
Το ακρωτήρι Ταίναρο (ή Κάβο-Ματαπάς, όπως συνηθίζουν να το αποκαλούν οι ναυτικοί) είναι το νοτιότερο σημείο της ηπειρωτικής Ελλάδας, αλλά και της ηπειρωτικής Ευρώπης, ένας τόπος με δωρική φυσική ομορφιά και με σπουδαία μυθολογική σημασία, καθώς οι πρόγονοί μας τοποθετούσαν εκεί την Πύλη του Άδη, από όπου ο Ηρακλής κατέβηκε στον Κάτω Κόσμο για να αντιμετωπίσει τον Κέρβερο. Αρχικά υπήρξε τόπος λατρείας του Ήλιου, ενώ ο Απόλλωνας τον αντάλλαξε με το Μαντείο των Δελφών, παραχωρώντας τον στον Ποσειδώνα. Οι ναυτικοί συχνά σταματούσαν εκεί για να επισκεφτούν τον ναό του Ταινάριου Ποσειδώνα, του οποίου σήμερα σώζονται ελάχιστα ερείπια.
Την περίοδο της Τουρκοκρατίας, το Ταίναρο ήταν το ορμητήριο των πειρατών της Μάνης, αποτελώντας τον φόβο και τον τρόμο των παραπλεόντων πλοίων, εξ ου και το γνωμικό «Από τον Κάβο-Ματαπά, σαράντα μίλια αλαργινά»!
Ο Φάρος του Ταινάρου, ένα λιθόκτιστο κτίσμα του 1882, έργο Γάλλων μηχανικών πρωτολειτούργησε το 1887. Ο πύργος του είναι τετράγωνος, με ύψος 16 μ., και η εμβέλειά του φτάνει τα 22 ναυτικά μίλια. Στα χρόνια της Κατοχής παρέμεινε σβηστός και επαναλειτούργησε το 1947, στο πλαίσιο της ανασυγκρότησης του φαρικού δικτύου. Μετά τη δεύτερη ανακαίνισή του, το 1950, τοποθετήθηκαν νέα μηχανήματα πετρελαίου, τα οποία αντικατέστησαν τον προσωρινό αυτόματο πυρσό ασετυλίνης, ενώ το 1982 αυτοματοποιήθηκε και μετατράπηκε σε ηλιακό.
Σήμερα ο φάρος φυλάσσεται από προσωπικό του Πολεμικού Ναυτικού, το οποίο έχει τη δυνατότητα να ξεναγήσει τους επισκέπτες.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Mε μεγάλη επιτυχία και ιδιαίτερο συμβολισμό πραγματοποιήθηκε στο λιμάνι του Πειραιά η τελετή υποδοχής του εναρκτήριου ταξιδιού του “Yuan Hai Kou”, ενός εκ των…
Με βαθιά θλίψη το σύνολο της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας αποχαιρετά τον Γιώργο Βοζίκη, ένα Ναυτέλληνα που αφήνει το ανεξίτηλο αποτύπωμά του στην Ακτή Μιαούλη.…
Την αυξητική τάση της ναυτικής απασχόλησης στην Ελλάδα διαπιστώνει η τρίτη κατά σειρά έκθεση του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου (ΝΑΤ) για τη ναυτική απασχόληση. Η…
Η πυρηνική τεχνολογία, και ειδικότερα οι μικροί αρθρωτοί πυρηνικοί αντιδραστήρες (Small Modular Reactors ‒ SMRs), κερδίζει διαρκώς έδαφος για την παραγωγή ενέργειας χωρίς εκπομπές…
Ο δρόμος προς τη ναυτιλία μηδενικών εκπομπών άνθρακα περνά αναπόφευκτα από τη χρήση καινοτόμων εναλλακτικών καυσίμων, όπως η υγρή αμμωνία, η οποία έχει αναδειχθεί…
Επενδύσεις ύψους $132 εκατ. για την ανάπτυξη των λιμανιών προβλέπει ο προϋπολογισμός της πολιτείας της Δυτικής Αυστραλίας για το 2025-2026. Οι επενδύσεις αυτές, οι…
Οι κανονιστικές απαιτήσεις στη ναυτιλία, η τεχνολογική ωριμότητα και το κόστος των περιβαλλοντικών κανονισμών βρέθηκαν στο επίκεντρο του ABS Hellenic National Committee Meeting. Το…
To ΝΑΤΟ θα αποφασίσει ομόφωνα οι χώρες να αυξήσουν τις αμυντικές τους δαπάνες στο 5% του ΑΕΠ τους, δήλωσε σήμερα σε δημοσιογράφους ο Γενικός…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ