
O OPEC παρουσίασε πρόσφατα τις εκτιμήσεις του για την πορεία της παγκόσμιας οικονομίας αλλά και για τη ζήτηση πετρελαίου. Πιο συγκεκριμένα, η παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη αναμένεται να παραμείνει σε αρνητικά επίπεδα (-3,7%), λόγω των πρόσφατων κρουσμάτων κορονοϊού σε χώρες όπως οι ΗΠΑ και η Βραζιλία. Οι εκτιμήσεις του Ιουνίου του OPEC έκαναν λόγο για οικονομική ύφεση κατά 3,4%. Ωστόσο, οι ίδιες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για παγκόσμια οικονομική ανάκαμψη το 2021, και συγκεκριμένα κατά 4,7%.
Η οικονομία των ΗΠΑ αναμένεται να συρρικνωθεί κατά 5,2% το 2020, ενώ το 2021 εκτιμάται ότι θα καταγράψει ανάπτυξη κατά 4,1%. Ομοίως οι εκτιμήσεις για την οικονομία της ευρύτερης Ευρώπης υποδεικνύουν πτώση κατά 8% και ανάκαμψη κατά 4,3% το 2021. Παρόμοιο το σκηνικό και σε Ιαπωνία, Ινδία, Ρωσία και Βραζιλία.
Αξιοσημείωτη είναι η περίπτωση της Κίνας, το ΑΕΠ της οποίας θα σημειώσει ανοδική πορεία κατά 1,3% για το 2020 και 6,9% για το 2021, κατά τον OPEC. Όσον αφορά την παγκόσμια πετρελαϊκή ζήτηση, εκτιμάται ότι θα σημειώσει πτώση κατά 8,9 εκατ. βαρέλια την ημέρα για το υπόλοιπο του 2020. Η υψηλότερη από το αναμενόμενο πετρελαϊκή ζήτηση για τις χώρες του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (OOΣΑ) το Q2 κατάφερε να αντισταθμίσει σε μεγάλο βαθμό την ιδιαίτερα μειωμένη ζήτηση που παρατηρήθηκε στις υπόλοιπες ανά τον κόσμο χώρες και κυρίως στις χώρες-μέλη του OPEC, οι οποίες διατήρησαν τις προβλεπόμενες περικοπές στην παραγωγή τους. Παρ’ όλα αυτά, οι εκτιμήσεις του OPEC σχετικά με τη ζήτηση πετρελαίου για το 2021 κάνουν λόγο για σημαντική αύξηση κατά 7 εκατ. βαρέλια την ημέρα.
Σε ό,τι αφορά τα καύσιμα, βενζίνη και diesel θα γνωρίσουν τη μεγαλύτερη αύξηση στη ζήτησή τους. Σημειώνεται, ωστόσο, ότι η χρήση τεχνολογιών εξ αποστάσεως επικοινωνιών ενδεχομένως να κρατήσει τα επίπεδα ζήτησης σε χαμηλότερα από αυτά της προ κορονοϊού εποχής, εφόσον οι μετακινήσεις μοιραία θα λιγοστέψουν.
Οι περικοπές του OPEC στην παραγωγή αργού πετρελαίου συνεχίστηκαν και για τον μήνα Ιούνιο, με τον μέσο όρο παραγωγής να ανέρχεται σε 22,27 εκατ. βαρέλια την ημέρα, γεγονός που υποδεικνύει πλήρη συμμόρφωση με τους όρους της συμφωνίας τους. Η παραγωγή αργού κατέγραψε τις μεγαλύτερες μειώσεις σε Σαουδική Αραβία, Ιράκ, Βενεζουέλα και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, ενώ μικρή αύξηση παρατηρήθηκε στην Ισημερινή Γουινέα.
Οι εκτιμήσεις του OPEC δείχνουν ότι η ζήτηση του αργού για το 2020 θα σταθεροποιηθεί στα 23,8 εκατ. βαρέλια την ημέρα, σημειώνοντας πτώση κατά 5,6 εκατ. βαρέλια την ημέρα σε σχέση με το 2019. Σύμφωνα με δευτερεύουσες πηγές που επικαλείται ο OPEC, η παραγωγή αργού από τα μέλη του για το Q1 του 2020 ανήλθε σε 28,3 εκατ. βαρέλια την ημέρα, ξεπερνώντας τη ζήτηση της εν λόγω περιόδου κατά 7,6 εκατ. βαρέλια ανά ημέρα. Ο μέσος όρος παραγωγής αργού για το Q2 ανήλθε σε 25,6 εκατ. βαρέλια ανά ημέρα, ξεπερνώντας και πάλι τη ζήτηση της περιόδου κατά 9,8 εκατ. βαρέλια την ημέρα. Τέλος, ο OPEC εκτιμά ότι ο μέσος όρος της παγκόσμιας ζήτησης αργού για το 2021 θα ανέλθει στα 29,8 εκατ. βαρέλια ανά ημέρα, 6 εκατ. βαρέλια περισσότερα από τις εκτιμήσεις για το 2020.
Φωτό: A Quinn/Pixabay
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στη σύλληψη του Igor Grechushkin, του ιδιοκτήτη του πλοίου που συνδέεται με τη μεγάλη έκρηξη στο λιμάνι της Βηρυτού το 2020, προχώρησαν οι βουλγαρικές…
Ο ισραηλινός στρατός δήλωσε ότι σήμερα εξέδωσε εντολή εκκένωσης του λιμανιού της Υεμένης στην Ερυθρά Θάλασσα, της Χοντέιντα, και ότι θα επιτεθεί στην περιοχή…
Καθώς το Βόρειο Πέρασμα εδραιώνει ολοένα και περισσότερο τον ρόλο του στον χάρτη της διεθνούς ναυτιλίας και του εμπορίου, η Ρωσία επιταχύνει με γεωμετρική…
To 2025 αποτέλεσε το χειρότερο έτος στα χρονικά σε ό,τι αφορά τις πυρκαγιές στην Ευρώπη, σύμφωνα με την ΕΕ, με αναρίθμητους πυροσβέστες-δασοφύλακες να ρισκάρουν…
Διατηρείται η ακρίβεια στην Ελλάδα τόσο φέτος όσο και το 2026, καθώς, σύμφωνα με τις επίσημες προβλέψεις, ο πληθωρισμός στη χώρα μας θα συνεχίσει…
Αντικρουόμενες απόψεις και διχογνωμίες επικρατούν στους κόλπους της ναυτιλιακής αναφορικά με το IMO Net Zero Framework, ενόψει και της συνεδρίασης της MEPC στον Διεθνή…
Η Ινδία, μέσα από πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, δείχνει έμπρακτα ότι δεν μένει πίσω σε θέματα περιβαλλοντικής υπευθυνότητας. Σύμφωνα με δεδομένα του ειδησεογραφικού πρακτορείου Reuters,…
Θα περίμενε κανείς ότι οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας, τόσο από τις ΗΠΑ όσο και από την ΕΕ, θα αποτελούσαν ανασταλτικό παράγοντα για το…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ