τελικά σε έλλειψη βιωσιμότητας και ανταγωνιστικότητας. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, ωστόσο, παρότι οι παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού γίνονται ολοένα και περισσότερο αυτοματοποιημένες, η πλειονότητα των λιμένων που αποτελούν αναπόσπαστο κρίκο εντός αυτών των αλυσίδων εξακολουθούν να βασίζονται σε μεγάλο βαθμό σε απαρχαιωμένα συστήματα.
Οι συνέπειες και οι χαμένες ευκαιρίες των λιμένων να αυξήσουν την αποδοτικότητα, τα έσοδα, τη βιωσιμότητα και την ανταγωνιστικότητά τους είναι πολλές και σημαντικές. Ωστόσο, κατά την Innovez One, από την στιγμή που υπάρχουν πλέον προσιτές και άμεσα διαθέσιμες τεχνολογίες, η συντριπτική πλειονότητα των λιμένων χάνει αδικαιολόγητα την ευκαιρία να αδράξει τα οφέλη της ψηφιοποίησης. Συγκεκριμένα, η αξιοποίηση έξυπνων τεχνολογιών και μοντέλων τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ) για τη βελτιστοποίηση και την επίλυση των σύνθετων προκλήσεων που αντιμετωπίζει η λιμενική βιομηχανία δύναται να δημιουργήσει δίκαιες και ισότιμες συνθήκες ανταγωνισμού στην παγκόσμια αγορά λιμενικών υπηρεσιών.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Τα Capesizes συνεχίζουν να κυριαρχούν στην αγορά των πλοίων χύδην ξηρού φορτίου και τον Σεπτέμβριο, με τα κέρδη τους να παραμένουν ανθεκτικά εν μέσω…
Συνεχίζονται οι ραγδαίες εξελίξεις στους τομείς της ενέργειας και των commodities, με μία ακόμα συμφωνία να ολοκληρώνεται. Ειδικότερα, σύμφωνα με ανακοίνωση της Anglo American,…
Η Ιαπωνία συνιστά μια χώρα με έντονη βιομηχανική δραστηριότητα και, ως εκ τούτου, η οικονομία της στηρίζεται σε σημαντικό βαθμό στις εξαγωγές της. Η…
Καθώς τα βιοκαύσιμα κερδίζουν συνεχώς έδαφος ως βιώσιμη επιλογή για την πρόωση των πλοίων, οι συνεργασίες μεταξύ κορυφαίων ναυτιλιακών εταιρειών και ενεργειακών κολοσσών αυξάνονται,…
Με γνώμονα την ενίσχυση της ασφάλειας στις θάλασσες, το World Shipping Council (WSC) προέβη πρόσφατα στην ανάληψη μιας σημαντικής πρωτοβουλίας για την πρόληψη των…
Στα 8,1 δισ. ευρώ, αυξήθηκε το πρωτογενές πλεόνασμα του Κρατικού Προϋπολογισμού στο οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου 2025 σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι…
Η επίσημη επίσκεψη του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ στο Ηνωμένο Βασίλειο ολοκληρώθηκε με κοινή συνέντευξη Τύπου με τον Βρετανό πρωθυπουργό. Οι δύο ηγέτες…
Σε ισχύ βρίσκεται απαγορευτικό απόπλου από τα λιμάνια του Πειραιά, της Ραφήνας και του Λαυρίου, καθώς σύμφωνα με την Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία (ΕΜΥ) οι…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ