
Πρόσφατα διέρρευσε μία έκθεση σχετικά με τις παράνομες πωλήσεις πετρελαίου από το Ισλαμικό Κράτος (ΙΚ). Η σχετική έρευνα έγινε έπειτα από πρωτοβουλία της Νορβηγίας και έφερε στο φως σημαντικά στοιχεία που έρχονται να επιβεβαιώσουν πρόσφατες πληροφορίες που θέλουν το ΙΚ να εξάγει λαθραία πετρέλαιο προς την Τουρκία, όπου και πωλείται σε ιδιαιτέρως χαμηλές τιμές.
Συγκεκριμένα, η νορβηγική εφημερίδα Klassekampen δημοσίευσε ορισμένες λεπτομέρειες από την έκθεση, η οποία συντάχθηκε από την ανεξάρτητη εταιρεία συμβούλων πετρελαίου και φυσικού αερίου Rystad Energy, κατόπιν αιτήματος του Υπουργείου Εξωτερικών της Νορβηγίας.
Για τη σύνταξη της έκθεσης, η οποία χρονολογείται από τον περασμένο Ιούλιο, η εταιρεία Rystad Energy έκανε χρήση μίας δικής της βάσης δεδομένων, ενώ αξιοποίησε και πληροφόρηση προερχόμενη από τις περιοχές υπό τον έλεγχο του ΙΚ αλλά και από την Τουρκία.
Σύμφωνα με τα όσα παρουσίασε η εφημερίδα «μεγάλες ποσότητες πετρελαίου έχουν παρανόμως περάσει από τα σύνορα της Τουρκίας προερχόμενες από τις περιοχές της Συρίας και του Ιράκ οι οποίες βρίσκονται υπό τον έλεγχο του Ισλαμικού Κράτους». Επιπλέον, αποκαλύπτει η εφημερίδα ότι «το πετρέλαιο φτάνει λαθραία στην Τουρκία με πετρελαιοφόρα οχήματα μέσω ειδικών διαδρομών στα τουρκοϊρακινά και τουρκοσυριακά σύνορα και εν συνεχεία πωλείται στην τουρκική αγορά σε σημαντικά μειωμένες τιμές, από $25 έως $45 το βαρέλι». Ως μέτρο σύγκρισης, να σημειώσουμε ότι η τιμή του μπρεντ διαπραγματεύεται στα $35 έως $55 ανά βαρέλι.
Στην έκθεση σημειώνεται με έμφαση ότι «οι παράνομες εξαγωγές πραγματοποιούνται χάρη στην παρουσία στην Τουρκία μίας καλά εδραιωμένης μαύρης αγοράς». Και η έκθεση καταλήγει λέγοντας ότι «πολλοί από τους λαθρέμπορους αλλά και τους διεφθαρμένους φύλακες των συνόρων, οι οποίοι προ ολίγων ετών βοηθούσαν τον Σαντάμ Χουσεΐν να αποφύγει τις διεθνείς κυρώσεις εναντίον της χώρας του, τώρα βοηθούν πια το Ισλαμικό Κράτος να εξάγει παρανόμως πετρέλαιο και να εισπράττει σε αντάλλαγμα μεγάλα χρηματικά ποσά».
Τα όσα δημοσιοποιεί η νορβηγική καθημερινή εφημερίδα Klassekampen έρχονται σε συνέχεια των όσων αποκάλυψε, στις αρχές Δεκεμβρίου, το Ρωσικό υπουργείο Άμυνας περί παράνομης αποστολής στην Τουρκία του μεγαλύτερου μέρους του πετρελαίου που παράγεται στα υπό το ΙΚ ελεγχόμενα εδάφη του Ιράκ και της Συρίας. Μάλιστα, αξίζει να σημειωθεί ότι μετά τις καταγγελίες της Ρωσίας ότι η Τουρκία συναλλάσσεται παράνομα με τους τζιχαντιστές του Ισλαμικού Κράτους για να αγοράζει πετρέλαιο είχε δοθεί στην δημοσιότητα από το Ρωσικό υπουργείο Άμυνας και βίντεο, το οποίο παρουσιάζει κομβόι φορτηγών που μεταφέρουν παράνομα πετρέλαιο προς την Τουρκία να τυλίγεται στις φλόγες.
Από την πλευρά της η Άγκυρα αρνείται σε έντονο ύφος τις κατηγορίες για παράνομη εισαγωγή πετρελαίου από το ΙΚ. Μάλιστα, ο Τούρκος πρόεδρος Ταγίπ Ερντογάν δήλωσε ότι κανείς δεν έχει το δικαίωμα να συκοφαντεί και δυσφημεί την Τουρκία με αυτόν τον τρόπο., και ότι όποιος αποδείξει το αληθές των κατηγοριών εναντίον της χώρας του τότε ο ίδιος θα παραιτηθεί από τον προεδρικό θώκο. Αξίζει να σημειωθεί, τέλος, ότι στα μέσα του Δεκέμβρη ανώτερος αξιωματούχος του Στέιτ Ντιπάρτμεντ ανέφερε ότι σε κάθε περίπτωση η ποσότητα πετρελαίου που μεταφέρεται παράνομα στην Τουρκία από τη Συρία δεν είναι αρκετή ώστε να είναι επικερδής. Επιπλέον, ο ίδιος αξιωματούχος προσέθεσε ότι «η εκτίμηση της αμερικανικής κυβέρνησης είναι ότι δεν πραγματοποιείται διακίνηση σημαντικών ποσοτήτων πετρελαίου μεταξύ των περιοχών που βρίσκονται στον έλεγχο του Ισλαμικού Κράτους και της Τουρκίας».
Φωτό: ΑΠΕ-ΜΠΕ/MOHAMMED SABER
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Καθώς ο «σκιώδης στόλος» βρίσκεται στη «μέγγενη» των δυτικών κυρώσεων, μια ριζοσπαστική απόφαση του μεγαλύτερου ιδιωτικού φορέα διαχείρισης λιμένων της Ινδίας έρχεται να εντείνει…
Η ναυτιλία ξηρού φορτίου βρίσκεται σε μια εποχή έντονων πιέσεων για μείωση εκπομπών και κόστους, κατά την οποία η βελτιστοποίηση κάθε μεμονωμένου ταξιδιού αποκτά…
Εκπρόσωπος των κινεζικών ενόπλων δυνάμεων προειδοποίησε στις 14 Σεπτεμβρίου τις Φιλιππίνες να αποφύγουν τις προκλήσεις στη Νότια Σινική Θάλασσα, μετά τη διεξαγωγή περιπολιών «ρουτίνας»…
Με γαλλικό άρωμα συνεχίζεται το μπαράζ συμφωνιών της εθνικής εταιρείας φυσικού αερίου της Νότιας Κορέας, KOGAS, για την εξασφάλιση εισαγωγών LNG. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με…
Πρόοδος σημειώνεται στο μέτωπο της αποανθρακοποίησης του ναυτιλιακού κλάδου, με τη σύσταση ενός νέου, μη κερδοσκοπικού οργανισμού, ονόματι Global Ethanol Association (GEA). Όπως υποδηλώνει…
Την παράδοση 100 εμπορικών αεροσκαφών ετησίως από το 2028 αναμένει να επιτύχει η Embraer, σύμφωνα με δηλώσεις του CEO της στο Reuters, o οποίος…
Στον απόηχο της πρόσφατης απόφασης του OPEC+ να αυξήσει την παραγωγή του, ο Οργανισμός δημοσίευσε τις εκτιμήσεις του για τις προοπτικές της παγκόσμιας αγοράς…
Το ναυτιλιακό επιχειρείν επιφυλάσσει δυσκολίες με οικονομικές αλλά και γεωπολιτικές διαστάσεις, τις οποίες όλες οι ναυτιλιακές εταιρείες καλούνται, αναπόφευκτα, να αντιμετωπίσουν. Ως αποτέλεσμα, ο…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ