
Η πανδημία του κορονοϊού έπληξε σοβαρά τη ζήτηση για πετρέλαιο, με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν στην αγορά πλεονάζουσα προσφορά και υψηλά αποθέματα και οι παραγωγοί να σπεύδουν να μειώσουν την παραγωγή, προκειμένου να διατηρήσουν τις τιμές σε κερδοφόρα επίπεδα.
Σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση της Rystad Energy, ωστόσο, το 2021 ενδέχεται να αποτελέσει έτος ευκαιριών για τους παραγωγούς πετρελαίου. Παρά το γεγονός ότι η προσφορά πετρελαίου και παραγώγων αυτού θα ξεπεράσει τη ζήτηση το α΄ τρίμηνο του 2021, οι μαζικοί εμβολιασμοί κατά του Covid-19 θα επιταχύνουν την ανάκαμψη της ζήτησης. Μάλιστα η Rystad αναμένει ότι θα αρχίσουν να καταγράφονται ελλείμματα στην προσφορά από τον Μάιο, τα οποία τον Αύγουστο θα ανέλθουν σε 3,4 εκατ. βαρέλια/ημέρα.
Παράλληλα, ο οίκος αναλύσεων εκτιμά ότι η αγορά τον Ιανουάριο θα παρουσιαστεί αρκετά ισορροπημένη, με την προσφορά και τη ζήτηση να κινούνται στα 77,7-77,8 εκατ. βαρέλια/ημέρα. Ένα σημαντικό πλεόνασμα της προσφοράς θα καταγραφεί τον Φεβρουάριο και κυρίως τον Μάρτιο του 2021.
H Rystad σημειώνει ότι οι εν λόγω εκτιμήσεις βασίζονται στο base case σενάριο, σύμφωνα με το οποίο η παραγωγή από τον OPEC θα παραμείνει σταθερή μετά τον Ιανουάριο. Την ίδια ώρα αναμένει ότι η προσφορά από Ιράν και ΗΠΑ δεν θα παρουσιάσει σημαντική αυξητική τάση νωρίτερα από το 2022.
Η αλλαγή σκυτάλης στην αμερικανική προεδρία μπορεί να σημαίνει ότι το Ιράν θα παρουσιάσει μια ταχύτερη από το base case σενάριο επιστροφή στην εξορυκτική και εξαγωγική δραστηριότητα, είτε επειδή η νέα κρατική διοίκηση θα άρει τις κυρώσεις έναντι της Τεχεράνης είτε επειδή χώρες όπως η Κίνα και η Ινδία θα στραφούν στις εισαγωγές από τη χώρα του Περσικού Κόλπου, θεωρώντας ότι η Ουάσιγκτον θα παραβλέψει τις ήδη υπάρχουσες κυρώσεις.
Η Rystad επισημαίνει στην ανάλυσή της ότι πάντα υπάρχει το ενδεχόμενο απόκλισης από τις εκτιμήσεις. Για παράδειγμα, καταλήγει ότι ενδέχεται τα εκτιμώμενα ελλείμματα προσφοράς να πυροδοτήσουν μια αύξηση της παραγωγής από τα κράτη-μέλη του OPEC από τον Μάιο του 2021, εξέλιξη που θα επηρεάσει τα μηνιαία ισοζύγια.
Φωτό: Jan-Rune Smenes Reite/Pexels
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Για πρώτη φορά μετά τον Νοέμβριο του 2018, η Κίνα δεν εισήγαγε κανένα φορτίο σόγιας από τις ΗΠΑ τον Σεπτέμβριο, την ίδια ώρα που…
Με την αβεβαιότητα να αποτελεί το νέο status quo του διεθνούς εμπορίου και της παγκόσμιας ναυτιλίας, η δραστηριότητα των πλοιοκτητών στη δευτερογενή αγορά bulk…
Νέες αναταράξεις προμηνύονται για τις εισαγωγές αργού και τα διυλιστήρια της Κίνας, μετά την επιβολή αμερικανικών κυρώσεων σε έναν από τους πιο κρίσιμους τερματικούς…
Η Ευρωπαϊκή Ένωση, μέσω του διπλωματικού σώματός της, της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Εξωτερικής Δράσης (ΕΥΕΔ), καλεί τα κράτη-μέλη να υποστηρίξουν μια δήλωση που θα επιτρέπει…
Τα πλοία εναλλακτικών καυσίμων συνιστούν μια πρωτοποριακή ‒πλην αβέβαιη κατά πολλούς‒ λύση για την «καθαρή» ενεργειακή μετάβαση της ναυτιλιακής βιομηχανίας, και ιδιαίτερα στη ναυτιλία…
Ένα ακόμη αεροσκάφος εντάχθηκε στόλο της Olympic Air, σύμφωνα με ανάρτηση της τελευταίας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ειδικότερα, η AEGEAN Airlines, μέσω της θυγατρικής…
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Οκτωβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο τεύχος των Ναυτικών Χρονικών…
Η απαγόρευση εισαγωγής ρωσικού φυσικού αερίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ), η οποία θα εφαρμοσθεί μέχρι το τέλος του 2027, εγκρίθηκε σήμερα Δευτέρα 20 Οκτωβρίου…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ