
Αναδρομή στην εξέλιξη της αγοράς ξηρού φορτίου τα τελευταία δέκα χρόνια επιχειρεί με νέο report της η ΒIMCO.
Την τελευταία δεκαετία, η παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη ήταν τέτοια, που ώθησε τη ζήτηση για θαλάσσια μεταφορά εμπορευμάτων σε πολύ υψηλά επίπεδα. Ωστόσο, η υψηλή αυτή ζήτηση μετριάστηκε από την τάση των πλοιοκτητών να προβαίνουν μαζικά σε παραγγελίες νεότευκτων προκειμένου να επωφεληθούν από τις καλές ημέρες.
Τη δεκαετία που ακολούθησε από το 2010, η προσφορά πλοίων υπερέβη την αντίστοιχη ζήτηση, με αποτέλεσμα να ασκείται μεγάλη πίεση στη ναυλαγορά ξηρού φορτίου, σημειώνει η BIMCO στην ανάλυσή της.
Προσφορά
Είναι χαρακτηριστικό ότι, στις αρχές του 2020, ο παγκόσμιος στόλος bulk carriers είχε ανέλθει στα 878,6 εκατ. DWT, καταγράφοντας αύξηση 88,8% σε σχέση με τα δεδομένα του 2010. Κατά το ίδιο διάστημα, η ζήτηση αυξήθηκε κατά 40,3%, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία της BIMCO.
Οι στόλοι των Capesizes και των Handymaxes βίωσαν τη μεγαλύτερη ανάπτυξη την τελευταία δεκαετία, καθώς στον μεν πρώτο προστέθηκαν 178 εκατ. DWT (+104,6%) και στον δεύτερο 115,2 εκατ. DWT (+123,8%). Αντιθέτως στον στόλο των Handysizes προστέθηκαν 22,8 εκατ. DWT (+27,8%) και αυτός ανήλθε στα 104,7 εκατ. DWT. Τα Handysizes σημείωσαν τη μικρότερη ανάπτυξη μεταξύ των διαφόρων τύπων bulkers την τελευταία δεκαετία.

Μεγαλύτερη καθαρή αύξηση του στόλου των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου σημειώθηκε το 2011 και συγκεκριμένα στα 80,9 εκατ. DWT. Τόσο το 2011 όσο και το 2012 οι παραδόσεις νεότευκτων bulk carriers ξεπέρασαν τα 100 εκατ. DWT, ενώ οι διαλύσεις ανήλθαν αντιστοίχως σε 6,5 εκατ. DWT και 23,3 εκατ. DWT.
Ζήτηση
Από την άλλη, το 2010 ήταν το έτος με τη μεγαλύτερη ζήτηση για θαλάσσια μεταφορά ξηρών φορτίων, καθώς σε όρους τονομιλίων η αύξηση της ζήτησης άγγιξε το 13,7%. Το 2019, η αύξηση τονομιλίων ήταν η μικρότερη της δεκαετίας και άγγιξε το 0,6%. Καθ’ όλη τη διάρκεια της δεκαετίας, η ζήτηση αυξήθηκε κατά 40,3%, όπως προαναφέρθηκε, από τα 20,971 δισ. τονομίλια στα 29,416 δισ. τονομίλια. Η μεγαλύτερη αύξηση προήλθε από τον όγκο σιτηρών και είναι χαρακτηριστικό ότι το 2019 ήταν κατά 50% ενισχυμένος σε σχέση με τα επίπεδα του 2010.
Ναύλοι
Αναφορικά με τους ναύλους στην αγορά των dry, αυτοί έφτασαν σε πολύ υψηλά επίπεδα το 2010, ενώ «φτωχότερη» χρονιά θεωρείται το 2016. Έκτοτε βέβαια έχουν αυξηθεί και πέρυσι οι ναύλοι για τα Capesizes ήταν οι υψηλότεροι από το 2010.

Φωτό: Mudassir Ali/Pexels
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Ανησυχητικά είναι πρόσφατα δεδομένα έρευνας για την ευαλωτότητα της ναυτιλιακής βιομηχανίας έναντι των κυβερνοεπιθέσεων. Αναλυτικότερα, δεδομένα των Achilles Network και Procureship δείχνουν ότι περισσότερο…

Η Microsoft ανακοίνωσε τη Δευτέρα 3 Νοεμβρίου επενδύσεις ύψους 15,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων, κυρίως στον τομέα της Τεχνητής Νοημοσύνης, στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα έως το…

Μετά την πρόσφατη έναρξη πτήσεων προς τη Λισαβόνα, η SKY express, εγκαινίασε στις 24 Οκτωβρίου και τη νέα απευθείας πτήση Αθήνα-Μαδρίτη, ενισχύοντας περαιτέρω την…

Βελτιώθηκε ελαφρώς τον Οκτώβριο ο δείκτης οικονομικού κλίματος και διαμορφώθηκε στις 107,5 μονάδες, από 106,2 μονάδες τον Σεπτέμβριο. Σύμφωνα με την έρευνα οικονομικής συγκυρίας…

Το Πεκίνο διοχετεύει συνολικά κεφάλαια 500 δισεκατομμυρίων γιουάν (περίπου 60,85 δισεκατομμυρίων ευρώ) μέσω ενός νέου εργαλείου χρηματοδοτικής πολιτικής, σύμφωνα με μία ανακοίνωση που εξέδωσαν…

Οι εξαγωγές πετρελαϊκών προϊόντων από το Κουβέιτ υποχώρησαν στο χαμηλότερο επίπεδο από τον Ιανουάριο του 2024 και διαμορφώθηκαν κάτω από 3.500 kt τον Σεπτέμβριο.…

Η παγκόσμια παραγωγή ακατέργαστου χάλυβα σημείωσε οριακή κάμψη τον Σεπτέμβριο, οδηγούμενη από την επιβράδυνση της κινεζικής παραγωγής. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης…

Η στάση της Ευρωπαϊκής Ένωσης απέναντι στη Ρωσία, και κατά προέκταση στα ενεργειακά προϊόντα της, μεταβάλλεται σταδιακά. Αυτό είναι το συμπέρασμα που μπορεί κανείς…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ