Σρι Λάνκα: Ασκήσεις γεωπολιτικής ισορροπίας με φόντο το λιμάνι του Κολόμπο

Σρι Λάνκα: Ασκήσεις γεωπολιτικής ισορροπίας με φόντο το λιμάνι του Κολόμπο

66
Σρι Λάνκα: Ασκήσεις γεωπολιτικής ισορροπίας με φόντο το λιμάνι του Κολόμπο

Όπως μεταδίδει το Nikkei Asia, ο πρόεδρος της Σρι Λάνκα, Gotabaya Rajapaksa, ενέδωσε στις ινδικές πιέσεις που αποσκοπούσαν στην απόκτηση μεριδίου στο λιμάνι του Κολόμπο, η στρατηγική τοποθεσία του οποίου το έχει αναδείξει σε σημαντικό διαμετακομιστικό κέντρο στη Νότια Ασία αλλά και σε μήλο της έριδος μεταξύ Κίνας και Ινδίας.

Η υποχώρηση του κ. Rajapaksa ήρθε μετά την πρόσφατη επίσκεψη του Ινδού υπουργού Εξωτερικών, κ. Jaishankar, στη Σρι Λάνκα, κατά την οποία έθεσε επί τάπητος σαφείς όρους για την ανάπτυξη μιας προβλήτας εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι, με την υποστήριξη της Ινδίας. Σύμφωνα με δήλωση από το γραφείο του προέδρου της Σρι Λάνκα, η κυβέρνηση φαίνεται πως έδωσε το πράσινο φως, αφού έλαβε υπόψη τις «περιφερειακές γεωπολιτικές ανησυχίες».

Με βάση τα όσα δημοσιεύει το Νikkei Asia αναφορικά με τους όρους της συμφωνίας, το Eastern Container Terminal θα αναπτυχθεί για να εξασφαλίσει ότι η κυβέρνηση της Σρι Λάνκα θα αποκτήσει το 51% του νέου τερματικού, με το υπολειπόμενο 49% να παραχωρείται στο Αdani Group, τον ινδικό επιχειρηματικό όμιλο με επενδύσεις σε εγχώρια και διεθνή εμβληματικά πρότζεκτ.

Μάλιστα, οι παραχωρήσεις του προέδρου Rajapaksa προς την Ινδία για το ECT έρχονται σε μια στιγμή που η Σρι Λάνκα φαίνεται να αναζητά όλο και περισσότερο την εύνοια από το Νέο Δελχί. Η κυβέρνηση επιζητά την οικονομική σωτηρία από την Ινδία μέσα από τη χορήγηση $2 δισ., προκειμένου να μη βυθιστεί η χώρα σε μια θάλασσα ξένου χρέους. Σύμφωνα με την Κεντρική Τράπεζα της Σρι Λάνκα, η οικονομία της χώρας έχει επιβαρυνθεί με $51,6 δισ. σε ξένο χρέος από τον Σεπτέμβριο του 2020 και, ενώ τα συναλλαγματικά αποθέματα συρρικνώνονται, ο λογαριασμός για την εξυπηρέτηση αυτού του χρέους ανέρχεται σε $4 δισ. ετησίως έως το 2024.

Για τη διπλωματική κοινότητα του Κολόμπο, η πυγμή που επέδειξε ο υπουργός Εξωτερικών της Ινδίας στη συμφωνία για το λιμάνι του Κολόμπο άφησε λίγα περιθώρια αμφισβήτησης ότι το Νέο Δελχί θα διεκδικήσει τον περιφερειακό του ρόλο επιλεκτικά. Άλλωστε, σύμφωνα με όσα δήλωσε διπλωματική πηγή στο Νikkei Asia, η Ινδία διαθέτει πολλά μέσα για να υπενθυμίζει στην κυβέρνηση της Σρι Λάνκα ότι τα συμφέροντά της θα πρέπει να είναι σε προτεραιότητα έναντι των άλλων. Μάλιστα, πολλοί εκτιμούν ότι η αποφασιστικότητα της Ινδίας στη Σρι Λάνκα αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης προσπάθειας ανακατάληψης του στρατηγικού εδάφους που έχει χάσει από τον έτερο ανταγωνιστή της στην περιοχή, την Κίνα, η οποία επεκτείνεται στον ζωτικό της χώρο, γεγονός που δημιουργεί αναστάτωση στο Νέο Δελχί.

Ειδικά για την περίπτωση της Σρι Λάνκα η αναστάτωση αυτή δεν είναι αβάσιμη, μιας και στο λιμάνι του Κολόμπο υπάρχει ήδη το Colombo International Container Terminal, ένα τερματικό $500 εκατ., που κατασκευάστηκε από τους Κινέζους, στο οποίο και κατέχουν μερίδιο 85%, με την κρατική Λιμενική Αρχή της Σρι Λάνκα να κατέχει το υπόλοιπο 15%. Σε αυτό το πλαίσιο, το ενδιαφέρον της Ινδίας για το λιμάνι του Κολόμπο αυξάνει την αξία του λιμένα ως του πιο πολύτιμου από τα τρία κύρια θαλάσσια περιουσιακά στοιχεία της Σρι Λάνκα. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, τα λιμάνια τοποθετούν τη χώρα στην καρδιά της γεωπολιτικής σύγκρουσης, στην οποία εμπλέκονται η Ινδία, η Κίνα, η Ιαπωνία και οι ΗΠΑ.

Εκτός από το λιμάνι του Κολόμπο, όπου το 70% του φορτίου μεταφόρτωσης προορίζεται για την Ινδία, το νησί έχει άλλο ένα λιμάνι στα βορειοανατολικά (Trincomalee), το οποίο είναι το δεύτερο βαθύτερο φυσικό λιμάνι του κόσμου, και ένα στον νότο (Hambantota). Ο λιμένας Hambantota, το κόστος κατασκευής του οποίου ανήλθε στα $1,2 δισ., χρηματοδοτήθηκε με κινεζικά δάνεια και ακολούθως παραχωρήθηκε σε κινεζική εταιρεία για 99 έτη, καθώς η Σρι Λάνκα το αντάλλαξε ουσιαστικά με μετρητά, προκειμένου να ξεπληρώσει διεθνή κρατικά ομόλογα πολλών εκατομμυρίων δολαρίων.

Φωτό: SENA VIDANAGAMA/ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.