
 
															Σύμφωνα με την Ιnnovez One, έναν από τους κορυφαίους παρόχους λογισμικού λιμενικής διοίκησης για τα πλέον πολυσύχναστα λιμάνια, από τους 4.900 λιμένες ανά τον κόσμο, η πλειοψηφία δεν χρησιμοποιεί ακόμη τις ψηφιακές τεχνολογίες ούτε για τις πιο απλές διαδικασίες. Ειδικότερα, το 80% των λιμένων συνεχίζουν να βασίζονται σε χειρωνακτικές και έντυπες διαδικασίες για τη διαχείριση σημαντικών ναυτιλιακών υπηρεσιών, όπως η ρυμούλκηση, η πλοήγηση και η καθέλκυση πλοίων. Οι πρακτικές αυτές, ωστόσο, καθιστούν πολλά λιμάνια ευάλωτα και λιγότερο ικανά να αντεπεξέλθουν στις ανάγκες του ανταγωνισμού, σε έναν ολοένα και περισσότερο ψηφιακό κόσμο.
Παρά το γεγονός ότι η φράση «έξυπνα λιμάνια» χρησιμοποιείται τακτικά εντός της ναυτιλιακής βιομηχανίας επί σειρά ετών, τα οφέλη της ψηφιοποίησης αποτελούν προνόμιο μιας μικρής μερίδας μεγάλων λιμένων, οι οποίοι διαθέτουν το προφίλ και τα οικονομικά μέσα για να επιτύχουν αυτή τη μετάβαση. Αντίθετα, οι λιμένες μικρότερου μεγέθους και βεληνεκούς παραμένουν προσκολλημένοι εν πολλοίς στη χρήση των παραδοσιακών μέσων κατά τη διαχείριση τόσο των πλοίων όσο και των φορτίων προς την ενδοχώρα, γεγονός που δημιουργεί διαχειριστικές ανεπάρκειες (καθυστερήσεις, αύξηση κατανάλωσης καυσίμων και ρύπων), οδηγώντας τελικά σε έλλειψη βιωσιμότητας και ανταγωνιστικότητας. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, ωστόσο, παρότι οι παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού γίνονται ολοένα και περισσότερο αυτοματοποιημένες, η πλειονότητα των λιμένων που αποτελούν αναπόσπαστο κρίκο εντός αυτών των αλυσίδων εξακολουθούν να βασίζονται σε μεγάλο βαθμό σε απαρχαιωμένα συστήματα.
Οι συνέπειες και οι χαμένες ευκαιρίες των λιμένων να αυξήσουν την αποδοτικότητα, τα έσοδα, τη βιωσιμότητα και την ανταγωνιστικότητά τους είναι πολλές και σημαντικές. Ωστόσο, κατά την Innovez One, από την στιγμή που υπάρχουν πλέον προσιτές και άμεσα διαθέσιμες τεχνολογίες, η συντριπτική πλειονότητα των λιμένων χάνει αδικαιολόγητα την ευκαιρία να αδράξει τα οφέλη της ψηφιοποίησης. Συγκεκριμένα, η αξιοποίηση έξυπνων τεχνολογιών και μοντέλων τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ) για τη βελτιστοποίηση και την επίλυση των σύνθετων προκλήσεων που αντιμετωπίζει η λιμενική βιομηχανία δύναται να δημιουργήσει δίκαιες και ισότιμες συνθήκες ανταγωνισμού στην παγκόσμια αγορά λιμενικών υπηρεσιών.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών


Με ιδιαίτερη επιτυχία πραγματοποιήθηκε εκδήλωση της «Πρωτοβουλίας 21», στις 20 Οκτωβρίου 2025 στο Μέγαρο Μουσικής, όπου έγινε απολογισμός των δράσεων που υλοποιήθηκαν κατά τη…

Με αριθμό μελών-ρεκόρ, αυξημένο παγκόσμιο αποτύπωμα και ανανεωμένη εστίαση στις μελλοντικές προτεραιότητες του κλάδου, η INTERCARGO γιορτάζει φέτος τα 45 έτη από την ίδρυσή…

Με τη σημασία των κρίσιμων μετάλλων για την παγκόσμια οικονομία να αυξάνεται ραγδαία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και οι ΗΠΑ ενώνουν τις δυνάμεις τους…

Πρόσφατα, το bulk carrier ονόματι «MV Veracity» παραδόθηκε στη Sea Pioneer από το ναυπηγείο Oshima Shipbuilding Co. της Ιαπωνίας. Τόσο η παράδοση του πλοίου,…

Η Αρχή της Διώρυγας του Παναμά εκκίνησε μια διαδικασία διαβούλευσης με εκπροσώπους της ναυτιλιακής βιομηχανίας για τον εντοπισμό πιθανών εταίρων που ενδιαφέρονται να αναπτύξουν…

Τον Σεπτέμβριο του 2025 διενεργήθηκαν ανά τον κόσμο συνολικά 6.777 επιθεωρήσεις κράτους λιμένα, οι οποίες οδήγησαν σε 178 κρατήσεις, με 20.209 καταγεγραμμένες ελλείψεις και…

Υπό το πρίσμα των πρόσφατων εξελίξεων γύρω από το NZF, οργανισμοί της ναυτιλίας επιβεβαίωσαν εκ νέου την υποστήριξή τους προς τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό…

Μια σημαντική κορυφή κατέκτησε στις 29 Οκτωβρίου η Nvidia, γεγονός που αναδεικνύει το διαρκώς αυξανόμενο ενδιαφέρον για μετοχές εταιρειών τεχνητής νοημοσύνης. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ