
Το ακρωτήρι Ταίναρο (ή Κάβο-Ματαπάς, όπως συνηθίζουν να το αποκαλούν οι ναυτικοί) είναι το νοτιότερο σημείο της ηπειρωτικής Ελλάδας, αλλά και της ηπειρωτικής Ευρώπης, ένας τόπος με δωρική φυσική ομορφιά και με σπουδαία μυθολογική σημασία, καθώς οι πρόγονοί μας τοποθετούσαν εκεί την Πύλη του Άδη, από όπου ο Ηρακλής κατέβηκε στον Κάτω Κόσμο για να αντιμετωπίσει τον Κέρβερο. Αρχικά υπήρξε τόπος λατρείας του Ήλιου, ενώ ο Απόλλωνας τον αντάλλαξε με το Μαντείο των Δελφών, παραχωρώντας τον στον Ποσειδώνα. Οι ναυτικοί συχνά σταματούσαν εκεί για να επισκεφτούν τον ναό του Ταινάριου Ποσειδώνα, του οποίου σήμερα σώζονται ελάχιστα ερείπια.
Την περίοδο της Τουρκοκρατίας, το Ταίναρο ήταν το ορμητήριο των πειρατών της Μάνης, αποτελώντας τον φόβο και τον τρόμο των παραπλεόντων πλοίων, εξ ου και το γνωμικό «Από τον Κάβο-Ματαπά, σαράντα μίλια αλαργινά»!
Ο Φάρος του Ταινάρου, ένα λιθόκτιστο κτίσμα του 1882, έργο Γάλλων μηχανικών πρωτολειτούργησε το 1887. Ο πύργος του είναι τετράγωνος, με ύψος 16 μ., και η εμβέλειά του φτάνει τα 22 ναυτικά μίλια. Στα χρόνια της Κατοχής παρέμεινε σβηστός και επαναλειτούργησε το 1947, στο πλαίσιο της ανασυγκρότησης του φαρικού δικτύου. Μετά τη δεύτερη ανακαίνισή του, το 1950, τοποθετήθηκαν νέα μηχανήματα πετρελαίου, τα οποία αντικατέστησαν τον προσωρινό αυτόματο πυρσό ασετυλίνης, ενώ το 1982 αυτοματοποιήθηκε και μετατράπηκε σε ηλιακό.
Σήμερα ο φάρος φυλάσσεται από προσωπικό του Πολεμικού Ναυτικού, το οποίο έχει τη δυνατότητα να ξεναγήσει τους επισκέπτες.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Αναστάτωση επικρατεί στις τάξεις της Ομάδας των Επτά (G7) έπειτα από τους πρόσφατους περιορισμούς της Κίνας στις εξαγωγές σπάνιων γαιών, με την Ιαπωνία να…
Μετά από ένα δρομολόγιο διάρκειας 20 ημερών, το πρώτο πλοίο της γραμμής τακτικής μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, μέσω του Αρκτικού Ωκεανού, προσέγγισε…
Η CMA CGM εξήγγειλε ότι υπέγραψε επιστολή προθέσεων για την κατασκευή έξι containerships διπλού καυσίμου, κατανάλωσης και LNG, στο ναυπηγείο Cochin Shipyard Limited (CSL)…
Καταιγιστικές είναι οι πρόσφατες εξελίξεις στη ναυλαγορά των VLCCs, καθώς ένα «κοκτέιλ» παραγόντων θέτει εκ νέου τους ναύλους σε ανοδική τροχιά. Συγκεκριμένα, τα VLCCs…
Εν μέσω επιβράδυνσης του επενδυτικού ενδιαφέροντος για νεότευκτα σε διεθνές επίπεδο, οι παραγγελίες των Ελλήνων πλοιοκτητών συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό. Την τελευταία εβδομάδα, μάλιστα,…
Οι ελλείψεις νερού στο νότιο Τέξας εγκυμονούν κινδύνους για έναν ταχέως αναπτυσσόμενο βιομηχανικό κόμβο, ο οποίος θεωρείται ζωτικής σημασίας για τον διπλό στόχο Τραμπ,…
Πολυδιάστατες φαίνεται πως θα είναι οι επιδράσεις στις στρατηγικές των ναυλωτών από τα αντίμετρα της Κίνας στις ΗΠΑ. Στις 10 Οκτωβρίου 2025, το Υπουργείο…
Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) αύξησε την Τρίτη την πρόβλεψή του για την παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη για το 2025 σε 3,2% από 3% συγκριτικά…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ