
Η διεύθυνση και το δημοσιογραφικό προσωπικό των Ναυτικών Χρονικών εύχεται σε όλους τους αναγνώστες του Χρόνια Πολλά και Καλά, και ιδιαιτέρως στους ναυτικούς μας εύχεται καλά ταξίδια και καλές θάλασσες. Και σήμερα που ένα χριστουγεννιάτικο δέντρο στολίζει τα περισσότερα σπίτια ας μην ξεχνάμε τη μακρά ναυτική μας παράδοση, που για χρόνια ήθελε αντί ελάτου να μας «συντροφεύει» ένα καράβι αυτές τις ημέρες των εορτών.
Άλλωστε, πριν από όχι και τόσο πολλά χρόνια, μπορούσε κανείς να συναντήσει ένα στολισμένο καραβάκι σε πολλά ελληνικά σπίτια. Επίσης, σε πολλές περιοχές της χώρας, συνηθιζόταν να στολίζεται ένα καραβάκι από τα παιδιά όταν αυτά πήγαιναν από σπίτι σε σπίτι για να πουν τα κάλαντα. Μάλιστα μέσα στο καραβάκι τα παιδιά φύλαγαν τα κάθε λογής γλυκίσματα και τα χριστόψωμα που έπαιρναν ως φίλεμα από τις νοικοκυρές, αφού βέβαια τους είχαν πρώτα τραγουδήσει τα κάλαντα.
Το καράβι, όπως αρκετοί λαογράφοι σημειώνουν, συμβολίζει την αρχή της νέας πορείας που πήρε η ζωή των ανθρώπων μετά την γέννηση του Χριστού. Είναι ένα έθιμο που υποχώρησε σιγά-σιγά με το πέρασμα του χρόνου. Αλλά σε πολλές περιοχές της χώρας μας, και κυρίως στους ναυτότοπους και στα νησιά μας, είναι πολλοί εκείνοι που επιμένουν να το διατηρούν.
Το ελληνικό παραδοσιακό καραβάκι δε συμβολίζει, όμως, μόνο την καινούρια πλεύση του ανθρώπου στην ζωή, αλλά αποτελεί και ένα είδος τιμής και καλωσορίσματος στους ναυτικούς, που επέστρεφαν από τα μακρινά ταξίδια τους.
Και οι ευχές των Ναυτικών Χρονικών κλείνουν με κάλαντα γεμάτα θάλασσα, καράβια και αλμύρα, που τραγουδούν ακόμα και σήμερα τα παιδιά στα νησιά των Κυκλάδων:
Σένα σου πρέπει αφέντη μου
καράβι ν’αρματώσεις
και τα σκοινιά του καραβιού
να τα μαλαματώσεις…
Σένα σου πρέπει αφέντη μου
κάραβι από την Πόλη,
όντας το φέρεις στο νησί
να το ζηλεύουν όλοι…
Να έχει απάνω το Σταυρό
και την Αγία Σοφία
όντας γυρνάς στα πέλαγα
να έχεις ευλογία…
Να έχει πάνω την ευχή
απ το Πατριαρχείο
και από τον “Αγιο Δέσποτα
να μην δουγιάς θηρίο…
Σένα σου πρέπει αφέντη μου
καράβι από την Μάλτα
τσαι κείνο που χεις στο νησί
να το τραβάς για βάρκα…
Στη φωτογραφία δεξαμενόπλοιο στις ακτές του Λιβάνου. Κάτω από το άγρυπνο βλέμμα της Θεοτόκου.
(Πηγή φωτό ΑΠΕ)
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Στις 16 Νοεμβρίου 1916, το HMHS Britannic, επιταγμένο από το Βρετανικό Ναυαρχείο, για να μετατραπεί σε πλωτό νοσοκομείο κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ενώ έπλεε…
Καθώς ο «σκιώδης στόλος» βρίσκεται στη «μέγγενη» των δυτικών κυρώσεων, μια ριζοσπαστική απόφαση του μεγαλύτερου ιδιωτικού φορέα διαχείρισης λιμένων της Ινδίας έρχεται να εντείνει…
Η ναυτιλία ξηρού φορτίου βρίσκεται σε μια εποχή έντονων πιέσεων για μείωση εκπομπών και κόστους, κατά την οποία η βελτιστοποίηση κάθε μεμονωμένου ταξιδιού αποκτά…
Εκπρόσωπος των κινεζικών ενόπλων δυνάμεων προειδοποίησε στις 14 Σεπτεμβρίου τις Φιλιππίνες να αποφύγουν τις προκλήσεις στη Νότια Σινική Θάλασσα, μετά τη διεξαγωγή περιπολιών «ρουτίνας»…
Με γαλλικό άρωμα συνεχίζεται το μπαράζ συμφωνιών της εθνικής εταιρείας φυσικού αερίου της Νότιας Κορέας, KOGAS, για την εξασφάλιση εισαγωγών LNG. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με…
Πρόοδος σημειώνεται στο μέτωπο της αποανθρακοποίησης του ναυτιλιακού κλάδου, με τη σύσταση ενός νέου, μη κερδοσκοπικού οργανισμού, ονόματι Global Ethanol Association (GEA). Όπως υποδηλώνει…
Την παράδοση 100 εμπορικών αεροσκαφών ετησίως από το 2028 αναμένει να επιτύχει η Embraer, σύμφωνα με δηλώσεις του CEO της στο Reuters, o οποίος…
Στον απόηχο της πρόσφατης απόφασης του OPEC+ να αυξήσει την παραγωγή του, ο Οργανισμός δημοσίευσε τις εκτιμήσεις του για τις προοπτικές της παγκόσμιας αγοράς…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ