
Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. SA
Ύστερα από 13 ημέρες εκτός προγράμματος (μνημονίου), 2 εβδομάδες κεφαλαιακών ελέγχων, όπου εκτιμάται ότι μειώνουν το ΑΕΠ από 0,8% έως 1,2% την ημέρα, «άπειρες» ώρες συνεδριάσεων Euro Working Group και Eurogroup και την τελευταία Σύνοδο Κορυφής όπου διήρκεσε 17 ώρες, τελικά συμφωνήθηκε ότι θα αρχίσει ο διάλογος για μία συμφωνία με την προϋπόθεση ότι θα υπάρξει η άμεση παρουσίαση και ψήφιση όλων των συμφωνηθέντων μέτρων από το Ελληνικό κοινοβούλιο.
Κρίνοντας εκ του αποτελέσματος είναι ξεκάθαρο πως η στρατηγική που ακολουθήθηκε καθ’ όλη τη διάρκεια των προηγούμενων 5 μηνών, βασισμένη στην οικονομική θεωρία του “Game Theory” και η οποία όπως έχουμε αναφέρει στο παρελθόν έχει απαραίτητο συστατικό επιτυχίας τη δημιουργία συμμαχιών, όταν υπάρχουν περισσότερο από 2 παίκτες, δεν λειτούργησε στην περίπτωση της χώρας μας. Στο τέλος το μοναδικό σημείο διαπραγμάτευσης στο τραπέζι ήταν η παραμονή της Ελλάδας στην Ευρωζώνη και την Ένωση. Ως αντάλλαγμα είχαμε την ανυποχώρητη γραμμή των εταίρων για «επίπονα» μέτρα και μεταρρυθμίσεις που είμαστε υποχρεωμένοι να υλοποιήσουμε αλλά και προσθέτως, την για πρώτη φορά απαίτηση για την ίδρυση ενός ταμείου με στόχο την αξιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων της χώρας μας!!!
Η πολιτική και οι πολιτικοί είναι τώρα που αναλαμβάνουν τα ηνία καθώς η «οικονομική» συμφωνία είναι ήδη έτοιμη προς υλοποίηση με τη χρονικά σφιχτή διορία του να υπέρ-ψηφιστούν από την πλειοψηφία του Ελληνικού κοινοβουλίου μέχρι την ημέρα δημοσίευσης της παρούσας ανασκόπησης, την Τετάρτη 15 Ιουλίου, 2015.
Το άμεσα επόμενο σοβαρό θέμα που το επισκίασε όμως η Ελληνική κρίση είναι η χρηματιστηριακή κρίση στην Κίνα της προηγούμενης εβδομάδας.
Αξίζει να επισημάνουμε ότι παρά την επιβράδυνση που καταγράφεται στην οικονομική ανάπτυξη της Κίνας τους τελευταίους 12 μήνες, η κεφαλαιοποίηση της κινεζικής αγοράς μετοχών αυξήθηκε κατά $ 6,5 τρισ. ποσό που όπως σχολίασε το Bloomberg αρκεί για να τυλίξει τον πλανήτη με χαρτονομίσματα των 100 δολαρίων.
Σχεδόν πάνω από 2 χρόνια κάνουμε λόγο για το σκιώδες τραπεζικό σύστημα στην Κίνα και τις αρνητικές επιπτώσεις που θα μπορούσε να έχει στην οικονομία της. Στην παρούσα κατάσταση, το σκιώδες τραπεζικό σύστημα παρείχε τεράστια κεφάλαια σε δήμους και περιφέρειες για αναπτυξιακά έργα, ουσιαστικά χωρίς εγγυήσεις, κεφάλαια τα οποία όμως αντίθετα τοποθετήθηκαν σε μετοχές σε συνδυασμό με την χαλάρωση των δανειοδοτήσεων προς τους πολίτες οι οποίοι επίσης επένδυσαν στο χρηματιστήριο.
Το αποτέλεσμα ήταν μία τεχνητή αύξηση των τιμών των μετοχών, βασιζόμενη καθαρά στη ζήτηση και όχι σε υγιή θεμελιώδη εταιρικά αποτελέσματα και όταν η οικονομία άρχισε να διορθώνει η εμπιστοσύνη άρχισε να κλονίζεται, οδηγώντας σε μαζική προσπάθεια πώλησης των μετοχών και κατάρρευσης των τιμών.
Η ποικιλότροπη παρέμβαση της Κυβέρνησης ήταν άμεση, διαθέτοντας πρόσθετη ρευστότητα για αγορά μετοχών, απαγορεύοντας νέες δημόσιες εγγραφές, απαγορεύοντας τη διαπραγμάτευση περίπου των μισών εισηγμένων εταιρειών, απαγορεύοντας στους κύριους μετόχους, άνω του 5%, και στα ανώτατα στελέχη να πουλήσουν μετοχές για 6 μήνες ενώ αντίθετα επέβαλλε στις εταιρείες να αγοράσουν τις μετοχές του ή να προτρέψουν τα ανώτερα στελέχη και τους εργαζόμενους να αγοράσουν μετοχές.
Η παρέμβαση αυτή της κυβέρνησης αντίστρεψε το κλίμα και μάλιστα το χρηματιστήριο γύρισε στο πράσινο, χωρίς αυτό όμως να σημαίνει ότι το πρόβλημα λύθηκε καθώς η λύση που ακολουθήθηκε είναι της λογικής κρυψίματος κάτω από τα χαλάκι, δηλαδή βραχυπρόθεσμη, και σίγουρα τέτοιου είδους δομικά προβλήματα θα μας απασχολήσουν ξανά.
Την Παρασκευή 10 Ιουλίου, 2015, ο BDΙ έκλεισε στις 874 μονάδες ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 1318 μονάδες με $ 9,612 την ημέρα, BPI στις 1,052 μονάδες στα $ 8,380 την ημέρα, BSI στις 767 μονάδες στα $ 8,021 την ημέρα και BHSI στις 384 μονάδες, στα $ 5,665 την ημέρα.
Φωτο: EPA, MICHAEL REYNOLDS
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
To 7,72% των μετοχών της Genco Shipping & Trading απέκτησε η Diana Shipping σύμφωνα με filing της πρώτης στην αμερικανική επιτροπή κεφαλαιαγοράς. Η εταιρεία…
Την τελική έγκριση του 18ου πακέτου κυρώσεων κατά της Ρωσίας έδωσε το Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων σήμερα στις Βρυξέλλες. Το 18ο πακέτο κυρώσεων περιλαμβάνει νέα…
Έντονη είναι η ανησυχία στους κλάδους της παραγωγικής βιομηχανίας της Νότιας Κορέας. Σύμφωνα με ΜΜΕ από την ασιατική χώρα, οι ΗΠΑ απαίτησαν από τη…
Τα εννέα νέα shuttle tankers του Ομίλου Τσάκου θα ενσωματώσουν προηγμένα συστήματα ναυτικής τεχνολογίας της Kongsberg Maritime. Συγκεκριμένα, η Kongsberg Maritime επελέγη από τη…
Η παγκόσμια μετάβαση σε καύσιμα μηδενικών εκπομπών βρίσκει στην αμμωνία έναν υποσχόμενο σύμμαχο. Η ναυτιλιακή τεχνολογία εισέρχεται πλέον σε μια εποχή, με την κατασκευή…
Με τεχνολογικό επίκεντρο το προηγμένο σύστημα HiNAS Control της Avikus, η Hyundai Glovis προχωρά στην πρώτη εκτεταμένη εφαρμογή αυτόνομης ναυσιπλοΐας στον στόλο των πλοίων…
Άνοδο 5,2% καταγράφει η επιβατική κίνηση, για το α΄ εξάμηνο του 2025, στο σύνολο των αεροδρομίων της χώρας, σε σχέση με το αντίστοιχο χρονικό…
Νέους σκοπέλους συναντά η Αίγυπτος στο μέτωπο της ενεργειακής ασφάλειας, καθώς ένας σημαντικός αριθμός φορτίων LNG που αναμένονταν τον Ιούλιο επαναπρογραμματίζονται για τον Αύγουστο.…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ