Δεξαμενόπλοια: Οι παράμετροι που δημιουργούν σκεπτικισμό

Δεξαμενόπλοια: Οι παράμετροι που δημιουργούν σκεπτικισμό

836
Δεξαμενόπλοια: Οι παράμετροι που δημιουργούν σκεπτικισμό

Το σκηνικό που διαμορφώνεται γύρω από την αγορά των δεξαμενόπλοιων επιχειρεί να σκιαγραφήσει με νέο report της η VesselsValue. Μετά από μια καλή αγορά τόσο το φθινόπωρο όσο και τον χειμώνα, ορισμένες παράμετροι έρχονται να διαταράξουν την καλή αυτή εικόνα και να δώσουν έναν απαισιόδοξο τόνο, τουλάχιστον βραχυχρόνια. Περιληπτικά η VesselsValue αναφέρει ότι τόσο η ανάπτυξη του στόλου όσο και η περιορισμένη ζήτηση για τη θαλάσσια μεταφορά υγρών φορτίων δημιουργούν ένα περιβάλλον που μάλλον θα συμπαρασύρει προς τα κάτω τους ναύλους.

Το περασμένο φθινόπωρο, οι ΗΠΑ επέβαλαν κυρώσεις σε πλοία κινεζικών συμφερόντων, με αποτέλεσμα οι ναυλωτές να μην επιλέγουν κανένα πλοίο που σχετίζεται με τον εν λόγω στόλο, προκειμένου να αποφύγουν τις κυρώσεις. Άμεση συνέπεια ήταν να μειωθεί η διαθέσιμη προσφορά πλοίων και οι ναύλοι να ανέλθουν σε υψηλά δεκαετίας το διάστημα εκείνο. Η κρίση στον Περσικό Κόλπο σε συνδυασμό με την έξοδο πολλών δεξαμενόπλοιων για την εγκατάσταση scrubbers επέφεραν μια υγιή ναυλαγορά για τους πλοιοκτήτες, με αυξημένους ναύλους το φθινόπωρο και τον χειμώνα.

Στο παρακάτω γράφημα φαίνεται η πορεία της αξίας ενός VLCC 10 ετών και είναι χαρακτηριστικό ότι προς το τέλος του 2019 έχει πάρει την ανιούσα:

vlcc 10 years

Μετά τη μερική άρση των αμερικανικών κυρώσεων στα κινεζικών συμφερόντων πλοία, περίπου 40 δεξαμενόπλοια επέστρεψαν στην αγορά, αυξάνοντας σημαντικά τη διαθέσιμη προσφορά και ασκώντας πιέσεις στους ναύλους.

Ωστόσο, η άρση των αμερικανικών κυρώσεων δεν αποτελεί τον μόνο κατασταλτικό παράγοντα αυτή τη στιγμή για τη ναυλαγορά των πλοίων μεταφοράς υγρών φορτίων. Το νέο κινεζικό έτος αλλά και ο κορονοϊός θεωρητικά θα πρέπει να δράσουν αρνητικά για την εν λόγω αγορά. Ωστόσο, μέχρι στιγμής η επίδραση του ιού στη ζήτηση δεν είναι εμφανής, ενώ, αν συνεχιστεί επί μακρόν η εξάπλωσή του, τότε δεδομένα η κινεζική ζήτηση για πετρέλαιο θα βιώσει συρρίκνωση και όλο και λιγότερα δεξαμενόπλοια θα ταξιδεύουν προς την ασιατική χώρα.

port calls

Από την άλλη, η συνήθης εποχικότητα, καθώς οι χώρες της Δύσης εισέρχονται σταδιακά στην άνοιξη, αποτελεί επίσης τροχοπέδη για τη ζήτηση για δεξαμενόπλοια.

Στο μέτωπο της προσφοράς, από τον Απρίλιο του 2019 η ποσοστιαία αύξηση της προσφοράς VLCC δεξαμενόπλοιων έχει ξεπεράσει την αντίστοιχη της ζήτησης. Τον Απρίλιο του 2019 υπήρχαν στην αγορά 741 τέτοια πλοία, ενώ πλέον ο αριθμός τους ανέρχεται σε 785, καταγράφοντας αύξηση 6%, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία της VesselsValue.

Όλα τα παραπάνω αποτελούν ανησυχητικά δείγματα για την πορεία της αγοράς των δεξαμενόπλοιων βραχυχρόνια. Η VesselsValue σημειώνει τέλος ότι, ενώ πράγματι υπάρχει ζήτημα υπερπροσφοράς στην αγορά, οι τιμές των διαλύσεων ακολουθούν ανοδική πορεία και, εάν η αγορά παραμείνει χαμηλή για κάποιο διάστημα, είναι πιθανό τα παλαιότερα και λιγότερα οικονομικά επωφελή πλοία να εξέλθουν της αγοράς.

demolition

 

Φωτό: Dimitris Panagiotaras/Unsplash

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.