
Καθώς οι πάγοι της Αρκτικής λιώνουν ανοίγουν για τα κρουαζιερόπλοια νέες θαλάσσιες οδοί σε μέχρι πρότινος απρόσιτα νερά. Όμως πόσο ασφαλής μπορεί να είναι η ναυσιπλοΐα στις μακρινές βόρειες θάλασσες;
Για τον Malte Humpert, που είναι ειδικός σε θέματα ναυτιλίας και προστασίας περιβάλλοντος στην Αρκτική, η τελευταία θα παραμείνει για μεγάλο ακόμα χρονικό διάστημα μία επικίνδυνη περιοχή για τα κρουαζιερόπλοια.
Βέβαια, δεν είναι σπάνιο να συναντήσει σήμερα κανείς τουριστικά πλοία αναψυχής, γιοτ ή μικρά κρουαζιερόπλοια στις θαλάσσιες περιοχές δυτικά της Γροιλανδίας ή στο νορβηγικό αρχιπέλαγος του Σβάλμπαρντ. Ενώ ιδιωτικά σκάφη αναψυχής μερικές φορές επιλέγουν να πλεύσουν και στο Βορειοδυτικό Πέρασμα στον Καναδά.
Με τη θερμοκρασία στην Αρκτική να ανεβαίνει δύο φορές ταχύτερα από ό,τι στον υπόλοιπο πλανήτη, το κάλυμμα πάγου υποχωρεί και απελευθερώνει το Βορειοδυτικό Πέρασμα, ένα θαλάσσιο δρόμο που συνδέει τον Ατλαντικό με τον Ειρηνικό Ωκεανό μέσω του καναδικού αρχιπελάγους στην Αρκτική.
Μάλιστα, για εφέτος το καλοκαίρι αναμένεται να διασχίσει το Βορειοδυτικό Πέρασμα το κρουαζιερόπλοιο «Crystal Serenity» της εταιρείας Crystal Cruises με 1.000 επιβάτες και 600 μέλη πληρώματος. Πρόκειται για μία εντελώς νέα πραγματικότητα για την περιοχή που συνεπάγεται, βέβαια, και μεγάλες προκλήσεις αλλά και κινδύνους για τη ναυσιπλοΐα καθώς οι πλόες θα γίνονται σε θαλάσσιες περιοχές με ανεξερεύνητα βάθη, απρόβλεπτα νερά και με μεγάλα κομμάτια πάγου να επιπλέουν στις παγωμένες θάλασσες, ενώ οι ακτές των περιοχών αυτών είναι πολύ αραιοκατοικημένες.
Η επιλογή, κατά συνέπεια, των εταιρειών κρουαζιέρας να εντάξουν αυτές τις μακρινές βόρειες θάλασσες στα δρομολόγια των πλοίων τους συνεπάγεται ανάγκη για λήψη αρκετών προληπτικών μέτρων όπως προμήθεια ειδικού εξοπλισμού διάσωσης ή πρόβλεψη για παρουσία παγοθραυστικών ώστε σε περίπτωση ανάγκης να προστρέξουν για βοήθεια.
Σε κάθε περίπτωση, όπως τονίζει ο Malte Humpert, η ναυσιπλοΐα σε αυτές τις αρκτικές θάλασσες απειλεί να διαταράξει μεσο-μακροπρόθεσμα ένα ευαίσθητο οικοσύστημα το οποίο άλλωστε κινδυνεύει και εξαιτίας του ολοένα αυξανόμενου ενδιαφέροντος των μεγάλων εταιρειών πετρελαίου και φυσικού αερίου για τον ορυκτό πλούτο της περιοχής.
Φωτό:northwestpassage2015.blogspot.com
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Τον διπλασιασμό του επιδόματος ανεργίας των ναυτικών από 300 σε 600 ευρώ, καθώς και τη σημαντική διεύρυνση των δικαιούχων, προωθεί το Υπουργείο Ναυτιλίας και…

Η Εθνική Εταιρεία Πετρελαίου της Λιβύης (NOC) ανακοίνωσε ότι εισέρχεται στην τελική φάση του πρώτου δημόσιου διαγωνισμού εξερεύνησης από το 2007, με τις εταιρείες…

Η συστηματική προσπάθεια της Κίνας να εξασφαλίσει πρόσβαση στα αφρικανικά μέταλλα, απαραίτητα για την κατασκευή μπαταριών, αναμένεται να αναδιαμορφώσει τις θαλάσσιες ροές ξηρού φορτίου,…

Σε συζητήσεις για πιθανή συγχώνευσή τους έχουν προχωρήσει οι αλληλασφαλιστικοί οργανισμοί UK P&I Club και TT Club. Στη σχετική ανακοίνωση τονίζεται ότι οι δύο…

Πρόταση εξαγοράς για το σύνολο των μετοχών της απέρριψε η ΖΙΜ. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με ανακοίνωση της ισραηλινών συμφερόντων εταιρείας, ο CEO της ΖΙΜ, Eli…

Το διπλωματικό βάρος μετατοπίζεται πλέον στο Κρεμλίνο, καθώς το Κίεβο φαίνεται να συναινεί κατ’ αρχήν στο αναθεωρημένο αμερικανικό ειρηνευτικό πλαίσιο, σύμφωνα με τ αμερικανικό…

Η αξιοποίηση των συμπερασμάτων της πρωτότυπης Μελέτης του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου (ΝΑΤ) «Διεθνείς καλές πρακτικές για την προώθηση της γυναικείας ναυτικής απασχόλησης», την οποία…

Στα Μέθανα, μια εγκαταλελειμμένη μονάδα ιχθυοκαλλιέργειας που είχε μετατραπεί σε «πλωτή χωματερή» απομακρύνθηκε πλήρως χάρη στη συνεργασία του περιβαλλοντικού οργανισμού Healthy Seas και του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αθανάσιος Κ.…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ