
Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.
Με το σκληρό πρόσωπο των αγορών ήρθε αντιμέτωπη την προηγούμενη εβδομάδα η Ευρώπη, καθώς βιώσαμε ένα διήμερο έντονης πτώσης των χρηματιστηριακών αγορών αλλά και αύξησης των επιτοκίων δανεισμού (Spreads) με πρόφαση την Ελλάδα, αλλά ουσιαστικά η βαθύτερη αιτία είναι η αποτυχία της Ευρώπης στο να αντιμετωπίσει την συνεχιζόμενη διολίσθηση της Ευρωπαϊκής οικονομίας, συμπεριλαμβανομένου και του σκληρού πυρήνα, προσφέροντας έτσι απλόχερα στις αγορές την ευκαιρία για αποκόμιση κερδών που ούτως η άλλως αυτός είναι και ο στόχος τους.
Ο πρώην επικεφαλής του Διεθνούς Χρηματοπιστωτικού Ινστιτούτου (IIF), Charles Dallara, χαρακτηριστικά δήλωσε πως ο μόνος τρόπος για να εμπιστευτούν την Ευρωζώνη οι αγορές, είναι με το να χαλαρώσουν για 12 – 24 μήνες οι δημοσιονομικοί κανόνες, έτσι ώστε να ανακάμψει η περιοχή, προτρέποντας τους Ευρωπαίους να στρέψουν την προσοχή τους στα τεράστια προβλήματα της τόνωσης της ανάπτυξης και της μείωσης της ανεργίας.
Αναφορικά με τη χαλάρωση της δημοσιονομικής πολιτικής η Credit Suisse επισήμανε ότι λείπει η πολιτική βούληση για μία τέτοια κίνηση ενώ εκτιμά πως η επιβράδυνση της Γερμανίας θα διατηρήσει αναιμική την ανάπτυξη στην Ευρωζώνη, δεδομένης της ανούσιας ανάκαμψης στις υπόλοιπες χώρες της νομισματικής ένωσης και κλείνοντας την ανάλυση της προβλέπει πως η ΕΚΤ θα προβεί σε αγορές κρατικών ομολόγων στις αρχές του 2015.
Την ίδια στιγμή, ο Ewald Nowotny, Αυστριακός Κεντρικός Τραπεζίτης και μέλος του Δ.Σ της ΕΚΤ, επισήμανε πως οι Ευρωπαϊκές κυβερνήσεις πρέπει να αρχίζουν να δαπανούν περισσότερα σε επενδύσεις που θα υποστηρίξουν την οικονομία της Ευρωζώνης, καθώς μία τέτοια κίνηση θα ήταν πιο αποτελεσματική από ότι τα υπέρογκα ποσά που δαπανά η ΕΚΤ για τις αγορές κρατικών ομολόγων για να μειώσει τα επιτόκια.
Σχετικά με την πορεία του ευρώ, αναμένει περαιτέρω πτώση λόγω των διαφορετικών τάσεων που επικρατούν στις πολιτικές που διέπουν τα επιτόκια, καθώς τη στιγμή που η ΕΚΤ έχει μειώσει τα επιτόκια σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα, η FED και η BOE αναμένεται να αυξήσουν τα επιτόκια τους από τον επόμενο χρόνο.
Στις ΗΠΑ, η επικεφαλής της FED, Janet Yellen, κατά τη διάρκεια συνεδρίασης στην Ουάσιγκτον δήλωσε πως η οικονομία των ΗΠΑ βρίσκεται σε τροχιά ανάπτυξης του 3% φέτος, ενώ εκτίμησε πως ο πληθωρισμός αναμένεται να ενισχυθεί σταδιακά προς τον στόχο του 2% και η ανεργία υποχωρεί.
Το πρόβλημα βέβαια που αντιμετωπίζει τώρα η FED είναι το πότε θα είναι η κατάλληλη στιγμή να προχωρήσει σε αύξηση των επιτοκίων, καθώς οι αξιωματούχοι της Τράπεζας εκτιμούν ότι μία επιβράδυνση της Παγκόσμιας ανάπτυξης και η περαιτέρω άνοδος του δολαρίου αποτελούν ρίσκα για την οικονομία των ΗΠΑ. Ορισμένα μέλη της FED, προειδοποίησαν πως το πάγωμα της Ευρωπαϊκής οικονομίας και ο χαμηλός πληθωρισμός θα δυναμώσουν το δολάριο, εξέλιξη που μπορεί να περιορίσει τις Αμερικανικές εξαγωγές και να κρατήσει τον πληθωρισμό χαμηλότερα από το στόχο του 2%.
Ο John Williams, αξιωματούχος της FED δήλωσε ευθέως πως η νέα επιβράδυνση στην Ευρώπη αυξάνει τα ρίσκα για την οικονομία των ΗΠΑ τονίζοντας πως μολονότι η ΕΚΤ έχει δράσει δυναμικά για να προστατέψει την Ευρωζώνη, η ανησυχία εστιάζεται στα επόμενα βήματα που θα πρέπει να κάνει και αν τα κάνει έγκαιρα και πόσο επιθετικά θα είναι!
Στην Κίνα, ο η Κεντρική Τράπεζα εκτιμά ότι ο στόχος του 7,5% για φέτος θα επιτευχθεί και πως από τη στιγμή που η αγορά εργασίας είναι ισχυρότερη των εκτιμήσεων και ο πληθωρισμός παραμένει σε χαμηλά επίπεδα, η Λαϊκή Τράπεζα θα συνεχίσει την συνετή νομισματική πολιτική.
Στον απόηχο αυτών των δηλώσεων, η Κεντρική Τράπεζα σχεδιάζει να τροφοδοτήσει άμεσα, 20 εθνικές και περιφερειακές τράπεζες με $ 32,8 δισ. με στόχο την τόνωση της οικονομίας.
ΝΧ
Συντακτική ομάδα Ναυτικών Χρονικών
Για πρώτη φορά φέτος, η αμερικανική κεντρική τράπεζα (Fed) μείωσε σήμερα τα επιτόκια κατά 25 μονάδες βάσεις, στο εύρος του 4% έως 4,25%, διατηρώντας…
Τα Ναυτικά Χρονικά παρουσιάζουν στο τεύχος Σεπτεμβρίου 2025 την επικαιρότητα στον χώρο της ναυτιλιακής, οικονομικής και πολιτικής ειδησεογραφίας. Πιο συγκεκριμένα, στο αγγλικό τεύχος των…
Τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των κινεζικών ναυπηγείων, έναντι των υπολοίπων, τόσο στην Ασία όσο και σε κάθε άλλη γωνιά του πλανήτη είναι δεδομένα. Μάλιστα, με…
Μια νέα καινοτομία υψηλής τεχνολογικής σημασίας για τους στόλους μεταφοράς υγραερίου εγκρίθηκε πρόσφατα από τον Lloyd’s Register (LR) στην HD Hyundai Heavy Industries (HHI)…
QatarEnergy και Samsung C&T’s Engineering & Construction Group (Samsung C&T) υπέγραψαν συμφωνία για την κατασκευή ενός μεγάλης κλίμακας φωτοβολταϊκού πάρκου στο Dukhan, 80 χλμ.…
Ο American Bureau of Shipping (ABS) δημοσίευσε πρόσφατα τη δεύτερη έκδοση της μελέτης «Emerging Battery Technologies in the Maritime Industry». Σε αυτήν προσφέρεται μια…
Υπό τη «σκιά» των επιπτώσεων των αμερικανικών δασμών στην οικονομία του Καναδά, η Οτάβα φαίνεται να έχει θέσει σε πρώτο πλάνο την ανάπτυξη έργων…
Χωρίς φρένο προχωρά, όπως όλα δείχνουν, η παραγωγή του αμερικανικού καλαμποκιού το τρέχον έτος. Ειδικότερα, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters, η φετινή σοδειά θα…
Ναυτικά Χρονικά | Gratia Publications
Λεωφόρος Συγγρού 132, ΤΚ 11745, Αθήνα
Τ: +30 2109222501
E: info@gratia.gr
Ιδιοκτησία: Gratia Εκδοτική ΙΚΕ