
Η ετήσια έρευνα της Petrofin αναφορικά με την εξέλιξη της τραπεζικής χρηματοδότησης στην ελληνική ναυτιλία παρουσιάζει ενδιαφέροντα ευρήματα
Η τραπεζική χρηματοδότηση της ελληνικής ναυτιλίας συρρικνώθηκε κατά 5,6% κατά τη διάρκεια του 2017, μετά από συρρίκνωση της τάξεως του 8,77% που είχε υποστεί το 2016.
Σημαντική παράμετρος που πρέπει να απασχολήσει τον οποιονδήποτε αναλυτή είναι και η αύξηση του ελληνόκτητου στόλου κατά 6%, φτάνοντας τους 387.210.742 τόνους σε DWT το 2017.
Στο πλαίσιο της έρευνας της Petrofin καταγράφεται έναν περιορισμό της παραδοσιακής τραπεζικής χρηματοδότησης ως μορφή χρηματοδότησης της ελληνικής ναυτιλίας.
Σημαντικοί χρηματοδότες εξακολουθούν να είναι οι ελληνικές τράπεζες που καταγράφουν αύξηση ως προς το χαρτοφυλάκιο δανεισμού τους. Συγκεκριμένα 4 από τις 5 ελληνικές τράπεζες έχουν αυξήσει την χρηματοδότησή τους προς την ελληνική ναυτιλία εντός του 2017, συγκριτικά με τις 2 τράπεζες στις 5 το 2016.
Η Eurobank έχει σημειώσει αύξηση της τάξης του 24,21%, η Alpha Bank κατά 1,6%, η Εθνική Τράπεζα της Ελλάδας κατά 2,51% και η Τράπεζα Πειραιώς κατά 2,51%.
Το μερίδιο των ελληνικών τραπεζών στη συνολική χρηματοδότηση της ελληνικής ναυτιλίας αντιπροσώπευσε το 16,84% το 2017, συγκριτικά με το 15,25% το 2016 και το 14,63% το 2015. Το γεγονός αυτό υπογραμμίζει την άρρηκτη σχέση των ελληνικών τραπεζών με την ναυτιλία της χώρας.
Οι διεθνείς τράπεζες με ελληνική παρουσία μείωσαν το δανειακό τους χαρτοφυλάκιο κατά 10,52% το 2017, συγκριτικά με το -11,49% του 2016 και το -9,7% το 2015.
Οι διεθνείς τράπεζες χωρίς ελληνική παρουσία έχουν μειώσει επίσης τον δανεισμό τους το 2017 προς την ελληνική ναυτιλία κατά 4,34% για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά.
Ο αριθμός των τραπεζών που δραστηριοποιούνται στην χρηματοδότηση της ελληνικής ναυτιλίας ανέρχεται σε 51.
Σύμφωνα με την έρευνα της Petrofin, οι ευρωπαϊκές τράπεζες χορηγούν το 78,70% του συνόλου των δανείων στην ελληνική ναυτιλία, ενώ το 2016 το αντίστοιχο μερίδιο ήταν της τάξης του 81,04%.
Ωστόσο, η παραδοσιακή τραπεζική χρηματοδότηση, ιδιαίτερα στις τράπεζες της Δύσης, καταγράφουν μία σταθερή πτώση. Παρ’ όλα αυτά η τραπεζική χρηματοδότηση αποτελεί τη βασική μορφή ναυτιλιακής χρηματοδότησης.
Ορισμένοι εκ των παραδοσιακών τραπεζικών σχημάτων προχωρούν (Royal Bank of Scotland) ή έχουν ήδη προχωρήσει (Commerzbank) σε απεμπλοκή τους από την ναυτιλία, ενώ άλλες πωλούν τάχιστα τα ναυτιλιακά δανειακά χαρτοφυλάκιά τους (Deutsche Bank, HSH και άλλες).
Οι κινεζικές τράπεζες που αποτελούν τον «νέο» παίκτη των ναυτιλιακών χρηματοδοτήσεων δεν έχουν κερδίσει ακόμα σημαντικό μερίδιο αγοράς, εν αντιθέσει με τις κινεζικές εταιρείες leasing που παραδοσιακά κινούνται πιο επιθετικά. Δεδομένου μάλιστα ότι πολλές εκ των κινεζικών εταιρειών leasing αποτελούν θυγατρικές ή συσχετίζονται άμεσα με τις κινεζικές τράπεζες, δεν είναι σαφής ο διαχωρισμός και το βάθος των δύο αυτών μορφών χρηματοδότησης.
Από την άλλη μεριά, οι ευρωπαϊκές τράπεζες τήρησαν μια σταθερά αρνητική στάση στοχεύοντας στην απομόχλευση μέσω μαζικής πώλησης δανειακών χαρτοφυλακίων, προκειμένου να καθαρίσουν τους ισολογισμούς τους από «κόκκινα» δάνεια. Αυτή η διαδικασία πώλησης των δανείων αναμένεται να διαρκέσει για αρκετό χρονικό διάστημα.
Ωστόσο, καθώς το πρώτο τρίμηνο του 2018 η τραπεζική δραστηριότητα εμφανίστηκε με ανοδικές τάσεις, αναμένεται με ενδιαφέρον η σύγκριση του τρέχοντος έτους με το 2017, με τα εντυπωσιακά χαμηλά επίπεδα χρηματοδότησης.
Επιπλέον, όπως αναφέρεται στην πρόσφατη έκθεση της Petrofin, οι δύσκολες συνθήκες που χαρακτηρίζουν την τραπεζική χρηματοδότηση ιδιαίτερα για τους Έλληνες πλοιοκτήτες με μικρό ή μεσαίο αριθμό πλοίων, θα συνεχιστούν και στο άμεσο μέλλον έως ότου νέοι επενδυτές εισέλθουν στο κομμάτι της ναυτιλιακής χρηματοδότησης, επικεντρώνοντας το ενδιαφέρον τους στους συγκεκριμένους πλοιοκτήτες.
Φωτό: ΑΠΕ-ΜΠΕ/EPA/FACUNDO ARRIZABALAGA
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών


Οι εταιρείες Airbus, Leonardo και Thales ανακοίνωσαν την Πέμπτη 23 Οκτωβρίου ότι θα συνενώσουν τις δορυφορικές και διαστημικές δραστηριότητές τους, με στόχο να δημιουργήσουν…

Η σπορά των χειμερινών σιτηρών στην Ευρώπη προχωρά με ταχύτατους ρυθμούς, με κινητήριο μοχλό το ξηρότερο κλίμα και τις λιγότερες βροχοπτώσεις συγκριτικά με τα…

Με ταχύτατους ρυθμούς και γαλλικό άρωμα συνεχίζεται το πρόγραμμα επέκτασης του στόλου της Royal Caribbean. Βάσει σχετικής ανάρτησης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ο όμιλος…

Υπό πίεση φαίνεται πως βρίσκονται οι πολιτείες της Δυτικής Ακτής των ΗΠΑ σε ό,τι αφορά τις προμήθειες καυσίμων, μετά την αναστάτωση που έχουν προκαλέσει…

Οι εισαγωγές σόγιας της Κίνας αντιπροσωπεύουν το 60% του παγκόσμιου εμπορίου, επισκιάζοντας όλες τις άλλες αγορές μαζί, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της ναυλομεσιτικής…

Το νησί Σαπιέντζα, στα ανοικτά της νοτιοδυτικής Πελοποννήσου, και κατ’ ακρίβεια ο βυθός περιμετρικά της, αποτελεί εστία συσσώρευσης διχτυών ψαρέματος, τα οποία κανείς δεν…

Η επενδυτική εταιρεία KKR ανακοίνωσε την έναρξη λειτουργίας της Galaxy Container Solutions, μιας πλατφόρμας μίσθωσης εμπορευματοκιβωτίων, η οποία υποστηρίζεται από κεφάλαια ύψους 500 εκατ.…

Η Union Pacific ανακοίνωσε ότι αναμένει να υποβάλει τα έγγραφα για τη συγχώνευσή της με τη Norfolk Southern, αξίας $85 δισ., στις αρμόδιες ρυθμιστικές…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ