
19 χρόνια συμπληρώνονται φέτος από το ναυάγιο του «Εξπρές Σάμινα» στις Πόρτες της Πάρου που στοίχισε τη ζωή σε 81 ανθρώπους. Τα ΝΧ θυμούνται το τραγικό αυτό γεγονός που άλλαξε άρδην την ιστορία της ελληνικής ακτοπλοΐας, μαζί με το ναυάγιο της Φαλκονέρας το 1966.
Τα ΝΧ με ένα 14σέλιδο αφιέρωμα στο τεύχος Νοεμβρίου 2000 (το τεύχος Οκτωβρίου βρισκόταν επί του πιεστηρίου όταν συνέβη το ναυάγιο με αποτέλεσμα να γίνει μία μόνο αναφορά στο γεγονός στο editorial εξηγώντας ότι στο επόμενο τεύχος θα γινόταν λεπτομερής ανάλυση), άνοιξε τον φάκελο του «Εξπρές Σάμινα», μέσα από 7 άρθρα και απόψεις 3 πολιτικών.

«Η απαίτηση για αναζήτηση αιτίων και ευθυνών υπήρξε γενική και η περί αυτού απόφαση διατυπώθηκε με τον πλέον επίσημο και κατηγορηματικό τρόπο από τον τότε Πρωθυπουργό και τον Υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας»*. Τα θέματα που αναλύθηκαν διεξοδικά αφορούσαν την ασφάλειας της ακτοπλοΐας, ήτοι η καταλληλότητα και η συμμόρφωση με τους διεθνείς κανονισμούς ασφαλείας, το γεγονός ότι ο ελληνικός νηογνώμονας δεν ήταν μέλος του IACS, η σωστή και άρτια εκπαίδευση των αξιωματικών για τις τεχνολογικές απαιτήσεις, οι ελλείψεις των σωστικών μέσων κ.ά.
Η μάχη των ακτοπλοϊκών εταιρειών την εποχή εκείνη ήταν ασύλληπτη, καθώς οι εξαγορές γίνονταν από την μια μέρα στην άλλη και ο «πόλεμος» που μαινόταν δημιουργούσε αισθητές επιπτώσεις στους κατοίκους των νησιών οι οποίοι διαμαρτύρονταν για το καθεστώς των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών.
«Η ναυτική τραγωδία ήρθε ίσως την κατάλληλη στιγμή για να αποκαλύψει μια εικόνα που όλοι φρόντιζαν να αποκρύπτουν: Την εικόνα μιας ακτοπλοΐας που μέχρι το 2001 θα επενδύσει 680 δισεκατομμύρια δραχμές για πλοία νέας τεχνολογίας, ενώ την ίδια στιγμή 30 από τα 47 πλοία κλασικού τύπου είναι ηλικίας 25 έως 34 ετών. Μπορεί το όριο ηλικίας να ισχύει μόνο στην Ελλάδα (κι αυτό λόγω του ναυαγίου του Ο/Γ «Ηράκλειον» στη Φαλκονέρα) και οι πλοιοκτήτες να ζητούν την αύξηση του ορίου, ωστόσο το ζητούμενο δεν είναι τα χρόνια (άλλωστε υπάρχουν κρουαζιερόπλοια μεγαλύτερης ηλικίας) αλλά η κατάσταση των πλοίων»*.
*Απόσπασμα από το τεύχος των Ναυτικών Χρονικών 10/2000

ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών





Σήμερα, η MSC Cruises ανακοίνωσε μια σημαντική νέα παραγγελία για τέσσερα κρουαζιερόπλοια νέας γενιάς και δύο επιπλέον προαιρετικά πλοία από τη MEYER WERFT στο…

Η εταιρεία Capital Maritime & Trading Corp., ιδιοκτησίας του Βαγγέλη Μαρινάκη, θα αναλάβει την ανακαίνιση του Παναθηναϊκού Σταδίου, ως Χρυσός Χορηγός της Ελληνικής Ολυμπιακής…

Πρόγραμμα με το οποίο έχει τη δυνατότητα να επαναγοράσει μετοχές ύψους έως $10 εκατ. της εταιρείας, μέχρι τον Νοέμβριο του επόμενου έτους, ενέκρινε στις…

Η κεντρική τράπεζα της Ρωσίας κατέθεσε αγωγή ζητώντας $230 δισεκ. ως αποζημίωση από τη Euroclear, σηματοδοτώντας το πρώτο βήμα σ’ αυτό που το Κρεμλίνο…

Την ανανέωση και επέκταση του στόλου της με τεχνολογικά προηγμένα πλοία προχωρά με αμείωτο ρυθμό η TMS, καθώς την περασμένη εβδομάδα και συγκεκριμένα στις…

Η δραστηριότητα στην αγορά των ανακυκλώσεων επιταχύνεται για τα LNG carriers το 2025, σηματοδοτώντας δομικές αλλαγές για τη συγκεκριμένη αγορά. Σύμφωνα με τη Howe…

Θετική εισήγηση προς τους μετόχους προτίθεται να απευθύνει το ΔΣ της SolGold σχετικά με τη βελτιωμένη προσφορά εξαγοράς από τον βασικό της μέτοχο, την…

Σε επίπεδα-ρεκόρ θα ανέλθει το 2025/26 η παγκόσμια παραγωγή σιτηρών, με το International Grains Council (IGC) να εκτιμά ότι θα καταγραφεί αύξηση 5% σε…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ