
Όπως αναμενόταν, το μεγαλύτερο ενδιαφέρον της ευρωπαϊκής ναυτιλιακής κοινότητας αυτή τη στιγμή εστιάζεται στην πρόθεση της νέας Ευρωπαϊκής Επιτροπής να χαράξει καινοτόμες πολιτικές για θέματα κλιματικής αλλαγής, και πιθανώς να συμπεριλάβει τη ναυτιλία στη νέα δέσμη νομοθεσιών για την προστασία του περιβάλλοντος. Ήδη όλα τα μέλη της νέας Επιτροπής φαίνεται να ομιλούν δημόσια για την κλιματική αλλαγή και για το περιβάλλον, ενώ σε προχθεσινή ανακοίνωσή της η αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Margrethe Vestager δήλωσε ότι η πράσινη αλλαγή είναι συνυφασμένη με τη νέα ψηφιακή εποχή.
Στο χθεσινό συνέδριο στις Βρυξέλλες, στο πλαίσιο του European Shipping Week, παρουσία υπουργών, του γ.γ. του ΙΜΟ και υψηλόβαθμων στελεχών ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων, παρουσιάστηκαν σκέψεις και αποφάσεις που αφορούν τον ρόλο της ναυτιλίας στη νέα «πράσινη» εποχή αλλά και τις προκλήσεις που θα αντιμετωπίσει ο κλάδος σε αυτή τη νέα δεκαετία. Διαφάνηκε η τεράστια απόκλιση στις απόψεις Βορείων και Νοτίων, όπου πολλές φορές οι Σκανδιναβοί παρουσιάζονται, ακόμα και ως εφοπλιστές, πιο «πράσινοι» ‒με παρακινδυνευμένες απόψεις‒ ακόμα και από τις περιβαλλοντικές ΜΚΟ. Αίσθηση αλλά και σκεπτικισμό προκάλεσε η τολμηρή αλλά και αίολη πρόταση που ακούστηκε να απαγορευτούν το 2050 όλα τα πλοία που καταναλώνουν συμβατικά καύσιμα. Η συγκεκριμένη άποψη, αν και εκφράστηκε από τον πρόεδρο των Νορβηγών εφοπλιστών, αντιμετωπίστηκε από πολλούς παρευρισκομένους με δυσπιστία, αφού ο στόλος των Νορβηγών διαρκώς συρρικνώνεται, η χώρα δεν ανήκει στην ΕΕ και ασφαλώς δεν υποστηρίζεται από μια βιώσιμη πρόταση που θα μπορούσε επιτυχώς και ρεαλιστικώς με τις σύγχρονες τεχνολογικές γνώσεις να υλοποιηθεί.



Ο Έλληνας υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Ιωάννης Πλακιωτάκης, εμφανώς πιο ρεαλιστικά τοποθετημένος, δήλωσε ότι η Ελλάδα υποστηρίζει μεν καινοτόμες προτάσεις, αλλά η βιομηχανία επιδιώκει μεσοπρόθεσμες και ρεαλιστικές λύσεις. Οι όποιες λύσεις όμως θα πρέπει να εφαρμόζονται με σύνεση, λαμβάνοντας υπόψη τη διαφορετικότητα κάθε τύπου πλοίου και των αγορών που κινούνται. Ο Έλληνας υπουργός τόνισε δύο φορές στην ομιλία του ότι θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί στις πολιτικές αποφάσεις που θα ληφθούν, ενώ πολλοί παρευρισκόμενοι, ακόμα και ευρωβουλευτές και επιχειρηματίες των βορείων χωρών, υποστήριξαν εμμέσως πλην σαφώς ότι οι ριζοσπαστικές και καινοτόμες λύσεις δεν είναι πάντα και οι πιο συνετές. Ο γ.γ. της ΙΝΤΕRCARGO, δρ Κώστας Γκόνης, δήλωσε ότι οποιαδήποτε ριζοσπαστική απόφαση θα επηρεάσει το σύνολο της εμπορικής δραστηριότητας και τελικά τον καταναλωτή σε όλες τις γωνίες του πλανήτη.



Η διευθύντρια του Waterborne transport, DG Move της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Magda Kopczynska, παρατήρησε ωστόσο ότι επιδίωξη της Επιτροπής είναι οι πράσινες και καθαρότερες τεχνολογίες στο μέλλον να είναι προς όφελος του ίδιου του χρήστη. Η ίδια η Επίτροπος Μεταφορών, Adina Vălean, κλείνοντας το συνέδριο, υποστήριξε ότι η νέα Επιτροπή γνωρίζει καλά τον λόγο και τη σημασία της ευρωπαϊκής ναυτιλίας αλλά και του στόλου των Ευρωπαίων και επεσήμανε ότι θα υπάρξει ένας ουσιαστικός, υγιής και διαρκής διάλογος με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, για να βρεθεί μια πραγματική λύση, που θα έχει άμεση επίδραση στο κλίμα. Στο ίδιο ακριβώς μήκος κύματος ο επικεφαλής του γραφείου του αντιπροέδρου Timmermans, Diederik Samsom, ανέφερε ότι, εάν δεν υπάρξει συμφωνία όλων των μερών και όλων των κοινωνικών εταίρων, το «Green Deal», που είναι το όραμα της νέας Επιτροπής, δεν θα υλοποιηθεί. Όλοι οι εκπρόσωποι της νέας Επιτροπής συμφώνησαν ότι πρόκειται για μια Συμφωνία και ως εκ τούτου όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη θα πρέπει να συμφωνήσουν για το πώς θα πρέπει η Ευρώπη να κινηθεί. Τέλος, η άποψη του τέως προέδρου της ΕΕΕ, Ι.Κ. Λύρα, ότι η ΕΕ σε οποιαδήποτε πολιτική της δεν πρέπει να συμπεριφερθεί ως ένα αποκομμένο οχυρό από τις παγκόσμιες εξελίξεις, φαίνεται να βρήκε μεγάλη απήχηση στην αίθουσα. Ο κ. Λύρας μάλιστα τόνισε ότι η ΕΕ έδωσε μεγαλύτερη έμφαση σε θέματα port state παρά flag state και ότι θα ήταν μεγάλο ατόπημα να χαθεί το ναυτιλιακό επιχειρείν από τις χώρες που έχουν μεγάλη παράδοση σε αυτόν τον κλάδο.
Συμπέρασμα όλων είναι ότι εκφράζονται πολλές διαφορετικές απόψεις, που πρέπει με κάποιον τρόπο να συγκεραστούν.
Φωτό: Ναυτικά Χρονικά
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Κυκλοφόρησε η ετήσια ειδική έκδοση της Lloyd’s List με τις 100 προσωπικότητες και σημαντικούς παράγοντες που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην παγκόσμια ναυτιλία για το…

Τα τελευταία στοιχεία της Υπηρεσίας Κλιματικής Αλλαγής Copernicus (C3S) της ΕΕ επιβεβαιώνουν μια ανησυχητική κανονικότητα, σύμφωνα με το Reuters. Tο 2025 αναμένεται να καταγραφεί…

Μια τεκτονική αλλαγή συντελείται στον παγκόσμιο ανταγωνισμό για την ηγεμονία στην τεχνητή νοημοσύνη, καθώς το ενδιαφέρον μετατοπίζεται από τα γλωσσικά μοντέλα (LLMs) και τον…

Ένα ακόμα πλοίο-κόσμημα καθελκύστηκε από το ναυπηγείο Fincantieri στην Ιταλία. Πρόκειται για το «Seven Seas Prestige», ένα από τα δύο πολυτελέστατα κρουαζιερόπλοια νέας γενιάς,…

Ο γαλλικός κολοσσός της εφοδιαστικής αλυσίδας, CMA CGM, σχεδιάζει την έκδοση τριετών ομολόγων για τη συγκέντρωση σημαντικών κεφαλαίων. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με το Reuters,…

Δύο νέες ρήτρες για χρήση στις συμφωνίες αγοραπωλησιών πλοίων, με στόχο να αντιμετωπιστούν κίνδυνοι συμμόρφωσης με τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς, υιοθέτησε η BIMCO. Σύμφωνα με…

Την έναρξη της κατασκευής του μελλοντικού τερματικού σταθμού κρουαζιέρας στο λιμάνι της Φιλαδέλφειας ανακοίνωσε πρόσφατα η PhilaPort. Πρόκειται για μια έκταση 16 έικρ δίπλα…

Την περαιτέρω εμβάθυνση του αποτυπώματός της στην ινδική αγορά δρομολογεί η Amazon, ανακοινώνοντας νέο επενδυτικό πλάνο ύψους άνω των $35 δισ. με ορίζοντα το…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ