
Η υποσαχάρια Αφρική είναι σήμερα η μεγαλύτερη αναπτυσσόμενη αγορά στον κόσμο. Οι «οικονομίες του λέοντα», όπως αποκαλούνται, αρχίζουν μεν και βρυχώνται, αλλά ο εμπορικός ανταγωνισμός είναι συνήθως αθέμιτος. Ειδικά οι ευρωπαϊκές εταιρείες αδυνατούν να διεισδύσουν, για συγκεκριμένους και δυσεπίλυτους λόγους που σχετίζονται με τη γραφειοκρατία, την έλλειψη ασφάλειας, τη διαφθορά και τη διαφορετική επιχειρηματική κουλτούρα που παρουσιάζεται στην περιοχή.
Ένας επιπλέον βασικός λόγος είναι η αδυναμία των ευρωπαϊκών εταιρειών να αναπτύξουν κοινές και στοχευμένες δράσεις, σε μορφή συμπράξεων ή κοινοπραξιών, σε αντίθεση με άλλες γεωγραφικές περιοχές όπου ευρωπαϊκά επιχειρηματικά κονσόρτσιουμ προτείνουν ολοκληρωμένα «πακέτα», ιδίως σε θέματα μεταφορών και logistics.
Oι θαλάσσιες μεταφορές και υπηρεσίες αποτελούν για την Ένωση Δανών Εφοπλιστών τον ακρογωνιαίο λίθο αυτής της νέας τάξης πραγμάτων, ειδικά για την αναπτυσσόμενη Αφρική. Η κραταιά ένωση της Κοπεγχάγης υποστηρίζει, μάλιστα, ότι μόνο με ένα σταθερό και βάσιμο σχέδιο ανάπτυξης των θαλάσσιων μεταφορών και των λιμενικών υποδομών και οδικών αρτηριών της υποσαχάριας Αφρικής θα επέλθει ανάπτυξη στην ήπειρο. Εάν όμως δεν ολοκληρωθούν οι λιμενικές, οδικές και σιδηροδρομικές υποδομές, υποστηρίζουν οι Δανοί πως η ναυτιλία δεν μπορεί να προσφέρει τη σανίδα σωτηρίας στις τοπικές -και προβληματικές σήμερα- οικονομίες της Μαύρης Ηπείρου.
Κατά την Ένωση Δανών Εφοπλιστών, οι αντιπροσωπείες της Ε.Ε. σε ολόκληρη την υποσαχάρια Αφρική θα πρέπει να διαδραματίσουν έναν νέο ρόλο, αναβαθμίζοντας τις στρατηγικές που αφορούν θέματα οικονομικής διπλωματίας. Η Ε.Ε. -σύμφωνα με τους Δανούς- διαθέτει ένα μοναδικό σύνολο οργανισμών, μέσων και εργαλείων, ιδίως για την αφρικανική ήπειρο. Με ισχυρές προτάσεις που αφορούν την ανάπτυξη, το εμπόριο και τη διπλωματία, η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει τη δυνατότητα να στηρίξει ουσιαστικά και μακροπρόθεσμα την ατζέντα που έχει θέσει η επιτροπή Γιούνκερ και η οποία σχετίζεται με την «ανάπτυξη μέσω του εμπορίου».
Ενώ τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. όλο και περισσότερο «κλείνουν» τις πρεσβείες τους σε όλο τον κόσμο, η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ήδη συστήσει 139 ευρωπαϊκές αντιπροσωπείες σε ολόκληρο τον κόσμο. Αυτές οι αντιπροσωπείες θα πρέπει πλέον να χρησιμεύσουν ως «φυλάκια» για την οικονομική διπλωματία των χωρών-μελών της Ε.Ε.
Ένα από τα συγκεκριμένα θετικά παραδείγματα τέτοιων πρωτοβουλιών αφορά την Τανζανία, όπου η αντιπροσωπεία της Ε.Ε. ανέλαβε την πρωτοβουλία να συστήσει ένα ολοκληρωμένο Business Group. Η πλατφόρμα αυτή παρέχει σταθερό δίαυλο επικοινωνίας και ένα σύνδεσμο για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις, ώστε αυτές να έχουν πρόσβαση σε στρατηγικές πληροφορίες σχετικά με την οικονομική, κοινωνική και νομοθετική πραγματικότητα της χώρας, η οποία συνήθως επηρεάζει άμεσα τη λειτουργία των επιχειρήσεων. Η πλατφόρμα παρέχει, επίσης, ευκαιρίες για να δημιουργηθούν ευρωπαϊκές κοινοπραξίες οι οποίες θα έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα υποβολής προσφορών σε έργα ευρείας κλίμακας.
Σε μια εποχή που πολλοί αμφισβητούν το ρόλο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι Δανοί εφοπλιστές ενθαρρύνουν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την Ευρωπαϊκή Υπηρεσία Εξωτερικής Δράσης να συμμετάσχουν σε εστιασμένες δράσεις για μια πραγματική οικονομική διπλωματία, που θα αγκαλιάζει και τη ναυτιλία. «Η ναυτιλία είναι η ραχοκοκαλιά του παγκόσμιου εμπορίου και θα παίξει το ρόλο της στη διασφάλιση της επιτυχίας μιας τέτοιας προσπάθειας», αναφέρει η ανακοίνωση των Δανών εφοπλιστών.
Για το σκοπό αυτόν, στις 16 Μαρτίου 2016, η Ένωση Δανών Εφοπλιστών συνδιοργάνωσε με την ECSA την πρώτη στρογγυλή τράπεζα σχετικά με την ανάπτυξη του εμπορίου στην Αφρική. Σύμφωνα με τον διευθυντή Ευρωπαϊκών Υποθέσεων της Ένωσης, Simon Bergulf, η στρογγυλή τράπεζα είναι η πρώτη από μια σειρά εκδηλώσεων με ιδιαίτερη έμφαση στη νέα προσέγγιση που απαιτείται για τις αφρικανικές οικονομίες.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η δραστηριότητα στα διαλυτήρια της Τουρκίας είναι έντονη τους τελευταίους μήνες, και από αυτή δεν λείπουν επίμαχα περιστατικά. Σημειώνεται ότι πρόσφατα πυρκαγιά ξέσπασε σε…
Μια σημαντική επέκταση αναμένεται να πραγματοποιηθεί στο λιμάνι του Λονγκ Μπιτς, στο Λος Άντζελες. Ειδικότερα, η International Transportation Service (ITS) ξεκίνησε τη διαδικασία επέκτασης…
Σε χαμηλά επίπεδα εξακολουθούν να κυμαίνονται οι ναύλοι των LNG carriers, με την προηγούμενη εβδομάδα να ολοκληρώνεται εκ νέου με μικρές απώλειες. Ειδικότερα, βάσει…
Το 18ο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας ενέκρινε την Παρασκευή 18 Ιουλίου το Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ), επιτυγχάνοντας ένα ισχυρό πλήγμα…
Καθώς εντείνονται οι εκκλήσεις της διεθνούς κοινότητας για την επιτάχυνση της αποανθρακοποίησης της ναυτιλιακής βιομηχανίας, το LNG κερδίζει διαρκώς έδαφος ως μεταβατικό καύσιμο για…
Η ναυπήγηση κρουαζιερόπλοιων φαίνεται πως βρίσκεται πλέον ψηλά στην ατζέντα της Μόσχας, καθώς τα ναυπηγεία της Ρωσίας εντείνουν τις προσπάθειές τους προς αυτή την…
To 7,72% των μετοχών της Genco Shipping & Trading απέκτησε η Diana Shipping σύμφωνα με filing της πρώτης στην αμερικανική επιτροπή κεφαλαιαγοράς. Η εταιρεία…
Την τελική έγκριση του 18ου πακέτου κυρώσεων κατά της Ρωσίας έδωσε το Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων σήμερα στις Βρυξέλλες. Το 18ο πακέτο κυρώσεων περιλαμβάνει νέα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ