
Πρόσφατα διέρρευσε μία έκθεση σχετικά με τις παράνομες πωλήσεις πετρελαίου από το Ισλαμικό Κράτος (ΙΚ). Η σχετική έρευνα έγινε έπειτα από πρωτοβουλία της Νορβηγίας και έφερε στο φως σημαντικά στοιχεία που έρχονται να επιβεβαιώσουν πρόσφατες πληροφορίες που θέλουν το ΙΚ να εξάγει λαθραία πετρέλαιο προς την Τουρκία, όπου και πωλείται σε ιδιαιτέρως χαμηλές τιμές.
Συγκεκριμένα, η νορβηγική εφημερίδα Klassekampen δημοσίευσε ορισμένες λεπτομέρειες από την έκθεση, η οποία συντάχθηκε από την ανεξάρτητη εταιρεία συμβούλων πετρελαίου και φυσικού αερίου Rystad Energy, κατόπιν αιτήματος του Υπουργείου Εξωτερικών της Νορβηγίας.
Για τη σύνταξη της έκθεσης, η οποία χρονολογείται από τον περασμένο Ιούλιο, η εταιρεία Rystad Energy έκανε χρήση μίας δικής της βάσης δεδομένων, ενώ αξιοποίησε και πληροφόρηση προερχόμενη από τις περιοχές υπό τον έλεγχο του ΙΚ αλλά και από την Τουρκία.
Σύμφωνα με τα όσα παρουσίασε η εφημερίδα «μεγάλες ποσότητες πετρελαίου έχουν παρανόμως περάσει από τα σύνορα της Τουρκίας προερχόμενες από τις περιοχές της Συρίας και του Ιράκ οι οποίες βρίσκονται υπό τον έλεγχο του Ισλαμικού Κράτους». Επιπλέον, αποκαλύπτει η εφημερίδα ότι «το πετρέλαιο φτάνει λαθραία στην Τουρκία με πετρελαιοφόρα οχήματα μέσω ειδικών διαδρομών στα τουρκοϊρακινά και τουρκοσυριακά σύνορα και εν συνεχεία πωλείται στην τουρκική αγορά σε σημαντικά μειωμένες τιμές, από $25 έως $45 το βαρέλι». Ως μέτρο σύγκρισης, να σημειώσουμε ότι η τιμή του μπρεντ διαπραγματεύεται στα $35 έως $55 ανά βαρέλι.
Στην έκθεση σημειώνεται με έμφαση ότι «οι παράνομες εξαγωγές πραγματοποιούνται χάρη στην παρουσία στην Τουρκία μίας καλά εδραιωμένης μαύρης αγοράς». Και η έκθεση καταλήγει λέγοντας ότι «πολλοί από τους λαθρέμπορους αλλά και τους διεφθαρμένους φύλακες των συνόρων, οι οποίοι προ ολίγων ετών βοηθούσαν τον Σαντάμ Χουσεΐν να αποφύγει τις διεθνείς κυρώσεις εναντίον της χώρας του, τώρα βοηθούν πια το Ισλαμικό Κράτος να εξάγει παρανόμως πετρέλαιο και να εισπράττει σε αντάλλαγμα μεγάλα χρηματικά ποσά».
Τα όσα δημοσιοποιεί η νορβηγική καθημερινή εφημερίδα Klassekampen έρχονται σε συνέχεια των όσων αποκάλυψε, στις αρχές Δεκεμβρίου, το Ρωσικό υπουργείο Άμυνας περί παράνομης αποστολής στην Τουρκία του μεγαλύτερου μέρους του πετρελαίου που παράγεται στα υπό το ΙΚ ελεγχόμενα εδάφη του Ιράκ και της Συρίας. Μάλιστα, αξίζει να σημειωθεί ότι μετά τις καταγγελίες της Ρωσίας ότι η Τουρκία συναλλάσσεται παράνομα με τους τζιχαντιστές του Ισλαμικού Κράτους για να αγοράζει πετρέλαιο είχε δοθεί στην δημοσιότητα από το Ρωσικό υπουργείο Άμυνας και βίντεο, το οποίο παρουσιάζει κομβόι φορτηγών που μεταφέρουν παράνομα πετρέλαιο προς την Τουρκία να τυλίγεται στις φλόγες.
Από την πλευρά της η Άγκυρα αρνείται σε έντονο ύφος τις κατηγορίες για παράνομη εισαγωγή πετρελαίου από το ΙΚ. Μάλιστα, ο Τούρκος πρόεδρος Ταγίπ Ερντογάν δήλωσε ότι κανείς δεν έχει το δικαίωμα να συκοφαντεί και δυσφημεί την Τουρκία με αυτόν τον τρόπο., και ότι όποιος αποδείξει το αληθές των κατηγοριών εναντίον της χώρας του τότε ο ίδιος θα παραιτηθεί από τον προεδρικό θώκο. Αξίζει να σημειωθεί, τέλος, ότι στα μέσα του Δεκέμβρη ανώτερος αξιωματούχος του Στέιτ Ντιπάρτμεντ ανέφερε ότι σε κάθε περίπτωση η ποσότητα πετρελαίου που μεταφέρεται παράνομα στην Τουρκία από τη Συρία δεν είναι αρκετή ώστε να είναι επικερδής. Επιπλέον, ο ίδιος αξιωματούχος προσέθεσε ότι «η εκτίμηση της αμερικανικής κυβέρνησης είναι ότι δεν πραγματοποιείται διακίνηση σημαντικών ποσοτήτων πετρελαίου μεταξύ των περιοχών που βρίσκονται στον έλεγχο του Ισλαμικού Κράτους και της Τουρκίας».
Φωτό: ΑΠΕ-ΜΠΕ/MOHAMMED SABER
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Η δευτερογενής αγορά δεξαμενόπλοιων το 2025 εμφανίζει εξαιρετικά υψηλή κινητικότητα, τροφοδοτούμενη από τις ισχυρές αποδόσεις των ναύλων ως αποτέλεσμα της αύξησης των τονομιλίων λόγω…

Κυκλοφόρησε η ετήσια ειδική έκδοση της Lloyd’s List με τις 100 προσωπικότητες και σημαντικούς παράγοντες που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην παγκόσμια ναυτιλία για το…

Τα τελευταία στοιχεία της Υπηρεσίας Κλιματικής Αλλαγής Copernicus (C3S) της ΕΕ επιβεβαιώνουν μια ανησυχητική κανονικότητα, σύμφωνα με το Reuters. Tο 2025 αναμένεται να καταγραφεί…

Μια τεκτονική αλλαγή συντελείται στον παγκόσμιο ανταγωνισμό για την ηγεμονία στην τεχνητή νοημοσύνη, καθώς το ενδιαφέρον μετατοπίζεται από τα γλωσσικά μοντέλα (LLMs) και τον…

Ένα ακόμα πλοίο-κόσμημα καθελκύστηκε από το ναυπηγείο Fincantieri στην Ιταλία. Πρόκειται για το «Seven Seas Prestige», ένα από τα δύο πολυτελέστατα κρουαζιερόπλοια νέας γενιάς,…

Ο γαλλικός κολοσσός της εφοδιαστικής αλυσίδας, CMA CGM, σχεδιάζει την έκδοση τριετών ομολόγων για τη συγκέντρωση σημαντικών κεφαλαίων. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με το Reuters,…

Δύο νέες ρήτρες για χρήση στις συμφωνίες αγοραπωλησιών πλοίων, με στόχο να αντιμετωπιστούν κίνδυνοι συμμόρφωσης με τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς, υιοθέτησε η BIMCO. Σύμφωνα με…

Την έναρξη της κατασκευής του μελλοντικού τερματικού σταθμού κρουαζιέρας στο λιμάνι της Φιλαδέλφειας ανακοίνωσε πρόσφατα η PhilaPort. Πρόκειται για μια έκταση 16 έικρ δίπλα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ