Μη επανδρωμένα αεροσκάφη στη διάθεση της EMSA

Μη επανδρωμένα αεροσκάφη στη διάθεση της EMSA

79
Μη επανδρωμένα αεροσκάφη στη διάθεση της EMSA

Του καπτ. Γεώργιου Γεωργούλη

Η υπηρεσία της EMSA (European Maritime Safety Agency) που αφορά στη χρήση μη επανδρωμένων αεροσκαφών διεξάγεται από την ισπανική υπηρεσία ασφάλειας της ναυσιπλοΐας SASEMAR στη νότια επαρχία της Ουέλβα για τον εντοπισμό και την παρακολούθηση των πετρελαιοκηλίδων καθώς και για βοήθεια σε αποστολές έρευνας και διάσωσης. Η SASEMAR εκμεταλλεύεται αυτή την ευκαιρία για να διαπιστώσει τον τρόπο με τον οποίο τα μη επανδρωμένα και χειριζόμενα από απόσταση αεροσκάφη (Remotely piloted aircraft system-RPAS) μπορούν να βοηθήσουν στις επιχειρήσεις επιτήρησης των πλοίων που διαπλέουν τα νερά του Βισκαϊκού και της Μεσογείου.

Το αεροσκάφος που χρησιμοποιείται φέρει σταθερό πτερύγιο και δύο κινητήρες AR 5 – Evo. Η κατασκευή τους έχει ολοκληρωθεί μετά από σύμβαση μεταξύ της EMSA και της κοινοπραξίας REACT (Tekever / Collecte Localization Service). Οι δυνατότητές του περιλαμβάνουν ημερήσιες και νυχτερινές πτήσεις και είναι εξοπλισμένο με ηλεκτρο-οπτικές και υπέρυθρες κάμερες, ραντάρ και φωτογραφική μηχανή για λεπτομερείς προβολές πλοίων και πλωτών αντικειμένων όπως απολεσθέντων εμπορευματοκιβωτίων. Επίσης οι υπέρυθρες μπορούν να εντοπίζουν τις πετρελαιοκηλίδες τη νύχτα.

Αυτή η μορφή επιτήρησης προσφέρει τη δυνατότητα ανίχνευσης κινήσεων πλοίων μέσω του δέκτη του συστήματος αυτόματου εντοπισμού (AIS). Υποστηρίζει επίσης καταστάσεις έκτακτης ανάγκης καθώς είναι εξοπλισμένο με δέκτη σήματος κινδύνου. Η χρήση δορυφορικών επικοινωνιών μπορεί να επιτρέψει στο αεροσκάφος να πετάξει μακριά από την ακτογραμμή, δίνοντάς του μεγαλύτερη ακτίνα δράσεως από αυτή των ραδιοεπικοινωνιών στην ξηρά.

Οι πτήσεις με τα μη επανδρωμένα, οι οποίες θα εκτελούνται μέχρι τις αρχές Μαρτίου, θα συντονίζονται από απόσταση και τα δεδομένα θα παρακολουθούνται από αξιωματικούς του Κέντρου Συντονισμού SASEMAR στην Huelva. Ο απομακρυσμένος χειριστής πτήσης και ο φορέας εκμετάλλευσης του σκάφους θα κατευθύνει τις πτήσεις των μη επανδρωμένων αεροσκαφών από σταθμό ελέγχου εδάφους στο Instituto Nactional de Tecnica Aeroespacial (INTA). Από τη Μαδρίτη, το εθνικό κέντρο συντονισμού και ελέγχου επιχειρήσεων έρευνας και διάσωσης θα συμμετάσχει στις δραστηριότητες παρακολούθησης των πτήσεων μέσω του κέντρου δεδομένων RPAS της EMSA το οποίο προσφέρει on line σύνδεση του χρήστη που εμφανίζει λεπτομερώς τα δεδομένα πτήσης (εικόνες, βίντεο, διαδρομή πτήσης κ.λπ.)

«Η υπηρεσία των μη επανδρωμένων είναι ένας νέος τρόπος με τον οποίο η EMSA βοηθά τις αρχές των παρακτίων χωρών να διεκπεραιώνουν τις υπηρεσίες επιτήρησης και δράσης στον τομέα αρμοδιότητας τους. Είναι ένα πρόσθετο εργαλείο που μπορεί να παρεμβαίνει εκεί όπου οι παραδοσιακές μέθοδοι έχουν όρια», εξήγησε ο CEO της EMSA, Maja Markovčić Kostelac.

Η χρήση των μη επανδρωμένων αεροσκαφών της EMSA έχει αναπτυχθεί για να υποστηρίξει τις επιχειρήσεις θαλάσσιας επιτήρησης να υποστηρίξουν σε χώρες που ασχολούνται με τις λειτουργίες της ακτοφυλακής.

Αναλυτικότερα:

* τη θαλάσσια ρύπανση και την παρακολούθηση των εκπομπών

* την ανίχνευση παράνομης αλιείας,

* την εμπορία ναρκωτικών και την παράνομη μετανάστευση

* διασυνοριακή επιτήρηση και,

* επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης.

Οι παραπάνω επιχειρήσεις μπορούν να υποστηριχθούν με ανίχνευση σε δορυφορικές εικόνες που παρέχονται μέσω του EMSA CleanSeaNet και των υπηρεσιών επιτήρησης θαλάσσιων μεταφορών του Copernicus.

Φαίνεται ότι η χρήση των μη επανδρωμένων στις παραπάνω επιχειρήσεις θα βοηθήσει στον άμεσο εντοπισμό της παραβατικότητας στα ευρωπαϊκά ύδατα από τη μια πλευρά αλλά και στον εντοπισμό πλοίων που κινδυνεύουν μεταφέροντας ρεαλιστικές εικόνες για τις συνθήκες που επικρατούν. Μοναδική επιφύλαξη η ικανότητα τους να εκτελούν πτήσεις με πολύ άσχημες καιρικές συνθήκες διότι τα περιστατικά διάσωσης συμβαίνουν πάντα σε τέτοιες συνθήκες και αν τα αεροσκάφη δεν μπορούν να πετάξουν τότε η προστιθέμενη αξία τους περιορίζεται στην επιτήρηση.

Φωτό: emsa.europa.eu