
Με αφορμή τα 90 χρόνια των Ναυτικών Χρονικών, σας παρουσιάζουμε προσωπικότητες της ναυτιλίας που αρθρογραφούσαν τακτικά στα Ναυτικά Χρονικά.
Ο Μανώλης Ηλ. Κουλουκουντής (1898-1988) γεννήθηκε στην Κάσο τον Νοέμβριο του 1898, σε μια περίοδο της ελληνικής ναυτιλίας της οποίας κύριο χαρακτηριστικό ήταν η μετάβαση από το ιστίο στην εποχή του ατμού.
Το 1921, συνεχίζοντας την ενασχόληση της οικογένειάς του με τη ναυτιλία, ιδρύει στο Λονδίνο, με τον φίλο του Μηνά Ρεθύμνη, την εταιρεία Rethymnis & Kulukundis. Η R&K υπήρξε το μεγαλύτερο ναυτιλιακό γραφείο του Λονδίνου στις αρχές του 20ού αιώνα, εκπροσωπώντας μάλιστα Έλληνες εφοπλιστές που δεν κατάγονταν από το ίδιο νησί, αποτελώντας πρωτοπόρο σε μια εποχή που οι περισσότεροι προτιμούσαν να εκπροσωπούνται από ναυτιλιακές εταιρείες συμπατριωτών τους.
Η πρωτοβουλία του να συντονίσει τους ελληνικούς ναυτιλιακούς οίκους στο Λονδίνο είχε εμμέσως ως αποτέλεσμα την ίδρυση, το 1935, του Greek Shipping Co-operation Committee, μιας Επιτροπής που παρέμενε για πολλές δεκαετίες σημαντική για τις δράσεις της.
Το 1940 θα εγκατασταθεί στη Νέα Υόρκη, όπου με την αεικίνητη δραστηριότητά του καθόρισε τη μοίρα του ελληνόκτητου μεταπολεμικού στόλου. Αναλαμβάνοντας πρόεδρος της Επιτροπής των Ελλήνων Εφοπλιστών στη Νέα Υόρκη το 1944, η συμβολή του υπήρξε καθοριστικής σημασίας στις διαπραγματεύσεις μεταξύ της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας με τις ΗΠΑ για τη διάθεση των 100 «πλοίων ελευθερίας» Liberty.
Ο Μανώλης Ηλ. Κουλουκουντής, από το 1935, φιλοξενήθηκε με τα άρθρα του 42 φορές στις σελίδες των Ναυτικών Χρονικών, αποτυπώνοντας πολύ συχνά τη μοναδική του ματιά στη ναυτιλιακή επικαιρότητα. Ήταν από τους πρώτους αρθρογράφους που ασχολήθηκαν με θέματα οικονομικής ναυτιλιακής επιστήμης αλλά και διοίκησης ναυτιλιακών επιχειρήσεων. Δικαιωματικά θεωρείται ένας από τους πρώτους και σημαντικότερους ναυτιλιακούς οικονομολόγους.
Ενδεικτικά άρθρα του Μανώλη Ηλ. Κουλουκουντή θα βρείτε στους ακόλουθους συνδέσμους:
archive.naftikachronika.gr/issue1939
archive.naftikachronika.gr/issue1945
archive.naftikachronika.gr/issue1951
«Η ψηφιοποίηση του αρχείου των τευχών από το 1931 έως το 1983 είναι μια ευγενική χορηγία του Ιδρύματος Ευγενίδου, στη μνήμη της Μαριάνθης Σίμου».
Διαβάστε περισσότερα ιστορικά θέματα από το Αρχείο των Ναυτικών χρονικών πατώντας εδώ.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ηχηρά ονόματα του τραπεζικού κλάδου ενώνουν τις δυνάμεις τους, υποστηρίζοντας την Defence, Security and Resilience Bank (DSRB), μια νέα μη κερδοσκοπική τράπεζα που θα…
Το κύμα καύσωνα που αντιμετωπίζει η Γαλλία, αξιοσημείωτο ακόμη και για τον μήνα Αύγουστο, εξαπλώνεται σήμερα στη χώρα, υποχρεώνοντας τις αρχές να αυξήσουν τα…
Η περασμένη εβδομάδα φαίνεται πως δεν επεφύλασσε εκπλήξεις για τη ναυλαγορά των bulkers, με τους δείκτες του Baltic Exchange να παρουσιάζουν μικρές αυξομειώσεις. Παράλληλα,…
Οι καιρικές συνθήκες αποτελούν κινητήριο μοχλό της παραγωγής διαφόρων γεωργικών αγαθών στη Γηραιά Ήπειρο, επηρεάζοντας κατά συνέπεια και τις θαλάσσιες μεταφορές αυτών. Ευνοϊκές μπορούν…
Το αργό της Βενεζουέλας έλαβε κόκκινη κάρτα από τις Ηνωμένες Πολιτείες για αρκετούς μήνες, από τον Μάρτιο του 2025. Ως αποκορύφωμα, τον περασμένο Μάιο,…
Ποσότητες iron ore-ρεκόρ εξήγαγε τον περασμένο Ιούλιο η Βραζιλία, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία. Αναλυτικότερα, η χώρα της Λατινικής Αμερικής εξήγαγε 41,1 εκατ. τόνους…
Την απουσία αδειών εξόδου στη στεριά για το μεγαλύτερο ποσοστό ναυτικών υπογραμμίζει νέα έκθεση των ITF Seafarers’ Trust (ITFST) και World Maritime University (WMU).…
Ο περασμένος Ιούλιος αποτέλεσε μήνα με ιδιαίτερη σημασία για τη ναυτιλία τακτικών γραμμών, καθώς έλαβαν χώρα ορόσημα τα οποία είχαν αντίστοιχες επιδράσεις στη ναυλαγορά.…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ