
Πως αντιδρά η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα στις διεθνείς γεωπολιτικές εξελίξεις και κυρίως στις διενέξεις και αποκλεισμούς Ανατολής και Δύσης; Στις ερωτήσεις αυτές απάντησαν έμπειρα στελέχη και προσωπικότητες της ναυτιλιακής βιομηχανία κατά το πρόσφατο συνέδριο του ελληνικού παραρτήματος του Institute of Chartered Shipbrokers.
Ο κ. Nικόλας Τσαβλίρης υπενθύμισε ότι η προεκλογική δέσμευση του κ. Τραμπ ήταν America First και αυτό ακριβώς υλοποιεί ως πολιτική ο Αμερικανός Πρόεδρος: επιθυμεί την αναβίωση της αμερικανικής βιομηχανίας, προσπαθώντας να μειώσει τις εισαγωγές φτηνών κινεζικών προϊόντων. Ο κ. Τραμπ δηλαδή δεν κάνει τίποτα άλλο από το να ακολουθεί την πολιτική που είχε αναγγείλει προεκλογικά προς όφελος της αμερικανικής βιομηχανικής παραγωγής και των θέσεων εργασίας στη χώρα του, αδιαφορώντας για τις εισαγωγές άρα και το διεθνές εμπόριο.
Κατά την κυρία Εύα Τζίμα, η χρονιά που κλείνει είχε μάλλον αρνητικό απολογισμό για τους μεταφορείς ξηρών φορτίων, και οι διεθνείς γεωπολιτικές εξελίξεις σίγουρα επηρέασαν τη συγκεκριμένη ναυλαγορά. Για τους επόμενους μήνες η κυρία Τζίμα εκτίμησε ότι δεν διαφαίνεται κάποια ριζική μεταστροφή στη διάθεση του Πεκίνου και της Ουάσιγκτον οπότε δεν αναμένονται και κάποιες δραματικές αλλαγές στους δείκτες. Οι εμπορικές ροές έχουν ωστόσο αλλάξει κατά την διακεκριμένη αναλύτρια, όπως και τα Sea Routes, με μεγαλύτερη έμφαση να δίνεται από και προς τη Νότια Αμερική. Όταν όμως «ατονούν» συγκεκριμένες διαδρομές δύσκολα επανέρχεται η μεταστροφή στην πρότερη κατάσταση.
Ο κ. Δημήτρης Πατρίκιος μιλώντας για την αγορά δεξαμενοπλοίων διευκρίνισε ότι η εποχή μας διακρίνεται από έντονες διακυμάνσεις στη ναυλαγορά και αβεβαιότητα για το μέλλον ενώ τόνισε ότι οι εμπορικές διενέξεις μεταξύ κρατών δεν είχαν τόσο βαρύνουσα σημασία για την αγορά των δεξαμενοπλοίων όσο τα εμπάργκο που επιβλήθηκαν. Οι εμπορικές κυρώσεις όμως ανέφερε πάντα επιβαρύνουν τον τελικό αποδέκτη των προϊόντων και αγαθών, δηλαδή τον μέσο καταναλωτή που καλείται να πληρώσει πιο ακριβά το εμπόρευμα που λαμβάνει.+
Ο κ. Φίλιππος Προκοπάκης διατύπωσε την άποψη ότι oι νέες διαδρομές μεταξύ χωρών της ΝΑ Ασίας προς και από τη δυτική ακτή των ΗΠΑ αντιστάθμισαν την κατάσταση που δημιουργήθηκε από την πτώση της κίνησης στο Βόρειο Ειρηνικό και ειδικότερα στην διαδρομή Κίνας – ΗΠΑ. Επιπρόσθετα τόνισε ότι για γίνει το παραπάνω πραγματικότητα, υλικά παραγωγής μεταφέρθηκαν από την Κίνα στις χώρες της νοτιοανατολικής Ασίας για τελική παραγωγή και μετέπειτα τελική μεταφορά στις ΗΠΑ δημιουργώντας ακόμα και επιπρόσθετες μεταφορικές θαλάσσιες διαδρομές μικρής απόστασης.
H κυρία Ιωάννα Προκοπίου παρατήρησε ότι στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, σε αυτό το παγκόσμιο χωριό όπου ζούμε σήμερα οι εμπορικές διενέξεις και τα κλειστά σύνορα δεν έχουν καμία θέση. Συμφώνησε μάλιστα ότι τελικά ο καταναλωτής είναι αυτός που πληρώνει τις εμπορικές διενέξεις των κρατών αλλά υπενθύμισε ότι σε περιόδους κυρώσεων και ειδικά στα εμπάργκο τα κράτη βρίσκουν πάντα τρόπους για να εισάγουν ή να εξάγουν αγαθά και προϊόντα ύψιστης σημασίας, ενίοτε χωρίς τις συμβατικές μεθόδους που συνήθως χρησιμοποιούνται σε περιόδους νηνεμίας.
Αναφορικά με την επίδραση των κυρώσεων στην καθημερινότητα τω ναυτιλιακών εταιρειών και των πλοίων τους που προσεγγίζουν την Κίνα, ο κ. Άρης Κοροπούλης υπογράμμισε ότι η Κίνα ήταν ανέκαθεν μια απαιτητική χώρα για επιχειρηματικές και εμπορικές συναλλαγές. Η κατάσταση όμως στα λιμάνια δεν έχει αλλάξει μετά τις κυρώσεις της Αμερικής για τη ναυτιλιακή καθημερινότητα και τις προσεγγίσεις πλοίων στη χώρα. Σε άλλες χώρες όπως η Αυστραλία η κατάσταση κατά τον κ. Κοροπούλη ήταν και παραμένει πιο απαιτητική, ειδικά για τις επιθεωρήσεις πλοίων.
Η κυρία Κατερίνα Σταθοπούλου μιλώντας για το αντίκτυπο στο χώρο την τραπεζικών χρηματοδοτήσεων στη ναυτιλία ανέφερε ότι τίποτα δεν έχει αλλάξει λόγω των κυρώσεων ή των εμπάργκο αλλά οι έλεγχοι πλέον στο τραπεζικό σύστημα είναι λεπτομερείς, αυξάνοντας τη γραφειοκρατία για τις ναυτιλιακές εταιρείες. Οι τράπεζες και τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα θέλουν να γνωρίζουν πλέον με κάθε λεπτομέρεια από που και προς ποιες «κατευθύνσεις» κινούνται τα εμβάσματα.
Ο δικηγόρος κ. Γιώργος Λάμπρου συμφώνησε με τους υπόλοιπους ομιλητές ότι τα εμπάργκο δημιουργούν πονοκεφάλους στη ναυτιλιακή κοινότητα όχι μόνο του αποκλεισμού για συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές αλλά στη γραφειοκρατία και στην ανάγκη για μεγάλη προσοχή από τα αρμόδια τμήματα και τους νομικούς συμβούλους στα ναυλοσύμφωνα και εν γένει σε όλα τα συμφωνητικά που υπογράφονται.
Φωτό: ICS Greek Branch
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών


Οι εταιρείες Airbus, Leonardo και Thales ανακοίνωσαν την Πέμπτη 23 Οκτωβρίου ότι θα συνενώσουν τις δορυφορικές και διαστημικές δραστηριότητές τους, με στόχο να δημιουργήσουν…

Η σπορά των χειμερινών σιτηρών στην Ευρώπη προχωρά με ταχύτατους ρυθμούς, με κινητήριο μοχλό το ξηρότερο κλίμα και τις λιγότερες βροχοπτώσεις συγκριτικά με τα…

Με ταχύτατους ρυθμούς και γαλλικό άρωμα συνεχίζεται το πρόγραμμα επέκτασης του στόλου της Royal Caribbean. Βάσει σχετικής ανάρτησης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ο όμιλος…

Υπό πίεση φαίνεται πως βρίσκονται οι πολιτείες της Δυτικής Ακτής των ΗΠΑ σε ό,τι αφορά τις προμήθειες καυσίμων, μετά την αναστάτωση που έχουν προκαλέσει…

Οι εισαγωγές σόγιας της Κίνας αντιπροσωπεύουν το 60% του παγκόσμιου εμπορίου, επισκιάζοντας όλες τις άλλες αγορές μαζί, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της ναυλομεσιτικής…

Το νησί Σαπιέντζα, στα ανοικτά της νοτιοδυτικής Πελοποννήσου, και κατ’ ακρίβεια ο βυθός περιμετρικά της, αποτελεί εστία συσσώρευσης διχτυών ψαρέματος, τα οποία κανείς δεν…

Η επενδυτική εταιρεία KKR ανακοίνωσε την έναρξη λειτουργίας της Galaxy Container Solutions, μιας πλατφόρμας μίσθωσης εμπορευματοκιβωτίων, η οποία υποστηρίζεται από κεφάλαια ύψους 500 εκατ.…

Η Union Pacific ανακοίνωσε ότι αναμένει να υποβάλει τα έγγραφα για τη συγχώνευσή της με τη Norfolk Southern, αξίας $85 δισ., στις αρμόδιες ρυθμιστικές…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ