
Μια διέλευση ενός αμερικανικού αντιτορπιλικού, πλησίον των νήσων Paracel που βρίσκονται στη νότια Κινεζική θάλασσα και διεκδικούνται από τη την Κίνα, αρκούσε για να επαναφέρει το κλίμα έντασης στις σχέσεις ΗΠΑ-Κίνας.
Σύμφωνα με αξιωματούχους των ΗΠΑ, ουσιαστικά η Ουάσινγκτον ήθελε να “τεστάρει” κατά πόσο το Πεκίνο φέρεται να έχει δρομολογήσει τον περιορισμό της ελεύθερης ναυσιπλοΐας στα χωρικά του ύδατα. Κατά τους Αμερικανούς αξιωματούχους, το αντιτορπιλικό, ναι μεν έπλευσε εντός των υδάτων που διεκδικούνται από την Κίνα αλλά όχι εντός των 12 ναυτικών μιλίων ως προς τα χωρικά ύδατα.
Από την πλευρά των Κινέζων, η κίνηση των ΗΠΑ κρίνεται ως “παράνομη” και “προκλητική”, τη στιγμή που δύο κινεζικά πολεμικά πλοία προειδοποίησαν το αντιτορπιλικό των ΗΠΑ πως πρέπει να αποχωρήσει από την περιοχή.
Πρόκειται για το τέταρτο επεισόδιο, τον τελευταίο χρόνο στην περιοχή όπου η Κίνα εγείρει απαιτήσεις. Πίσω από αυτήν την αντιπαράθεση, είναι προφανές ότι υπάρχει υπόβαθρο. Η Κίνα, κύριος στρατηγικός ανταγωνιστής των ΗΠΑ στην Ασία, διεκδικεί σχεδόν ολόκληρη την Κινεζική θάλασσα, όπου ο εν λόγω χώρος αποτελεί το πέρασμα εμπορικών ροών αξίας 5 τρις δολαρίων. Οι ΗΠΑ έχουν κατακρίνει τη λογική του Πεκίνου να αναπτύξει στρατιωτικές υποδομές στη θάλασσα με απώτερο σκοπό να εγκαθιδρύσει ένα ιδιότυπο status quo στην περιοχή, ελέγχοντας και περιορίζοντας την ελεύθερη ναυσιπλοΐα.
Η τελευταία επιχείρηση των ΗΠΑ αποκτά ενδεχομένως και άλλα χαρακτηριστικά καθώς διεξήχθη λίγο μετά την “αποχώρηση” του προέδρου των Φιλιππίνων από το δόγμα της Ουάσινγκτον και την ευθυγράμμισή του με το Πεκίνο. Μέχρι πρότινος, οι Φιλιππίνες αποτελούσε κομβικό στρατηγικό σύμμαχο των ΗΠΑ στην περιοχή.
Παρ’ όλα αυτά, ο επικεφαλής των ναυτικών επιχειρήσεων στην περιοχή, ναύαρχος John Richardson, είχε δηλώσει κατά τη διάρκεια ταξιδιού του στην Κίνα πως “Το Αμερικανικό Π.Ν. θα συνεχίσει να εξάγει επιχειρήσεις ρουτίνας σε όλον τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένου και της Κινεζικής θάλασσας προκειμένου να προασπίσει τα δικαιώματα, τις ελευθερίες και τη νομιμότητα στη χρήση τόσο στο θαλάσσιο όσο και στον εναέριο χώρο”.
Φωτο: ΕΡΑ, STR
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Για πρώτη φορά φέτος, η αμερικανική κεντρική τράπεζα (Fed) μείωσε σήμερα τα επιτόκια κατά 25 μονάδες βάσεις, στο εύρος του 4% έως 4,25%, διατηρώντας…
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Σεπτεμβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο αγγλικό τεύχος των…
Τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των κινεζικών ναυπηγείων, έναντι των υπολοίπων, τόσο στην Ασία όσο και σε κάθε άλλη γωνιά του πλανήτη είναι δεδομένα. Μάλιστα, με…
Μια νέα καινοτομία υψηλής τεχνολογικής σημασίας για τους στόλους μεταφοράς υγραερίου εγκρίθηκε πρόσφατα από τον Lloyd’s Register (LR) στην HD Hyundai Heavy Industries (HHI)…
QatarEnergy και Samsung C&T’s Engineering & Construction Group (Samsung C&T) υπέγραψαν συμφωνία για την κατασκευή ενός μεγάλης κλίμακας φωτοβολταϊκού πάρκου στο Dukhan, 80 χλμ.…
Ο American Bureau of Shipping (ABS) δημοσίευσε πρόσφατα τη δεύτερη έκδοση της μελέτης «Emerging Battery Technologies in the Maritime Industry». Σε αυτήν προσφέρεται μια…
Υπό τη «σκιά» των επιπτώσεων των αμερικανικών δασμών στην οικονομία του Καναδά, η Οτάβα φαίνεται να έχει θέσει σε πρώτο πλάνο την ανάπτυξη έργων…
Χωρίς φρένο προχωρά, όπως όλα δείχνουν, η παραγωγή του αμερικανικού καλαμποκιού το τρέχον έτος. Ειδικότερα, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters, η φετινή σοδειά θα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ