
Tεράστια πλέον η ευθύνη του Ιάπωνα πρωθυπουργού Σίνζο Άμπε, ο οποίος παρά τις παρεμβάσεις στην οικονομικής πολιτική της χώρας, βλέπει τη χώρα του να οδηγείται σε ύφεση για δεύτερη φορά από το 2012. Ο Άμπε και το κόμμα του κέρδισαν την εξουσία δίνοντας στο λαό ρητή υπόσχεση ότι η οικονομία θα ανακάμψει και η ανεργία θα μειωθεί.
Το ακαθάριστο εγχώριο προϊόν συρρικνώθηκε 0,8% κατά το τρίτο τρίμηνο, που έληξε το Σεπτέμβριο, βάζοντας τη χώρα επισήμως σε ύφεση. Αυτή είναι η πέμπτη περίοδος ύφεσης της χώρας από την αρχή της διεθνούς οικονομικής κρίσης που ξεκίνησε το 2008, και η δεύτερη κατά τη διάρκεια της πρωθυπουργίας του κ. Άμπε.
Η πρώτη ύφεση οφειλόταν σύμφωνα με αναλυτές στην απόφαση της κυβέρνησης να αυξήσει τον κρατικό φόρο επί των πωλήσεων το 2013, η οποία οδήγησε στον κλονισμό της εμπιστοσύνης των καταναλωτών και στη συρρίκνωση των δαπανών τους.
Η στασιμότητα της οικονομίας στην Κίνα και η εξάρτηση των ιαπωνικών τραπεζών και βιομηχανιών από τη γείτονα χώρα είναι οι βασικές αιτίες που προκάλεσαν την τωρινή ύφεση. Οι πιο δραματικές επιπτώσεις εστιάζονται σε συγκεκριμένες βιομηχανικές μονάδες κυρίως κατασκευής μηχανημάτων και εξαρτημάτων.
Παρά την ύφεση το συνολικό ποσοστό ανεργίας είναι ακόμα πολύ χαμηλό και δεν ξεπερνά το 35%.
Ωστόσο επικριτές του πρωθυπουργού υπενθυμίζουν ότι οι περισσότεροι νέοι και οι άνω των 50 ετών εργάζονται με μερική απασχόληση και με χαμηλότερους μισθούς. Μεγάλος αριθμός εργατών εγκαταλείπει επίσης τα βαριά επαγγέλματα: η ιαπωνική βιομηχανία κάθε χρόνο χάνει 100.000 εργάτες οι οποίοι προτιμούν άλλες δουλειές- κυρίως στη γεωργία- ή ακόμα και τα επιδόματα ανεργίας.
Επιπλέον οι σημαντικές εταιρείες της Ιαπωνίας αναφέρουν μεν υψηλότερα κέρδη το τελευταίο διάστημα, αλλά τα κέρδη αυτά δεν επανεπενδύονται σύμφωνα με αναλυτές στην εθνική οικονομία με τη μορφή νέων επενδύσεων ή με υψηλότερους μισθούς.
Ο ιαπωνικός λαός πάντως φαίνεται να χάνει την εμπιστοσύνη του στο “Abenomics”, όπως ονομάζεται το οικονομικό πρόγραμμα που εφαρμόζεται μάλλον ανεπιτυχώς στη χώρα. Μια έρευνα από την εφημερίδα Nikkei ανέφερε ότι μόνο το 25% των πολιτών πιστεύει ότι η πολιτική που εφαρμόζεται θα αναζωογονήσει την οικονομία.
Φωτο: greenpeace.org
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών






Η επιστροφή στη θαλάσσια αρτηρία της Ερυθράς Θάλασσας σε σύντομο σχετικά χρονικό διάστημα διαφαίνεται πιο πιθανή μέρα με τη μέρα, σύμφωνα με την ΒΙΜCO,…

Κάλεσμα προς τα εγχώρια ναυπηγεία να καταθέσουν προτάσεις για τη ναυπήγηση έως τεσσάρων product tankers διπλού καυσίμου απηύθυνε πρόσφατα η Shipping Corporation of India…

Η εντυπωσιακή αύξηση των ροών ρωσικού αερίου μέσω αγωγών προς την Κίνα αδυνατεί να μεταφραστεί σε ισοδύναμο οικονομικό όφελος για τη Μόσχα –σύμφωνα με…

Η DHL Global Forwarding και η CMA CGM κάνουν ένα σημαντικό βήμα προς την αποανθρακοποίηση των παγκόσμιων μεταφορών εμπορευματοκιβωτίων. Οι δύο εταιρείες συμφώνησαν να…

Η δευτερογενής αγορά ξηρού φορτίου το 2025 χαρακτηρίζεται από ισχυρή ρευστότητα, με τους Έλληνες πλοιοκτήτες ωστόσο να κινούνται με σαφή διάθεση ποιοτικής αναδιάρθρωσης και…

Άνοδο των εσόδων από τις εξαγωγές εμπορευμάτων βλέπει η Αυστραλία για το 2026, καθώς συνεχίζεται το ράλι του χρυσού και το σιδηρομετάλλευμα αποδεικνύεται ανθεκτικό,…

Ανάμεικτες τάσεις εμφανίζουν οι θαλάσσιες μεταφορές αυτοκινήτων στην εκπνοή του 2025. Σύμφωνα με την Clarksons, o όγκος διά θαλάσσης μεταφορών αυτοκινήτων θα αυξηθεί φέτος…

Παρά το ρευστό περιβάλλον του διεθνούς εμπορίου κατά το τρέχον έτος, ο λιμένας του Λος Άντζελες οδεύει προς την επίτευξη ενός ιστορικού οροσήμου, ξεπερνώντας το φράγμα των…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ