
Το ακρωτήρι Ταίναρο (ή Κάβο-Ματαπάς, όπως συνηθίζουν να το αποκαλούν οι ναυτικοί) είναι το νοτιότερο σημείο της ηπειρωτικής Ελλάδας, αλλά και της ηπειρωτικής Ευρώπης, ένας τόπος με δωρική φυσική ομορφιά και με σπουδαία μυθολογική σημασία, καθώς οι πρόγονοί μας τοποθετούσαν εκεί την Πύλη του Άδη, από όπου ο Ηρακλής κατέβηκε στον Κάτω Κόσμο για να αντιμετωπίσει τον Κέρβερο. Αρχικά υπήρξε τόπος λατρείας του Ήλιου, ενώ ο Απόλλωνας τον αντάλλαξε με το Μαντείο των Δελφών, παραχωρώντας τον στον Ποσειδώνα. Οι ναυτικοί συχνά σταματούσαν εκεί για να επισκεφτούν τον ναό του Ταινάριου Ποσειδώνα, του οποίου σήμερα σώζονται ελάχιστα ερείπια.
Την περίοδο της Τουρκοκρατίας, το Ταίναρο ήταν το ορμητήριο των πειρατών της Μάνης, αποτελώντας τον φόβο και τον τρόμο των παραπλεόντων πλοίων, εξ ου και το γνωμικό «Από τον Κάβο-Ματαπά, σαράντα μίλια αλαργινά»!
Ο Φάρος του Ταινάρου, ένα λιθόκτιστο κτίσμα του 1882, έργο Γάλλων μηχανικών πρωτολειτούργησε το 1887. Ο πύργος του είναι τετράγωνος, με ύψος 16 μ., και η εμβέλειά του φτάνει τα 22 ναυτικά μίλια. Στα χρόνια της Κατοχής παρέμεινε σβηστός και επαναλειτούργησε το 1947, στο πλαίσιο της ανασυγκρότησης του φαρικού δικτύου. Μετά τη δεύτερη ανακαίνισή του, το 1950, τοποθετήθηκαν νέα μηχανήματα πετρελαίου, τα οποία αντικατέστησαν τον προσωρινό αυτόματο πυρσό ασετυλίνης, ενώ το 1982 αυτοματοποιήθηκε και μετατράπηκε σε ηλιακό.
Σήμερα ο φάρος φυλάσσεται από προσωπικό του Πολεμικού Ναυτικού, το οποίο έχει τη δυνατότητα να ξεναγήσει τους επισκέπτες.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στις 16 Νοεμβρίου 1916, το HMHS Britannic, επιταγμένο από το Βρετανικό Ναυαρχείο, για να μετατραπεί σε πλωτό νοσοκομείο κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ενώ έπλεε…
Καθώς ο «σκιώδης στόλος» βρίσκεται στη «μέγγενη» των δυτικών κυρώσεων, μια ριζοσπαστική απόφαση του μεγαλύτερου ιδιωτικού φορέα διαχείρισης λιμένων της Ινδίας έρχεται να εντείνει…
Η ναυτιλία ξηρού φορτίου βρίσκεται σε μια εποχή έντονων πιέσεων για μείωση εκπομπών και κόστους, κατά την οποία η βελτιστοποίηση κάθε μεμονωμένου ταξιδιού αποκτά…
Εκπρόσωπος των κινεζικών ενόπλων δυνάμεων προειδοποίησε στις 14 Σεπτεμβρίου τις Φιλιππίνες να αποφύγουν τις προκλήσεις στη Νότια Σινική Θάλασσα, μετά τη διεξαγωγή περιπολιών «ρουτίνας»…
Με γαλλικό άρωμα συνεχίζεται το μπαράζ συμφωνιών της εθνικής εταιρείας φυσικού αερίου της Νότιας Κορέας, KOGAS, για την εξασφάλιση εισαγωγών LNG. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με…
Πρόοδος σημειώνεται στο μέτωπο της αποανθρακοποίησης του ναυτιλιακού κλάδου, με τη σύσταση ενός νέου, μη κερδοσκοπικού οργανισμού, ονόματι Global Ethanol Association (GEA). Όπως υποδηλώνει…
Την παράδοση 100 εμπορικών αεροσκαφών ετησίως από το 2028 αναμένει να επιτύχει η Embraer, σύμφωνα με δηλώσεις του CEO της στο Reuters, o οποίος…
Στον απόηχο της πρόσφατης απόφασης του OPEC+ να αυξήσει την παραγωγή του, ο Οργανισμός δημοσίευσε τις εκτιμήσεις του για τις προοπτικές της παγκόσμιας αγοράς…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ