
Χωρίς δυσάρεστες εκπλήξεις αναμένεται τις επόμενες ώρες η ψήφιση του νομοσχεδίου περι φορολογίας ελληνικών και ελληνόκτητων πλοίων. Η βουλή αναμένεται (και ευελπιστούμε) να υπερψηφίσει την αναπροσαρμογή των συντελεστών φόρου κατά 4% τόσο για πλοία με ελληνική σημαία (άρθρο 6 και 10 του Ν.27/75) όσο και για τα πλοία με αλλοδαπή σημαία, ελληνικών συμφερόντων και νηολογημένα στο ΝΑΤ (άρθρο 4 του Ν.27/75). Η αναπροσαρμογή των συντελεστών φόρου και εισφοράς αφορά την πενταετία 2016- 2020. Η συγκεκριμένη ρύθμιση αφορά και τις διαχειρίστριες εταιρείες του Ν27/75 (πιο γνωστές, αν και λανθασμένα, ως εταιρείες του Νόμου 89) για την τετραετία 2016- 2019. Η αναπροσαρμογή του 4% -ετησίως- γίνεται στο πλαίσιο και προηγούμενων αναπροσαρμογών που ξεκίνησαν από το 1975 και επαναλαμβάνονται κάθε πενταετία με ειδικούς νόμους και συμβαδίζει με προηγούμενες ρυθμίσεις αλλά και διεθνείς πρακτικές.
Στο νομοσχέδιο συμπεριλαμβάνεται επίσης και νέα ρύθμιση για πλοία (επιβατηγά, σκάφη αναψυχής κτλ) μέχρι 500 κοχ που εκτελούν διεθνείς πλόες με σημαία κράτους μέλους ΕΕ ή ΕΟΧ. Με τη νέα τροπολογία η φορολόγηση των πλοίων αυτών θα είναι ίση με την αντίστοιχη που ισχύει για πλοία με ελληνική σημαία και ίδιας χωρητικότητας. Η τροπολογία έρχεται ως άμεση και αναγκαία απάντηση στη γνωστή υπόθεση για την οποία η Ελλάδα εγκαλείται από την Επιτροπή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο του Λουξεμβούργου.
Παρά τις κάποιες αμφιβολίες και τους σκεπτικισμούς από παράγοντες της ναυτιλίας και μερίδας των ΜΜΕ, ο κ. Σταθάκης δεν φάνηκε να επιθυμεί ρήξη με την ελληνική ναυτιλιακή οικογένεια. Οι πρώτες νομοθετικές- φορολογικές πρωτοβουλίες που αφορούν την ποντοπόρο ναυτιλία μας δεν φαίνεται να αιφνιδιάζουν κανέναν αλλά ούτε και να αντιβαίνουν σε διεθνείς και ευρωπαϊκές πολιτικές και φορολογικές πρακτικές. Η όποια αιφνίδια αλλαγή του θεσμικού πλαισίου και της φορολόγησης του ελληνικού πλοίου και της διαχειρίστριας εταιρείας θα οδηγούσε σε πολυποίκιλες αντιδράσεις τη στιγμή που η Λεμεσός, το Λουξεμβούργο, το Γιβραλτάρ και η Βαλέτα καραδοκούν…
ΦΩΤΟ: ΑΠΕ ΜΠΕ / ΚΑΤΙΑ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), η ηγετική φωνή της παγκόσμιας βιομηχανίας κρουαζιέρας, προχωρά στην επόμενη φάση της καμπάνιας της «All Aboard Greece», αναδεικνύοντας…
Την έναρξη της διαδικασίας για την οριοθέτηση της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης μεταξύ Ελλάδας και Λιβύης κήρυξαν ο υπουργός Εξωτερικών της Ελλάδας Γιώργος Γεραπετρίτης και…
Οι γεωπολιτικές ζυμώσεις ανά τον κόσμο, με καταλυτικό παράγοντα τη δασμολογική πολιτική του Ντόναλντ Τραμπ, διαμορφώθηκαν με τρόπο τέτοιο ώστε οι εταιρείες της ναυτιλίας…
Η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να αυξήσει την αξία του εμπορίου αγαθών και υπηρεσιών κατά σχεδόν 40% έως το 2040, χάρη στην αύξηση της παραγωγικότητας…
Για πρώτη φορά φέτος, η αμερικανική κεντρική τράπεζα (Fed) μείωσε σήμερα τα επιτόκια κατά 25 μονάδες βάσεις, στο εύρος του 4% έως 4,25%, διατηρώντας…
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Σεπτεμβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο αγγλικό τεύχος των…
Τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των κινεζικών ναυπηγείων, έναντι των υπολοίπων, τόσο στην Ασία όσο και σε κάθε άλλη γωνιά του πλανήτη είναι δεδομένα. Μάλιστα, με…
Μια νέα καινοτομία υψηλής τεχνολογικής σημασίας για τους στόλους μεταφοράς υγραερίου εγκρίθηκε πρόσφατα από τον Lloyd’s Register (LR) στην HD Hyundai Heavy Industries (HHI)…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ