
19 χρόνια συμπληρώνονται φέτος από το ναυάγιο του «Εξπρές Σάμινα» στις Πόρτες της Πάρου που στοίχισε τη ζωή σε 81 ανθρώπους. Τα ΝΧ θυμούνται το τραγικό αυτό γεγονός που άλλαξε άρδην την ιστορία της ελληνικής ακτοπλοΐας, μαζί με το ναυάγιο της Φαλκονέρας το 1966.
Τα ΝΧ με ένα 14σέλιδο αφιέρωμα στο τεύχος Νοεμβρίου 2000 (το τεύχος Οκτωβρίου βρισκόταν επί του πιεστηρίου όταν συνέβη το ναυάγιο με αποτέλεσμα να γίνει μία μόνο αναφορά στο γεγονός στο editorial εξηγώντας ότι στο επόμενο τεύχος θα γινόταν λεπτομερής ανάλυση), άνοιξε τον φάκελο του «Εξπρές Σάμινα», μέσα από 7 άρθρα και απόψεις 3 πολιτικών.
«Η απαίτηση για αναζήτηση αιτίων και ευθυνών υπήρξε γενική και η περί αυτού απόφαση διατυπώθηκε με τον πλέον επίσημο και κατηγορηματικό τρόπο από τον τότε Πρωθυπουργό και τον Υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας»*. Τα θέματα που αναλύθηκαν διεξοδικά αφορούσαν την ασφάλειας της ακτοπλοΐας, ήτοι η καταλληλότητα και η συμμόρφωση με τους διεθνείς κανονισμούς ασφαλείας, το γεγονός ότι ο ελληνικός νηογνώμονας δεν ήταν μέλος του IACS, η σωστή και άρτια εκπαίδευση των αξιωματικών για τις τεχνολογικές απαιτήσεις, οι ελλείψεις των σωστικών μέσων κ.ά.
Η μάχη των ακτοπλοϊκών εταιρειών την εποχή εκείνη ήταν ασύλληπτη, καθώς οι εξαγορές γίνονταν από την μια μέρα στην άλλη και ο «πόλεμος» που μαινόταν δημιουργούσε αισθητές επιπτώσεις στους κατοίκους των νησιών οι οποίοι διαμαρτύρονταν για το καθεστώς των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών.
«Η ναυτική τραγωδία ήρθε ίσως την κατάλληλη στιγμή για να αποκαλύψει μια εικόνα που όλοι φρόντιζαν να αποκρύπτουν: Την εικόνα μιας ακτοπλοΐας που μέχρι το 2001 θα επενδύσει 680 δισεκατομμύρια δραχμές για πλοία νέας τεχνολογίας, ενώ την ίδια στιγμή 30 από τα 47 πλοία κλασικού τύπου είναι ηλικίας 25 έως 34 ετών. Μπορεί το όριο ηλικίας να ισχύει μόνο στην Ελλάδα (κι αυτό λόγω του ναυαγίου του Ο/Γ «Ηράκλειον» στη Φαλκονέρα) και οι πλοιοκτήτες να ζητούν την αύξηση του ορίου, ωστόσο το ζητούμενο δεν είναι τα χρόνια (άλλωστε υπάρχουν κρουαζιερόπλοια μεγαλύτερης ηλικίας) αλλά η κατάσταση των πλοίων»*.
*Απόσπασμα από το τεύχος των Ναυτικών Χρονικών 10/2000
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Καθώς ο «σκιώδης στόλος» βρίσκεται στη «μέγγενη» των δυτικών κυρώσεων, μια ριζοσπαστική απόφαση του μεγαλύτερου ιδιωτικού φορέα διαχείρισης λιμένων της Ινδίας έρχεται να εντείνει…
Η ναυτιλία ξηρού φορτίου βρίσκεται σε μια εποχή έντονων πιέσεων για μείωση εκπομπών και κόστους, κατά την οποία η βελτιστοποίηση κάθε μεμονωμένου ταξιδιού αποκτά…
Εκπρόσωπος των κινεζικών ενόπλων δυνάμεων προειδοποίησε στις 14 Σεπτεμβρίου τις Φιλιππίνες να αποφύγουν τις προκλήσεις στη Νότια Σινική Θάλασσα, μετά τη διεξαγωγή περιπολιών «ρουτίνας»…
Με γαλλικό άρωμα συνεχίζεται το μπαράζ συμφωνιών της εθνικής εταιρείας φυσικού αερίου της Νότιας Κορέας, KOGAS, για την εξασφάλιση εισαγωγών LNG. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με…
Πρόοδος σημειώνεται στο μέτωπο της αποανθρακοποίησης του ναυτιλιακού κλάδου, με τη σύσταση ενός νέου, μη κερδοσκοπικού οργανισμού, ονόματι Global Ethanol Association (GEA). Όπως υποδηλώνει…
Την παράδοση 100 εμπορικών αεροσκαφών ετησίως από το 2028 αναμένει να επιτύχει η Embraer, σύμφωνα με δηλώσεις του CEO της στο Reuters, o οποίος…
Στον απόηχο της πρόσφατης απόφασης του OPEC+ να αυξήσει την παραγωγή του, ο Οργανισμός δημοσίευσε τις εκτιμήσεις του για τις προοπτικές της παγκόσμιας αγοράς…
Το ναυτιλιακό επιχειρείν επιφυλάσσει δυσκολίες με οικονομικές αλλά και γεωπολιτικές διαστάσεις, τις οποίες όλες οι ναυτιλιακές εταιρείες καλούνται, αναπόφευκτα, να αντιμετωπίσουν. Ως αποτέλεσμα, ο…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ