
Η κρίση που βιώνει η ναυτιλία, όπως άλλωστε και οι περισσότεροι κλάδοι της παγκόσμιας οικονομίας, έχει αφήσει εμφανή τα σημάδια της και στη γερμανική ναυτιλιακή βιομηχανία. Και βέβαια το πιο σημαντικό εξ αυτών είναι η συρρίκνωση (και) του γερμανικού ποντοπόρου εμπορικού στόλου, που οδηγεί σε συνεχή περιορισμό των ευκαιριών εύρεσης εργασίας για τους Γερμανούς ναυτικούς. Και αυτή η πραγματικότητα ήταν που απασχόλησε αρκετούς από τους ομιλητές που παραβρέθηκαν στο 10ο Ναυτιλιακό Συνέδριο της Βρέμης, που πραγματοποιήθηκε στις 12 και 13 Απριλίου 2016 και είχε θέμα: τα θαλάσσια επαγγέλματα σε μετάβαση».
Με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία, 6.000 είναι οι Γερμανοί ναυτικοί που εργάζονται σε πλοία υπό γερμανική σημαία.
Ο Iven Krämer, γερουσιαστής υπεύθυνος για την οικονομία, την απασχόληση και τους λιμένες του ομόσπονδου κρατιδίου της Βρέμης, κατά την ομιλία του στο συνέδριο τόνισε ότι «η κατάσταση στην γερμανική ναυτιλία είναι δύσκολη. Και αυτό -μεταξύ άλλων- αντικατοπτρίζεται και στη μείωση του αριθμού των σπουδαστών που παρακολουθούν ναυτικές σπουδές». Επιπλέον, τόνισε ότι «καθώς η ναυτιλιακή αγορά εισέρχεται σε μία εποχή νέων προκλήσεων απαιτούνται και αλλαγές στα ναυτικά επαγγέλματα και κατά συνέπεια στον χώρο της ναυτικής εκπαίδευσης».
Έχει ενδιαφέρον να σημειωθεί ότι και στην Γερμανία το μεγάλο όνειρο των νέων ανθρώπων που αγαπούν τη θάλασσα είναι να γίνουν αξιωματικοί του εμπορικού ναυτικού και βέβαια οι περισσότεροι επιθυμούν να γίνουν πλοίαρχοι.
Βέβαια, για αρκετούς νέους ελκυστική παρουσιάζεται πλέον και η προοπτική εργασίας στη στεριά, είτε αυτό συνεπάγεται απασχόληση σε λιμενικές αρχές, σε τερματικούς σταθμούς, εργασία ως πλοηγοί ή ακόμα και εργασία σε εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο των logistics.
Όπως και να έχει, βέβαια, ένας νέος που αγαπά την θάλασσα πρέπει να έχει υπομονή και να αφιερώσει αρκετό χρόνο για να ολοκληρώσει τις σπουδές του, ειδικά στην περίπτωση που επιθυμεί να αποκτήσει το δίπλωμα πλοιάρχου. Για τη λήψη του διπλώματος ένας νέος πρέπει να παρακολουθήσει σπουδές διάρκειας οκτώ εξαμήνων, συμπεριλαμβανομένων και δύο εξαμήνων πρακτικής άσκησης, ενώ σε κάθε περίπτωση ακόμα και μετά τη λήψη του διπλώματος πρέπει να έχει υπομονή για να αποκτήσει την αναγκαία πολυετή εμπειρία εργασίας στα πλοία προτού βρεθεί και ο ίδιος στην θέση του καπετάνιου. Το ζήτημα, βέβαια, είναι ότι στη σημερινή εποχή της κρίσης, η πιθανότητα να βρει ένας νέος πλοίο για να εργαστεί και να αποκτήσει την αναγκαία θαλασσινή εμπειρία καθίσταται όλο και πιο δύσκολη, καθώς ο γερμανικός εμπορικός στόλος έχει εισέλθει σε μία εποχή συνεχούς μείωσης του δυναμικού του.
Όμως, αυτή η συρρίκνωση του γερμανικού εμπορικού στόλου δεν επηρεάζει μόνο όσους επιθυμούν να γίνουν πλοίαρχοι αλλά έχει οδηγήσει και σε ένα ακόμα πρόβλημα: την έλλειψη ικανού αριθμού πλοηγών με χώρο ευθύνης λιμένες, θαλάσσιες οδούς ή οδούς εσωτερικής ναυσιπλοΐας. Συγκεκριμένα, σήμερα εργάζονται στην Γερμανία ως πλοηγοί περίπου 800 άτομα, ενώ κάθε χρόνο λόγω συνταξιοδότησης υπάρχει η ανάγκη για πρόσληψη περισσοτέρων από 40 νέων πλοηγών. Όμως, όπως υποστηρίζει ο πλοίαρχος Uwe Jepsen, πρόεδρος της Ομοσπονδιακής Ένωσης Πλοηγών Ανοικτής Θαλάσσης και Λιμένων της Γερμανίας, η πρόσληψη ακόμα και αυτών των 40 νέων πλοηγών είναι ιδιαιτέρως δύσκολη καθώς η δεξαμενή από την οποία αναζητούνται οι νέοι πλοηγοί είναι κατά βάση οι εν ενεργεία πλοίαρχοι και ανώτεροι αξιωματικοί. Και το πρόβλημα έγκειται στο γεγονός ότι ο ολοένα συρρικνούμενος γερμανικός στόλος οδηγεί και σε μείωση των προσώπων εκείνων που θα μπορούσαν να γίνουν πλοηγοί. Η γερμανική κυβέρνηση μοιάζει κατά τον Uwe Jepsen να έχει αντιληφθεί τη σοβαρότητα του ζητήματος και αναμένεται η ανακοίνωση λήψης συγκεκριμένων μέτρων από το επόμενο έτος.
Φωτό: flickr.com/Ostseetroll
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Με αμείωτο ενδιαφέρον συνεχίζονται οι συμφωνίες προμήθειας LNG στη διεθνή αγορά ενέργειας, με τις Woodside και Petronas να παίρνουν τη σκυτάλη. Συγκεκριμένα, η Woodside…
Για τον οικονομικό γίγαντα της Ασίας, η χαλυβουργία αποτελεί κορυφαία επιχειρηματική δραστηριότητα, η οποία εξυπηρετεί τόσο ίδιες ανάγκες της Κίνας όσο και άλλων οικονομιών,…
Καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανία επιταχύνει τις προσπάθειες αποανθρακοποίησης, τα εναλλακτικά καύσιμα βρίσκονται στο επίκεντρο της ενεργειακής μετάβασης των πλοίων. Στο πλαίσιο αυτό, πρόσφατη έκθεση…
Η κυβέρνηση του Ντόναλντ Τραμπ επιχειρεί την αποδυνάμωση της κινεζικής επιρροής στις παγκόσμιες λιμενικές υποδομές, με στόχο να θέσει περισσότερους τερματικούς σταθμούς υπό δυτικό…
Σημαντική οικονομική ώθηση αναμένεται να λάβει σύντομα ο ναυτιλιακός κλάδος του Ηνωμένου Βασιλείου. Συγκεκριμένα, σύμφωνα δημοσίευμα του Reuters, η βρετανική κυβέρνηση σε συνεργασία με…
Καθώς η παγκόσμια αγορά πετρελαίου «ακροβατεί» σε τεντωμένο σχοινί, το τοπίο στον κλάδο των διυλίσεων παραμένει ρευστό. Αν και η παραγωγή των διυλιστηρίων κατέγραψε…
Η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), η ηγετική φωνή της παγκόσμιας βιομηχανίας κρουαζιέρας, προχωρά στην επόμενη φάση της καμπάνιας της «All Aboard Greece», αναδεικνύοντας…
Την έναρξη της διαδικασίας για την οριοθέτηση της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης μεταξύ Ελλάδας και Λιβύης κήρυξαν ο υπουργός Εξωτερικών της Ελλάδας Γιώργος Γεραπετρίτης και…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ