
Η έννοια του ασφαλούς λιμένα, αποτελεί μια σημαντική ρήτρα των ναυλοσυμφώνων, το οποίο, έχοντας τη λειτουργία μιας εγγύησης, προσφέρει σημαντική προστασία στους πλοιοκτήτες, καθώς ο ναυλωτής υποχρεούται να υποδείξει ασφαλές λιμάνι για φορτοεκφόρτωση φορτίων. Με βάση ποια κριτήρια όμως ορίζεται η έννοια του ασφαλούς λιμένα ;
Ο ορισμός του ασφαλή λιμένα δόθηκε το 1958 από έναν δικαστή : «ασφαλές θεωρείται το λιμάνι όπου τη δεδομένη χρονική στιγμή, το πλοίο μπορεί να προσεγγίσει, να κάνει χρήση και να επιστρέψει από αυτό, χωρίς να εκτεθεί σε κινδύνους που δεν μπορούν να αποφευχθούν μέσω της σωστής ναυσιπλοΐας και ναυτοσύνης, με εξαίρεση την ύπαρξη εξαιρετικών συνθηκών».
Το ζήτημα ανέκυψε το 2006, όταν το πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου με την ονομασία «Ocean Victory», προσάραξε και διαλύθηκε, συνιστώντας ολική απώλεια, κατά την αναχώρηση του από το λιμάνι της Kashima στην Ιαπωνία λόγω σφοδρής ανεμοθύελλας. Χρηματικές αξιώσεις ύψους 135 εκ. δολαρίων οδήγησαν σε δικαστική διαμάχη ανάμεσα στον πλοιοκτήτη και το ναυλωτή ενώ το βασικό ερώτημα που έπρεπε να απαντηθεί ήταν εάν ο ναυλωτής παραβίασε την υποχρέωση του να υποδείξει ασφαλές λιμάνι ή όχι.
Το δευτεροβάθμιο δικαστήριο, κατά την εκδίκαση της υπόθεσης, αναφέρθηκε σε μία νέα έννοια, τον «κρίσιμο συνδυασμό», σύμφωνα με τον οποίο η σπάνια συνύπαρξη εξαιρετικών συνθηκών/ασυνήθιστων φαινομένων μπορούν να καταστήσουν και να χαρακτηρίσουν ένα λιμένα προσωρινά μη ασφαλή.
Εν κατακλείδι, η παραδοσιακή προστασία που απολαμβάνουν οι πλοιοκτήτες μέσω της ρήτρας-εγγύησης του ασφαλούς λιμένα δεν φαίνεται να έχει αποδυναμωθεί. Παρόλα αυτά, διαφαίνεται πως οι ναυλωτές, εν αναμονή της προσβολής της δευτεροβάθμιας δικαστικής απόφασης ενώπιον του ανωτάτου δικαστηρίου, έχουν στη διάθεση τους ένα πιο ισχυρό μέσο άμυνας όπως η επίκληση ύπαρξης εξαιρετικών συνθηκών.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Σε τροχιά εξηλεκτρισμού βρίσκονται οι μεταφορές εσωτερικής ναυσιπλοΐας της Φινλανδίας, καθώς η σκανδιναβική χώρα στοχεύει στην πλήρη ανανέωση του στόλου της με «πράσινα» ferries.…
Αναστάτωση επικρατεί στις τάξεις της Ομάδας των Επτά (G7) έπειτα από τους πρόσφατους περιορισμούς της Κίνας στις εξαγωγές σπάνιων γαιών, με την Ιαπωνία να…
Μετά από ένα δρομολόγιο διάρκειας 20 ημερών, το πρώτο πλοίο της γραμμής τακτικής μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, μέσω του Αρκτικού Ωκεανού, προσέγγισε…
Η CMA CGM εξήγγειλε ότι υπέγραψε επιστολή προθέσεων για την κατασκευή έξι containerships διπλού καυσίμου, κατανάλωσης και LNG, στο ναυπηγείο Cochin Shipyard Limited (CSL)…
Καταιγιστικές είναι οι πρόσφατες εξελίξεις στη ναυλαγορά των VLCCs, καθώς ένα «κοκτέιλ» παραγόντων θέτει εκ νέου τους ναύλους σε ανοδική τροχιά. Συγκεκριμένα, τα VLCCs…
Εν μέσω επιβράδυνσης του επενδυτικού ενδιαφέροντος για νεότευκτα σε διεθνές επίπεδο, οι παραγγελίες των Ελλήνων πλοιοκτητών συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό. Την τελευταία εβδομάδα, μάλιστα,…
Οι ελλείψεις νερού στο νότιο Τέξας εγκυμονούν κινδύνους για έναν ταχέως αναπτυσσόμενο βιομηχανικό κόμβο, ο οποίος θεωρείται ζωτικής σημασίας για τον διπλό στόχο Τραμπ,…
Πολυδιάστατες φαίνεται πως θα είναι οι επιδράσεις στις στρατηγικές των ναυλωτών από τα αντίμετρα της Κίνας στις ΗΠΑ. Στις 10 Οκτωβρίου 2025, το Υπουργείο…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ