
Του Γιάννη Θεοδωρόπουλου
Σύμφωνα με την BIMCO, από τις αρχές του έτους έως Σεπτέμβριο του 2018 τα κατά μέσο όρο κέρδη για τα VLCC, τα Suezmax και τα Aframax είχαν διαμορφωθεί στα $6.797, $11.337 και $10.438 ημερησίως αντίστοιχα.
Όσον αφορά τα oil product tankers τύπου LR2, LR1, MR και handysize, τα κατά μέσο όρο κέρδη είχαν υποχωρήσει στα $8.961, $6.965, $8.741 και $5.239 αντίστοιχα.
Παράλληλα τονίζεται ότι η αγορά των χρονοναυλώσεων ταλαιπωρείται από πολλά σκαμπανεβάσματα για παραπάνω από έναν χρόνο, ενώ και η ρευστότητα της εν λόγω αγοράς κρίνεται περιορισμένη.
Σημειώνεται ότι, μεταξύ Μαρτίου και Απριλίου, τα ναύλα για χρονοναυλώσεις VLCC τριών και πέντε χρόνων μειώθηκαν στα $27.500 από τα $29.500 ημερησίως και στα $24.000 από τα $25.500 ημερησίως αντίστοιχα. Ωστόσο, παρά τα ευρήματα της BIMCO, η Moore Stephens αναφέρει στην τελευταία έκθεση με θέμα «Shipping Confidence» ότι σημαντικό ποσοστό των συμμετεχόντων στην έρευνα (ναυλωτές, πράκτορες και διαχειριστές) αναμένουν υψηλότερα επίπεδα ναύλων στην αγορά υγρού φορτίου για τους επόμενους εννέα μήνες.
H αύξηση των εισαγωγών αργού από την Κίνα κατά 5,8% το πρώτο εξάμηνο του έτους αύξησε μεν τη ζήτηση για δεξαμενόπλοια, ωστόσο όχι αρκετά ώστε να βελτιωθεί η κατάσταση στην αγορά. Η BIMCO ταυτόχρονα σημειώνει ότι αποφεύχθηκε, ως… από μηχανής θεός, μια επιβολή κυρώσεων στις εξαγωγές 10 εκατ. τόνων αμερικανικού αργού προς την Κίνα, εξέλιξη που θα επιβάρυνε επιπλέον την καταταλαιπωρημένη αγορά των tankers.
Ωστόσο, θετικές εμφανίζονται οι προβλέψεις της Cosco Shipping Energy Transportation (CSET) για την αγορά, καθώς εκτιμά ότι η επερχόμενη εφαρμογή του sulphur cap θα αυξήσει σημαντικά το λειτουργικό κόστος στα μεγαλύτερα σε ηλικία πλοία, οδηγώντας τα εκτός αγοράς, γεγονός που θα συμβάλει στην ανανέωση του στόλου των δεξαμενόπλοιων παγκοσμίως. Σε αυτό το πλαίσιο, η BIMCO εκτιμά ότι πετρελαιοφόρα συνολικής χωρητικότητας 19 εκατ. dwt θα οδηγηθούν στη διάλυση.
Κατά τους πρώτους έξι μήνες του 2018, πετρελαιοφόρα συνολικής χωρητικότητας 13,1 εκατ. dwt οδηγήθηκαν στη διάλυση, αριθμός ο οποίος δεν μεταβλήθηκε συγκριτικά με τους προηγούμενους σαράντα μήνες. Είναι ωστόσο χαρακτηριστικό ότι τον περασμένο Ιούλιο μόνο ένα VLCC διαλύθηκε, με την BIMCO να εκτιμά ότι ο ρυθμός διάλυσης πλοίων θα υποχωρήσει στο δεύτερο μισό του έτους, καθώς η αγορά θα εισπράξει υψηλότερα ναύλα κατά το διάστημα αυτό.
Μόνη εξαίρεση αποτελούν τα oil product tankers, των οποίων οι διαλύσεις θα φτάσουν σε υψηλά έξι χρόνων, παρά το γεγονός ότι το τελευταίο χρονικό διάστημα έχουν μειωθεί.
Απορίας άξιο, αν αναλογιστεί κανείς ότι, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2018, οι διαλύσεις δεξαμενόπλοιων ανήλθαν στις 110, όταν καθ’ όλη τη διάρκεια του 2017 κινήθηκαν στις 102, σύμφωνα με στοιχεία της Clarksons.
Ο παγκόσμιος στόλος πετρελαιοφόρων θα γνωρίσει ανάπτυξη 0,8% το 2018, ενώ αυτός των oil product tankers θα ενισχυθεί κατά 2,4%, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Κοπεγχάγης.
Εντούτοις ο γερμανικός οίκος αξιολόγησης, Scope Ratings GmbH, σε έκθεσή του που δημοσιοποιήθηκε στις 30 Ιουλίου και αφορούσε την πορεία της παγκόσμιας ναυτιλίας τους επόμενους δεκαοκτώ μήνες, σημειώνει την επιτακτική ανάγκη να επιταχυνθούν οι ανακυκλώσεις παλαιότερων δεξαμενόπλοιων, ελέω και των αυστηρότερων περιβαλλοντικών κανονισμών για τις αέριες εκπομπές θείου.
Όσον αφορά τα νεότευκτα δεξαμενόπλοια, έρευνα της VesselsValue δείχνει ότι το χαμηλό επίπεδο ναύλων κατά το πρώτο τρίμηνο του 2018 συμπαρέσυρε τις παραγγελίες το ίδιο διάστημα.
Παράλληλα, η ενίσχυση της ζήτησης για αργό πετρέλαιο εκτιμάται ότι θα οδηγηθεί κυρίως από την Ασία, ενώ σε ΗΠΑ και Ευρώπη η ζήτηση αυξάνεται μεν, αλλά με μικρότερο ρυθμό. Η International Energy Agency (IEA) προβλέπει αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης για «μαύρο χρυσό» κατά 1,4 εκατ. βαρέλια ημερησίως, τόσο για το υπόλοιπο του 2018 όσο και για το 2019.
Τέλος, οι ενδείξεις συνηγορούν στο ότι τα scrubbers παίζουν σημαντικό ρόλο στην αγορά, καθώς δύο νεότευκτα VLCC εξοπλισμένα με scrubbers, τα οποία αναμένεται να παραδοθούν το 2019, ναυλώθηκαν ήδη για τρία χρόνια στα $35.000 ημερησίως, όταν τα ναύλα για VLCC κυμαίνονταν τον Σεπτέμβριο στα $24.000 ημερησίως.
Άρθρο από το τεύχος Οκτωβρίου 2018 των Ναυτικών Χρονικών, σελ. 92.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Ισχυρή σεισμική δόνηση μεγέθους 7,3 βαθμών σημειώθηκε σήμερα στα ανοικτά των ακτών της Αλάσκας, σύμφωνα με το αμερικανικό ινστιτούτο γεωλογικών μελετών (USGS) Το επίκεντρο…
Η συριακή κρατική τηλεόραση έκανε λόγο για νέα ισραηλινά πλήγματα σήμερα το απόγευμα στη Δαμασκό στην περιοχή όπου βρίσκεται το Γενικό Επιτελείο των συριακών…
Πρόσφατα πραγματοποιήθηκε η πρώτη παραγγελία του ταχύστροφου κινητήρα διπλού καυσίμου μεθανόλης 175DF-M. Ο εν λόγω κινητήρας θα χρησιμοποιηθεί σε ένα υπερπολυτελές σκάφος αναψυχής που…
Την κοινή ανάπτυξη ενός νέου πλοίου μεταφοράς υγρού υδρογόνου (LH₂), χωρητικότητας 20.000 κυβικών μέτρων., ανακοίνωσαν η EDGE Navigation AS και ο DNV. Το πλοίο,…
Μια σημαντική συνεργασία μεταξύ της γερμανικής NEURA Robotics και των νοτιοκορεατικών HD Hyundai Samho και HD Hyundai Robotics σηματοδοτεί ένα νέο κεφάλαιο στην εφαρμογή…
Στα €4,5 δισ. εκτινάχθηκε το πρωτογενές πλεόνασμα του κρατικού προϋπολογισμού το πρώτο εξάμηνο του 2025, σύμφωνα με τα ταμειακά στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος.…
2.965 έλεγχοι έγιναν από τον Ιούνιο έως τα μέσα Ιουλίου από στελέχη του Λιμενικού Σώματος, σε επιχειρήσεις εκμίσθωσης θαλασσίων μέσων αναψυχής και βεβαιώθηκαν 265…
Η κυβέρνηση της Συρίας υπέγραψε στις 14 Ιουλίου συμφωνία ύψους $800 εκατ. με την DP World, με έδρα τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, για την…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ