
Επανέρχεται στο προσκήνιο, μέσα από ρεπορτάζ τόσο στα ελληνικά και βαλκανικά όσο και σε κεντροευρωπαϊκά ειδησεογραφικά μέσα, το μεγαλεπήβολο σχέδιο για την διάνοιξη μίας πλωτής οδού μεταφοράς εμπορευματικών αγαθών που θα ξεκινά από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και τον Αξιό ποταμό και μέσω του ποταμού Μοράβα θα καταλήγει στον Δούναβη και την κεντρική Ευρώπη.
Στο μεγαλόπνοο σχέδιο, που αντιμετωπίζει μεγάλες τεχνικές προκλήσεις και για την κατασκευή του οποίου θα απαιτηθούν δισεκατομμύρια ευρώ, αναφέρθηκε πριν από λίγες ημέρες ο δήμαρχος της Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης, ο οποίος τόνισε ότι στην πρόσφατη επίσκεψή του στα Σκόπια ο εκεί δήμαρχος, Djordje Ivanov, τον ενημέρωσε πως το έργο μπορεί να γίνει πραγματικότητα, ενώ του παρουσίασε και σχετικό βίντεο.
Στη συζήτηση των δύο δημάρχων αναφορά έγινε και στο έντονο ενδιαφέρον της Κίνας για το συγκεκριμένο έργο. Μάλιστα, οι Κινέζοι φέρονται να έχουν μελετήσει το έργο και τα αβαθή σημεία καθώς και το απαραίτητο μήκος των πλοίων για να μπορούν να διασχίζουν τους ποταμούς.
Σύμφωνα με τις υπάρχουσες εκτιμήσεις, όπως αναφέρεται στον ειδησεογραφικό ιστότοπο Hansa, για την υλοποίηση του έργου θα απαιτηθεί ένα ποσό της τάξης των 17 δις ευρώ, ενώ θα χρειαστούν περισσότερα από έξι χρόνια για την αποπεράτωση των κατασκευαστικών εργασιών, έτσι ώστε ο Αξιός και το ποτάμιο σύστημα του Μοράβα να καταστούν πλεύσιμοι.
Η κατασκευή της διώρυγας Δούναβη – Μοράβα και Αξιού, εφόσον ολοκληρωθεί, θα «φέρει» την Βόρεια Ευρώπη πιο κοντά στο Αιγαίο και την Θεσσαλονίκη, κατά 1.200 χλμ. Ωστόσο, αρκετές είναι και οι φωνές που εναντιώνονται στο συγκεκριμένο έργο, όχι μόνο για περιβαλλοντικούς λόγους αλλά και γιατί θεωρούν ότι τα τεχνικά ζητήματα της κατασκευής είναι τεράστια, ενώ αμφισβητείται έντονα και η πραγματική χρησιμότητα και αποδοτικότητα αυτής της πλωτής οδού.
Από την άλλη παραδείγματα όπως το Κανάλι της Ευρώπης, δηλαδή το κανάλι που συνδέει τους ποταμούς Ρήνο-Μάιν-Δούναβη, που χρειάστηκε αρκετές δεκαετίες να ολοκληρωθεί, δείχνουν τις μεγάλες δυσκολίες που πρέπει να υπερπηδηθούν και στην περίπτωση της ποτάμιας οδού Αξιού-Μοράβα-Δούναβη.
Φωτό Αρχείου: ΑΠΕ-ΜΠΕ/ EPA/THOMAS FREY
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στις 16 Νοεμβρίου 1916, το HMHS Britannic, επιταγμένο από το Βρετανικό Ναυαρχείο, για να μετατραπεί σε πλωτό νοσοκομείο κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ενώ έπλεε…
Καθώς ο «σκιώδης στόλος» βρίσκεται στη «μέγγενη» των δυτικών κυρώσεων, μια ριζοσπαστική απόφαση του μεγαλύτερου ιδιωτικού φορέα διαχείρισης λιμένων της Ινδίας έρχεται να εντείνει…
Η ναυτιλία ξηρού φορτίου βρίσκεται σε μια εποχή έντονων πιέσεων για μείωση εκπομπών και κόστους, κατά την οποία η βελτιστοποίηση κάθε μεμονωμένου ταξιδιού αποκτά…
Με γαλλικό άρωμα συνεχίζεται το μπαράζ συμφωνιών της εθνικής εταιρείας φυσικού αερίου της Νότιας Κορέας, KOGAS, για την εξασφάλιση εισαγωγών LNG. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με…
Πρόοδος σημειώνεται στο μέτωπο της αποανθρακοποίησης του ναυτιλιακού κλάδου, με τη σύσταση ενός νέου, μη κερδοσκοπικού οργανισμού, ονόματι Global Ethanol Association (GEA). Όπως υποδηλώνει…
Την παράδοση 100 εμπορικών αεροσκαφών ετησίως από το 2028 αναμένει να επιτύχει η Embraer, σύμφωνα με δηλώσεις του CEO της στο Reuters, o οποίος…
Στον απόηχο της πρόσφατης απόφασης του OPEC+ να αυξήσει την παραγωγή του, ο Οργανισμός δημοσίευσε τις εκτιμήσεις του για τις προοπτικές της παγκόσμιας αγοράς…
Το ναυτιλιακό επιχειρείν επιφυλάσσει δυσκολίες με οικονομικές αλλά και γεωπολιτικές διαστάσεις, τις οποίες όλες οι ναυτιλιακές εταιρείες καλούνται, αναπόφευκτα, να αντιμετωπίσουν. Ως αποτέλεσμα, ο…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ